Pagina 2 van 3

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 29 mar 2019, 19:40
door Tomasj
hendrickxm schreef: 29 mar 2019, 13:17
Tomasj schreef: 28 mar 2019, 19:54 Ik zou via de Molenbergweg naar Willebringen rijden, dan Neervelp -> Lovenjoel -> Korbeek-Lo (naast de spoorweg).
Nog een Stromerrijder in Tienen erbij, welkom
Vanaf midden april toch :). De route die je voorstelt, neem ik meestal op de terugweg, indien de plas er niet staat in de Kleine-Heidestraat. Via Kleine Grijpen in Kumtich en zo parallel met de R27 doe ik ook soms. Bijna altijd als ik vanuit Leuven de N3 volg tot Kumtich.
OK nog een alternatief voor je:

Molenbergstraat
Tassinstraat
Torenhofstraat
Voor de autostrade naar links, richting Redingerstraat (straat zonder naam :mrgreen: )
Redingenhofstraat onder autostrade door en direct links (onverhard stukje maar goed doenbaar met Stromer)
Tussen Boutersem en Kumtich zijn heel wat ruilverkavelingswegen gebetonneerd vorig jaar, het loont de moeite daar eens rond te rijden, Google Maps is echt niet up to date

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 10:17
door Davy_D
Ik zie hier vele alternatieven voor de N3 doch stel ik me de vraag of je dan niet veel tijd verliest en of je niet teveel omweg maakt.

Voorlopig ben ik nog geen Stromerrijder, maar ben er hard over aan het nadenken om er deel van uit te maken vanaf het eind van het jaar. De afstand die ik moet overbruggen is een goeie 60km enkel (Velm-Evere). Bedoeling is om deze afstand zo snel als mogelijk te overbruggen zonder al teveel omwegen. Via fietsostrade F3 (Leuven-Brussel) kom ik aan 62km, sneller/korter alternatief maar niet minder gevaarlijk is de Leuvensesteenweg/Brusselsesteenweg N2.

Graag zou ik weten waarom de meesten liever de N3 vermijden, en hoeveel tijd ik verlies via een alternatieve weg.

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 11:31
door jan2642
Davy_D schreef: 16 mei 2019, 10:17 Graag zou ik weten waarom de meesten liever de N3 vermijden, en hoeveel tijd ik verlies via een alternatieve weg.
In mijn geval is de kortste weg zo'n 16-17km. De route die ik neem is 19km. Ondanks dat die 2-3km langer is, is ze over het algemeen toch sneller en een pak aangenamer.

De voordelen van mijn omweg ten opzichte van de N3:
  • slechts 1 verkeerslicht in plaats van 7
  • nauwelijks ander verkeer
  • weg in betere staat
  • landelijk en rustig
  • veiliger
  • ...
Afgezien van 4 dorpskernen kan ik de hele route op maximale snelheid rijden waardoor ik aan een gemiddelde snelheid van 39km/u geraak.

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 14:29
door Davy_D
@jan2642
Heel wat sterke punten die me waarschijnlijk toch zullen overhalen de alternatieve route te kiezen.
Ik had niet verwacht dat je via deze weg toch nog een gemiddelde van 39km/u kan halen.

Mijn bedoeling is het traject af te leggen met een gemiddelde van 37km/u, en de accu niet volledig leeg te rijden alvorens toe te komen op mijn bestemming.

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 19:35
door Tomasj
Davy_D schreef: 16 mei 2019, 14:29 @jan2642
Heel wat sterke punten die me waarschijnlijk toch zullen overhalen de alternatieve route te kiezen.
Ik had niet verwacht dat je via deze weg toch nog een gemiddelde van 39km/u kan halen.

Mijn bedoeling is het traject af te leggen met een gemiddelde van 37km/u, en de accu niet volledig leeg te rijden alvorens toe te komen op mijn bestemming.
Meer dan 60 km op één batterij aan gemiddelde van 37 km/h gaat echt niet (altijd) lukken. Met de wind op kop en bij koude mag je al blij zijn om over die afstand een gemiddelde van 35 km/h te behalen. Je moet op dat traject ook nog behoorlijk wat hoogtemeters maken...

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 20:23
door hendrickxm
Ik denk ook niet dat 60km heen en 60km terug gaat lukken op 1 accu aan die snelheid. Mijn gemiddelde is 33 en ik heb een actieradius van iets boven de 100km.
Wat betreft de N3. Ik rij richting Leuven zo goed als altijd langs de N3 (Stromer en gewone fiets). Ik passeer 4 lichten vanaf de R27 en ik verlies zelden meer dan 30 seconden in totaal. Ik volg de N3 tot Korbeek-Lo.
In het terugrijden probeer ik de lichten in Boutersem te vermijden door ofwel via Roosbeek of via Neervelp te rijden.
In de wintermaanden kies ik bijna altijd voor N3 heen en Roosbeek terug.

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 21:26
door Davy_D
Tomasj schreef: 16 mei 2019, 19:35 Aan gemiddelde van 37 km/h gaat echt niet (altijd) lukken. Met de wind op kop en bij koude mag je al blij zijn om over die afstand een gemiddelde van 35 km/h te behalen. Je moet op dat traject ook nog behoorlijk wat hoogtemeters maken...
Idd, die hoogtemeters zijn iets waar ik me zorgen om maak, maar gelijk de reden om voor een SP te kiezen. Vorig jaar heb ik dit traject met een collega gedaan, ongetraind aan een gemiddelde van 27km/u. Aangezien ik niet meer getraind ben, kreeg ik na een 15-tal km al serieus last van de hellingen. Met een SP zou dit probleem van de baan moeten zijn, en moet het zeker lukken om het gehele traject niet onder de 30km/u te komen, dat is alvast de bedoeling.

Ik weet ook dat ik de batterij op het werk zal moeten herladen, hebben jullie enige info hoe lang het duurt om een accu van 983 Wh te laden ?

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 21:28
door Davy_D
hendrickxm schreef: 16 mei 2019, 20:23 Ik denk ook niet dat 60km heen en 60km terug gaat lukken op 1 accu aan die snelheid. Mijn gemiddelde is 33 en ik heb een actieradius van iets boven de 100km.
Een actieradius van 100km is een heel mooi resultaat, ook al ligt de gemiddelde snelheid iets lager dan ik zelf zou willen.

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 21:40
door Golvas
Davy_D schreef: 16 mei 2019, 21:26 hebben jullie enige info hoe lang het duurt om een accu van 983 Wh te laden ?
De laadtijd van een lege 983Wh batterij met een CR190 lader is zo'n 6,5 uur .... een CR245 lader doet daar ongeveer 5,5 uur over.

Re: Tienen-Leuven

Geplaatst: 16 mei 2019, 21:47
door Tomasj
hendrickxm schreef: 16 mei 2019, 20:23 Ik denk ook niet dat 60km heen en 60km terug gaat lukken op 1 accu aan die snelheid. Mijn gemiddelde is 33 en ik heb een actieradius van iets boven de 100km.
Is dat 33 km/h op de Omni, of gemeten via een GPS? Want mijn Omni geeft vanavond ook een gemiddelde van >42 km/h aan, maar mijn GPS houdt het toch op 40 km/h
Na alle km die ik heb gemaakt heb ik de idee dat ik tegen een (GPS) gemiddelde van 33 km/h ongeveer 90 km ver geraak, mijn batterij heeft wel al wat km gemaakt.
Ik vind de fiets op dat vlak eigenlijk een beetje een ontgoocheling, met de racefiets haal ik 30,5 km/h over 100 km...