Ik ben 183 cm en weeg ca. 95 kg en zit redelijk recht op. Recreatief maak ik gewoon een leuk rondje, liefst op asfalt met mooie lange stukken er in vaak open stukken dus niet in steden of dorpjes.
ST3 actieradius
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Als je in een cirkel rijdt heb je minder dan de helft van de tijd wind tegen, dat scheelt heel erg veel met grofweg een rechte lijn waarbij je de ongeveer hele rit wind tegen hebt.
Met harde wind tegen haal ik met mijn fiets (1260Wh accu, ikzelf ben 1.98m en 100kg en zit flink rechtop) typisch zo'n 60-70 km range. Als ik onder die omstandigheden een grote ronde van 60 km ga fietsen dan is mijn accu iets tussen 50 en 70 % leeg (bij mij is de aanduiding niet zo nauwkeurig als bij jullie).
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik ben 1,85 meter en weeg 90 kg, maar fiets bij voorkeur met een iets gebogen rug. Met name tegenwind (en met snelheden van 30+ km/uur heb je daar bijna altijd mee te maken) is voor je accu een enorme energieslurper.
Vandaag merkte ik bij vertrek dat de ondersteuning (via de TMM sensor) "van slag" was. Omdat ik geen zin had om terug te fietsen, ben onderweg een paar keer gestopt om de sensor te kalibreren (zowel via het servicemenu -zonder PIN code- als via het gebruikersmenu), maar dit mocht niet helpen. Het "voordeel" van die situatie is weer dat de je zelf meer energie kunt toevoegen, waardoor je actieradius toeneemt.
Na een 1 uur en 45 minuten fietsen in stand 1 (ongeveer 20 minuten in totaliteit), stand 2 (ongeveer 42 minuten in totaliteit) en stand 3 (ongeveer 42 minuten in totaliteit) bleek dat ik met flinke tegenwind toch een 58 km had afgelegd. Mijn gemiddelde snelheid was 32,9 km/uur. Ik had 22% accucapaciteit (van mijn 983 Wh accu) over. Nadat de fiets een tijdje stil heeft gestaan en de cellen zich hebben kunnen stabiliseren, blijkt zelfs dat ik een restcapaciteit heb van 30%.
Tijdens het fietsen merkte ik het lagere verbruik op twee manieren: aan de kracht die ik moest zetten op de pedalen, maar ik zag dit ook al aan het nauwelijks willen uitslaan van de vermogensbalk in 1 van de 3 schermen van de OMNI (het scherm waarin je ook de restcapaciteit kunt zien).
Thuisgekomen heb ik gelijk de achteras los gedraaid om deze vervolgens met het juiste moment (25 NM) weer vast te zetten. Tezamen met een reset via zowel het servicemenu en het gebruikersmenu moet dit het probleem hebben opgelost (tenminste.... dat is mijn ervaring).
Morgen is weer een nieuwe dag voor een lekker lang rondje. Ik ga dan proberen om door iets meer in stand 1 te rijden kijken of een afstand van meer dan 80 km in deze koude omstandigheden haalbaar is.
Vandaag merkte ik bij vertrek dat de ondersteuning (via de TMM sensor) "van slag" was. Omdat ik geen zin had om terug te fietsen, ben onderweg een paar keer gestopt om de sensor te kalibreren (zowel via het servicemenu -zonder PIN code- als via het gebruikersmenu), maar dit mocht niet helpen. Het "voordeel" van die situatie is weer dat de je zelf meer energie kunt toevoegen, waardoor je actieradius toeneemt.
Na een 1 uur en 45 minuten fietsen in stand 1 (ongeveer 20 minuten in totaliteit), stand 2 (ongeveer 42 minuten in totaliteit) en stand 3 (ongeveer 42 minuten in totaliteit) bleek dat ik met flinke tegenwind toch een 58 km had afgelegd. Mijn gemiddelde snelheid was 32,9 km/uur. Ik had 22% accucapaciteit (van mijn 983 Wh accu) over. Nadat de fiets een tijdje stil heeft gestaan en de cellen zich hebben kunnen stabiliseren, blijkt zelfs dat ik een restcapaciteit heb van 30%.
Tijdens het fietsen merkte ik het lagere verbruik op twee manieren: aan de kracht die ik moest zetten op de pedalen, maar ik zag dit ook al aan het nauwelijks willen uitslaan van de vermogensbalk in 1 van de 3 schermen van de OMNI (het scherm waarin je ook de restcapaciteit kunt zien).
Thuisgekomen heb ik gelijk de achteras los gedraaid om deze vervolgens met het juiste moment (25 NM) weer vast te zetten. Tezamen met een reset via zowel het servicemenu en het gebruikersmenu moet dit het probleem hebben opgelost (tenminste.... dat is mijn ervaring).
Morgen is weer een nieuwe dag voor een lekker lang rondje. Ik ga dan proberen om door iets meer in stand 1 te rijden kijken of een afstand van meer dan 80 km in deze koude omstandigheden haalbaar is.
Witte ST3 van maart 2019
Beste allemaal,
Vriendelijk dank voor jullie reacties en tips. Ik zal de trapsensor eens wat reduceren want die staat voluit.
Qua remmen/optrekken heb ik een goede route met maar 2-4 punten (afhankelijk van drukte en tijd) waar ik moet (af)remmen. Veel fietsplezier in deze pittige tijd.
Vriendelijk dank voor jullie reacties en tips. Ik zal de trapsensor eens wat reduceren want die staat voluit.
Qua remmen/optrekken heb ik een goede route met maar 2-4 punten (afhankelijk van drukte en tijd) waar ik moet (af)remmen. Veel fietsplezier in deze pittige tijd.
-
- Pro
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
- Locatie: Waregem Deerlijk
75 km , nog 35 % over. Temperatuur buiten 15-20 ° Tiegemberg, vlaamse ardennen... nu en dan recup,
nu en dan op stand 2. Mijn gewicht is 68 kg. 1 Ortlieb fietszak met 2 kg spullen in, 1 zwaar slot.
Toch geregeld moeten optrekken want veel kleine boerewegeltjes. Dus ik mag zeggen dat ik dik 100 km kan op zo een dag. Er stond wel wat wind ook. (deze winter batterij op 40-50 % geladen, +20° bewaren en nu en dan es aan de lader om een beetje bij te geven)
.
Dezelfde rit voor mijn vrouw. Vol op 3 gereden , ze heeft nog 51 % over. Ze weegt 52-53 kg. Dwz, actieradius 150km.
nu en dan op stand 2. Mijn gewicht is 68 kg. 1 Ortlieb fietszak met 2 kg spullen in, 1 zwaar slot.
Toch geregeld moeten optrekken want veel kleine boerewegeltjes. Dus ik mag zeggen dat ik dik 100 km kan op zo een dag. Er stond wel wat wind ook. (deze winter batterij op 40-50 % geladen, +20° bewaren en nu en dan es aan de lader om een beetje bij te geven)
.
Dezelfde rit voor mijn vrouw. Vol op 3 gereden , ze heeft nog 51 % over. Ze weegt 52-53 kg. Dwz, actieradius 150km.
m2ss180
hallo allemaal,
Ik overweeg ook een ST3 (met 983kw accu) aan te schaffen voor woon-werk 55km enkele rit. Zit zelf regelmatig op de racefiets en mountainbike dus een beetje meetrappen is geen probleem. Ik verwacht dat het in de warmere periode dus ook geen probleem gaat zijn om deze afstand te halen, maar in de koudere periode zal het misschien wat krapper worden. mijn route zoals ik hem nu met de racefiets wel eens doe is redelijk rechttoe-rechtaan met een enkel stoplicht erbij, ik zal sowieso nog eens kijken of ik de route kan aanpassen om nog efficiënter te kunnen fietsen. Fietsen jullie altijd voluit op standje 3 met de koppelsensor op max of doen jullie het bewust ook rustiger aan op sommige stukken om de accucapaciteit te sparen?
Ik overweeg ook een ST3 (met 983kw accu) aan te schaffen voor woon-werk 55km enkele rit. Zit zelf regelmatig op de racefiets en mountainbike dus een beetje meetrappen is geen probleem. Ik verwacht dat het in de warmere periode dus ook geen probleem gaat zijn om deze afstand te halen, maar in de koudere periode zal het misschien wat krapper worden. mijn route zoals ik hem nu met de racefiets wel eens doe is redelijk rechttoe-rechtaan met een enkel stoplicht erbij, ik zal sowieso nog eens kijken of ik de route kan aanpassen om nog efficiënter te kunnen fietsen. Fietsen jullie altijd voluit op standje 3 met de koppelsensor op max of doen jullie het bewust ook rustiger aan op sommige stukken om de accucapaciteit te sparen?
Stromer ST3- black L sport- 983wh- Kinekt seatpost
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik rijd altijd voluit, tenzij ik denk dat ik ik bestemming niet ga halen op mijn accu-lading. Dan schroef ik de ondersteuning preventief terug, meestal gewoon hup naar standje 2. Getweak onderweg doe ik niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
Ik laat het afhangen van temperatuur en wind. Lage temp en/of tegenwind maakt dat ik voor een lagere ondersteuning ga. Anders ga ik in stand 3 (of soms stand S) op pad. Ook voor langere afstanden (>45km) kies ik voor lagere ondersteuning.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
- bero
- Runner-up
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 31 mei 2019, 01:16
- Locatie: Bussum
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 9000
Laatste tijd doe ik geregeld Bussum - Gouda, ongeveer 58 km, met ook wat bebouwing op de route. Twee volle Ortliebs plus 93 kilo mee. Op stand 2 hou ik dan nog tot 20% over, wel slechts met een gemiddelde snelheid van 33 km/u. Daarmee durf ik het ook wel komende winter aan. Voluit in stand 3 alleen met de wind vol in de rug.
ST3 Cool White XL 983W