Ontluchten HD942

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

TomSP schreef: 21 nov 2019, 11:37 Ik weet dat de minerale LHM die Citroen gebruikt geen vocht aantrekt, maar of dat dan automatisch voor alle minerale olieen zo is durf ik niet te zeggen... Lijkt er echter wel op:
https://www.epicbleedsolutions.com/blog ... neral-oil/
Bedankt voor de link! Interessant artikel :cool2:
TomSP schreef: 21 nov 2019, 11:37 Kom zelfs een forum tegen waar LHM als remolie wordt aanbevolen vanwege de prijs:
https://singletrackworld.com/forum/topi ... no-brakes/

maar met een fiets in de garantie lijkt me dat niet handig. LHM is zo groen als wat, dus dat valt lekker op ;)
Prijs?
Tja. Ze hebben het over GBP 5 voor een heel klein beetje olie (genoeg om je remmen van nieuwe olie te voorzien). Bij mij zit die olie er nu dik 5 jaar in en ik heb nog geen enkele keer gehad dat mijn remmen niet thuis gaven... Zeg even dat ik flink mazzel heb gehad en dat je normaal gesproken de vloeistof wel eerder moet vervangen. Dan nog heb je het over minder dan € 10 in de paar jaar :ck:
Het gaat hier over je remmen. Je weet wel: die dingen waarvan het handig is als ze in noodsituaties precies dat doen wat ze moeten doen... Om nou een paar Euro in de paar jaar te besparen met eventueel het risico dat je remmen een keer niet thuis geven :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

mboelis schreef: 21 nov 2019, 00:44 In fietsremmenland wordt minerale olie gebruikt, speciaal voor remmen. Waarom dat anders is dan auto’s, motoren etc weet ik niet.
De keuze van de remolie heeft inderdaad met de (temperatuur) belasting te maken.
Bij een auto/motor worden de remmen veel heter dan bij een fiets. ga je bv een keer naar een rally kijken in de avond, dan zie je de remschijven rood oplichten door de hitte, het staal is dan ruim 300 graden. Als je zelf wel eens in de bergen rijdt dan kan je na een afdaling ook de remmen van je auto goed ruiken. Bij contact met de remschijf worden de remblokken en dus ook de olie in de remklauw erg heet en zou kunnen gaan koken waardoor er geen remdruk meer opgebouwd kan worden in het systeem.
Verder speelt bij auto's/motoren de aanwezigheid van een ABS ook een rol bij de keuze van het type remolie (viscositeit).

Bij Dot4 en Dot5.1 is het dan ook geen 'olie' maar een glycol/ester verbinding met een veel hoger kookpunt dan olie, het is ook geschikt als oplosmiddel voor o.a. verf en daarom dien je daar voorzichtig mee om te gaan. Periodiek verversen is nodig omdat de vloeistof water aantrekt en daardoor corrosie in het remsysteem/ABS kan veroorzaken.

Voor remmen van fietsen is een dergelijk temperatuurbereik niet nodig, de energie die moet worden omgezet in warmte is door het lagere gewicht vele malen kleiner en bovendien is er meer koeling door de rijwind dan bij een auto of motor. Minerale olie (ofwel producten uit ruwe aardolie geproduceerd) kan aardig heet worden voordat het gaat koken (>300 graden), en daarmee geschikt voor deze toepassing.

Ik heb een motor waarbij de koppeling ook hydraulisch is (ja, zelfs van Magura), daarin gaat ook minerale olie. Aan de andere kant van het stuur zit de rem en daar gaat Dot4 in. De koppeling wordt inderdaad veel minder heet dan de remschijf, dus kan dat zo gemaakt worden en wordt er door de motorfabrikant dus liever niet van dat agressieve Dot4 gebruikt als het niet echt noodzakelijk is. Begrijpelijk dat men dat bij fietsen ook graag wil vermijden.

Verwissel nooit de beide typen DOT versus mineraal: de rubberen seals zullen dan beschadigd raken.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Georgio schreef: 21 nov 2019, 14:25 Periodiek verversen is nodig omdat de vloeistof water aantrekt en daardoor corrosie in het remsysteem/ABS kan veroorzaken.
En omdat dat water het kookpunt omlaag brengt. Zie de bovenste link van TomSP.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Lucht in je systeem is nie fijn. Maar ontluchten is niet altijd nodig, Probeer eens een nachtje de fiets te stallen met een elastiekje om de hevel en stuur. Door de ingeknepen hevel kan dan net het beetje lucht ontsnappen.

Als ik remmen ontlucht of bleed, Dan trek ik altijd eerst vacuüm in de spuiten. Dan komt de lucht uit de verse remolie. Dit herhaal ik een paar keer, voordat ik de spuiten aankoppel.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

thorVN schreef: 20 nov 2019, 20:26 Is dat gewoon dot 4 remolie dat daarin gaat ? ik heb ook vernomen dat je dot 5 of zelfs dot 5.1 zou kunnen gebruiken hoewel ik niet echt het nut zie van dot 5.
Iemand tips , suggesties ?
Dot 5 is op siliconen basis Dot 4 en 5.1 is niet geschikt voor fiets remmerij. Nie prutsen met remmen, ga aub naar FM voor jou type remmen.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
thorVN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2019, 06:23
Locatie: belgië

Mineraal olie dus volgens TRP Cycling ,
de zondag is proberen is het voor iemand nuttig dat we de vervanging documenteren ?
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dat is zeker nuttig! Ik ben zeker geïnteresseerd in een goed verslag, ondersteunt door foto’s.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

thorVN schreef: 22 nov 2019, 01:54 is het voor iemand nuttig dat we de vervanging documenteren ?
Heel graag!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Copello
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jan 2019, 16:22
Merk SP: ST3
Km-stand: 11.400

FreddyH schreef: 22 nov 2019, 07:19
thorVN schreef: 22 nov 2019, 01:54 is het voor iemand nuttig dat we de vervanging documenteren ?
Heel graag!
Op de eerste pagina had ik al een aantal foto's gepost en filmpje over hoe je de remmen kan ontluchten.
Het is misschien geen uitgebreid verslag maar toch vrij duidelijk of?
Voor de remolie gebruik ik minerale olie van shimano. Wordt standaard gebruikt voor shimano schijfremmen.

Grtz
ST3 black edition 983Wh. (Woon - werk enkel 30km)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt, maar het is altijd handig om meerdere filmpjes, foto's, handleidingen te hebben.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie