Fietstocht vrijdag 26 okt Zeeland

jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Prachtige route! Ik woon in zuid beland, dus in de buurt, maar moet helaas werken :(! Anders was ik wel graag even komen kijken (op z'n minst :D)
ST1X 2018 ><>
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Veel plezier morgen !!
Mooie omgeving, zal vast een memorabele minimeeting worden!
+ST2S and n-joying it to the max...
Lomito

Gaat helemaal goed komen. Vanwege de weersverwachting het regenpak ingepakt plus een extra set kleding om in ieder geval droog aan te schuiven aan het visfeestje op het eind van de dag. Ondanks de gastronomische geneugten in het vooruitzicht, my weak spot, I know..., ligt het hoogtepunt van de dag vooral bij het bezoek aan het Watersnoodmuseum.

Elke keer als ik daar kom wordt ik overweldigd door het besef dat op die plek de zee bijna een jaar lang vrij spel had en alles meesleurde met elke getijdebeweging. En vandaag liggen de reddende caissons nog steeds als machtige relikwieën diep verzonken in het ingepolderde land als fundament voor de latere Deltawerken.

Maar eveneens is daar het besef dat de zee ook geeft en dat vieren we morgenavond op gepaste wijze. :az

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/caisso ... ~a98d90d4/
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Zojuist terug van een heerlijke dag "stromeren" door het zeeuwse landschap. Lomito nam de leiding met de routebeschrijving en loodste ons, TonyMb en mij, Vangelis, langs kleine zeeuwse dorpjes. Gelukkig de gehele dag droog gebleven, alleen tijdens de lunch bij Bru17, een flinke bui. Gelukkig zaten we binnen! 's middags een bezoek gebracht aan het watersnoodmuseum in Ouwerkerk. Hierbij loodste Lomito als zijnde Philip Bloemendal, ons door het museum. Onder indruk gekomen van de tentoonstelling van de gruwelen van de watersnood en de enthousiaste verhalen van Lomito. Fijn dat er mensen zijn die net als ik, vol kunnen zijn van wapenfeiten die Nederland rijk is. Dag afgesloten met een passend visdiner. TonyMb en Lomito, bedankt voor de fijne dag!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Pics or it didn’t happen :dwarf:
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Ben al blij dat ik er tekst in krijg, foto's is een ander verhaal. Hoop dat Lomito wel die gave heeft, ik als digibeet dus niet, komt misschien nog :az
Stromerdag
Stromerdag
stromerdag.jpg (3.16 MiB) 2513 keer bekeken
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Lomito

Een uurtje geleden ben ik ook thuisgekomen en eerst even rustig met mijn meiden gezeten, bolussen volgens de regels der peristaltiek weggewerkt :ai en het relaas van de dag gegeven.

Vanmorgen in alle vroegte naar Zierikzee gereden met de HvH om een rondje Zeeland te doen samen met Vangelis en Tony Mb. Bij aankomst op de parkeerplaats aan de rand van het historische centrum heb ik Vangelis al snel in de smiezen... de kans dat je iemand op een heerlijk chagrijnige vrijdagochtend in de herfst een ST2s van een fietsendrager ziet tillen is uiteraard vrijwel nihil. En zo heb ik de vermetele gok gemaakt de onbekende te trakteren op de bekende Stromeuuur-groet in de kansrijke veronderstelling dat dit Vangelis moet zijn. Na een korte kennismaking, het verder afladen van fietsen en het in gereedheid brengen van "jassen en tassen" zijn we het centrum in gereden om met enkele omzwervingen wegens onbekendheid met het middeleeuwse stratenplan om neer te strijken op het nogal optimistisch geparasolde terras van café Concordia op de kop van het Havenplein. Na ontvangst van een ruim bemeten cappuccino en voortzetting van de kennismaking horen we kenmerkende remgeluid van een Stromer in aantocht... dat kan alleen Tony Mb zijn en inderdaad! Leuk om kennis te maken met beide heren, alle drie zelfstandige jongens die een vrijdag kunnen vrijmaken voor een gezamenlijke Stromer-rit.

Na het wegwerken van de koffie springen we vol goede moed op de fietsen, toch wel enigszins bevreesd voor stevige regenbuien want de lucht toont grijs als een natte dweil die hier en daar al een beetje te lekken. Na een korte rit door het oude stadje, nooit geweten dat Zierikzee zoveel moois herbergt, gaat de route richting het noorden door het weidse kleilandschap. Onderweg zien we akkers met koolzaad, spruiten, aardappels en boerenkool... hier en daar met een door bomen omzoomde boerderij als een oase in het vlakke land. Na een kwartiertje vrolijk Stromeren doemt tussen al het groentegeweld opeens een heus bos op zo lijkt het. Als we dichterbij komen blijkt dit het plaatsje Schuddebeurs te zijn dat nogal onwerkelijk overkomt met grote landhuizen, statige villa's en riante bungalows. Het blijkt een tuindorp van Zierikzee te zijn waar de regenten van Zierikzee de drukte van het stadje konden ontsnappen. Je zou je zo maar in de buurt van Haarlem-Bloemendaal wanen... maar dan volledig ingesloten door hompen zware Zeeuwse zeeklei.

Ondertussen is het op de fietsen een vrolijke uitwisseling van ditjes en datjes, we kletsen ons een weg door gehuchten als Noordgouwe, Dreischor, Sirjansland om zo rond het middaguur neer te strijken bij Bru17, hét visrestaurant van Bruinisse, voor een welverdiende lunch. Het terras ziet er aantrekkelijk uit met uitzicht over de vissershaven maar de dreigende luchten doen ons besluiten binnen te gaan eten. Het interieur van het restaurant is een ratjetoe van visserijprullaria maar ook met een knusse open haard en dat in een gebouwtje dat van buiten lijkt op een Noorse houtskeletbouw maar in werkelijkheid een stalen geraamte met sandwichpanelen. De nep springt er van af maar de bediening is vriendelijk en de lunch met visgerechten smaakt ons allemaal zeer goed. Terwijl we van een amuse van ongepelde garnalen genieten breken buiten de wolken open en stort de regen met bakken uit de hemel. Op de voorafgaande rit hadden we hier en daar wel wat suf gespetter gevoeld maar zo'n bui als nu had ons lelijk kunnen verrassen. De goden zijn ons echter goed gestemd en dus zitten wij de bui uit onder het genot van alles dat Bru17 ons te bieden heeft.

Na twee uur heerlijk uitgebreid lunchen is het tijd om de rit te vervolgen richting de caissons van het Watersnoodmuseum. De weg gaat voornamelijk over de oude zeedijk langs haventjes, met vergezichten over de Oosterschelde en dan komt de kerktoren van Ouwerkerk in het zicht zodat we de plek van de dijk naderen die in november 1953 als laatste gesloten werd nadat de meedogenloze zee daar bijna een jaar lang vrij spel had met een allesvernietigende kracht. Gebruikelijke technieken als het storten van zand, stenen en klei bleken hier niet te werken, daarvoor was de 200 meter brede bres in de dijk te groot.

Bij aankomst op de plek des onheils worden we verwelkomd door een bizar tafereel van betonnen ruimteschepen die deze plek hadden uitgekozen om tegelijk te landen en daarbij schots en scheef in de aarde verzonken zijn. Wie heeft dit verzonnen? Het blijkt een fraai staaltje waterbouwkundig vakmanschap dat hier geleverd is om met behulp van afzinkbare caissons het onmogelijke gat van Ouwerkerk te sluiten. Deze 4 betongevaartes van elk 60 bij 20 bij 15 meter zijn tijdens WOII in Engeland in het diepste geheim gebouwd als onderdeel van de drijvende invasiehaven bij Arromanches in Normandië. Terwijl diverse landen hulp boden door het aanbieden van goederen, machines en complete prefab-woningen mocht de Nederlandse overheid de nutteloze caissons van de Britten overnemen voor de lieve som van fl. 80.000 per stuk... God save the Queen...

Enfin, met de 4 Phoenix-caissons slaagde men er eindelijk in het gat van Ouwerkerk te sluiten waarna begonnen kon worden aan het herstel van verdronken land. En vandaag zijn we met ons Stromer-gezelschap door de caissons gelopen om ons te verbazen over de enorme schaal van deze bouwwerken. Het Watersnoodmuseum dat in die holle ruimtes van de caissons ingericht is drukt zwaar om mijn gemoed, caisson 2 dat gaat over het verdriet en de ontreddering is mij al snel te veel van het goede, maar gelukkig kan ik mijn hart ophalen met het schaalmodel van de caissons en de bijbehorende bouwtekening die destijds Top Secret waren. Een kopje koffie en een bolus voor Tony markeren het einde van ons bezoek aan het museum terwijl buiten de regen alweer naar beneden klettert.

De laatste etappe naar Zierikzee verloopt vrijwel droog en onze fietstocht wordt zelfs nog bekroond met een vriendelijk zonnestraaltje... ik moest hierdoor denken aan de Variaties over "Wienen, Klagen, Zorgen, Sagen" van Franz Liszt waarbij de componist alle stadia van woede, verdriet en rouw doorloopt na het overlijden van zijn dochtertje om uiteindelijk te berusten in het afsluitende koraal "Wass Gott tut, das ist wohlgetan" dat heel zacht gespeeld wordt. De nabestaanden van de Watersnoodramp moeten hetzelfde gevoeld hebben.

In Zierikzee aangekomen hebben we onze plannen wat herzien, het was al wat laat geworden om nog naar Hameeteman te gaan in Ouddorp, voor Tony zou dat 2x 28 km extra rijden zijn. We hebben de dag daarom afgesloten waar we deze begonnen zijn, bij café/restaurant Concordia waar ze ook goed weten hoe je vis moet bereiden. We hebben daar deze Stromer-dag op gepaste wijze afgesloten waarna we afscheid genomen hebben en op huis aangegaan zijn.

René en Tony, het was me een waar genoegen om met jullie kennis te maken en deze dag samen door te brengen. We zijn het er gedrieën over eens dat dit naar meer smaakt. We kijken dan ook graag uit naar de tochtjes die zowel in Nederland als België in de maak zijn. Organiseer het en wij doen mee! :az
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Leuk verslag weer Chris :ay

Verslag maakt me wel nieuwsgierig naar het museum, volgende keer in zeeland maar eens langsgaan.

Zodra de ST5 in bezit is doe ik graag mee met deze initiatieven, én ik organiseer er zelf ook eentje..
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Chris, Rene en Tony,

dank jullie wel voor jullie rit en verslag. Voel me weer even in Nederland ! Echte Nederlandse geschiedenis; hoe treurig ook.
Goed geStromert !

Grtz, Reinout
Lomito

Er komen nog videobeelden van de rit. Helaas heb ik niet de hele rit kunnen vastleggen vanwege de beperkte accucapaciteit van de Gopro... aansluiten op de USB van de fiets is mogelijk maar dan is de behuizing niet waterdicht, een tweede accu is ook een optie. Wel jammer want ook het tweede deel van de rit (over de dijk naar het museum) was bijzonder fraai.
Plaats reactie