Situatie Leuven - Mechelen - Edegem

Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Ik dacht dit in m'n bestaand topic over advies over m'n aankoop te zetten, maar ga hier toch een apart draadje over maken.

Ik maak me wat zorgen over m'n traject:
Klopt het dat officieel geen speedpedelecs over het jaagpad mogen? (Leuven - Mechelen) (Ik zie een verbodsbord staan, uitgezonderd fietsen en bromfietsen klasse A? Nochtans rijden er genoeg..

Ik zou, volgens tips van mensen vanuit jaagpad Mechelen willen doorrijden naar het Zennegat, om dan via de Nete naar Duffel door te rijden, om daar op de fietsostrade te raken.

Ik houd rechts als ik in Mechelen kom. Maar daar mogen enkel fietsers op het jaagpad? Moet ik nu een andere route zoeken? :ck:

Ik had een stuk gereden met m'n ST1x.. In Mechelen politie op fiets op het jaagpad. Vroeg genoeg geanticipeerd.. Ik wil geen problemen.. :)
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Kornelito schreef: 26 jul 2018, 09:47 Klopt het dat officieel geen speedpedelecs over het jaagpad mogen? (Leuven - Mechelen) (Ik zie een verbodsbord staan, uitgezonderd fietsen en bromfietsen klasse A? Nochtans rijden er genoeg..
Dat klopt. Zolang er geen onderbord "uitgezonderd klasse P" is, mag het officieel niet. Het kan wel dat het lokaal gedoogd wordt. Zolang er geen klachten zijn, gaat de politie daar weinig tijd in steken denk ik.

Op sommige jaagpaden is het wel toegelaten, men is er mee bezig. Maar het gaat traag.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

Al van juni 2017 is de mogelijkheid er om speed pedelecs toestemming te geven om zich op het jaagpad te begeven. De bijhorende borden heb ik echter nog nergens tegengekomen (ik doe 3 verschillende kanalen tijdens mijn w/w-verkeer), is waarschijnlijk ook niet prioritair.

Dus zoals Buzze zegt: indien geen klasse P - bord mag je er in principe niet op. Maar zelfs al mag je er op: snelheidsbeperking van 30 km/u!

Geen wielertoerist die zich daar natuurlijk aan houdt, maar tis maar dat je het weet. Ik vermoed dat de politie wel andere bezigheden heeft dan met de speedgun aan het jaagpad te gaan staan.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

In Wijnegem staat al zo'n bord aan het kanaal, maar heb er voor de rest ook nog geen gezien.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Het is persoonlijke interpretatie, maar als een snorfiets (klasse A) toegelaten is, ga ik ervan uit dat het voor de stromer ook ok is, maar dat het bord nog moet aangepast worden. Ik zie inderdaad nog niet zo direct verbaliseren, of je moet al zwaar het varken uithangen.

Wat de route betreft: De route via Zennegat en in Duffel pas op de F1 gaan kost je 5km extra. Je kan ook aan het station Mechelen centrum inrijden tot de Grote Markt, rechts de veermarkt op en door de Keizertraat. Dan kom je aan het begin van de F1 aan station Nekkerspoel. Een andere manier is op de vaart blijven tot aan knooppunt 95 Battel, en dan via knooppunt 96 naar 98 , dat ligt ook op de F1 .
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Thx allemaal! De regel klasse A doe ik ook in m'n eigen..

Welke route verkies jij Alex?
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik zou door het centrum rijden.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Het jaagpad van Walem naar Duffel staat wel zo'n bord, speed pedelecs expliciet toegestaan.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Golvas

Alex.slaets schreef: 26 jul 2018, 12:14 Het is persoonlijke interpretatie, maar als een snorfiets (klasse A) toegelaten is, ga ik ervan uit dat het voor de stromer ook ok is, maar dat het bord nog moet aangepast worden.
Die persoonlijke interpretatie is helaas niet correct, onze wetgever heeft immers duidelijk bepaald dat een speed-pedelec onder de bromfietsen klasse B valt.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie