Service menu

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:44 Ja, want alle topics bijhouden dat lukt alleen een admin welke er zijn dagtaak van heeft gemaakt ;)
Nee hoor, ik "ken" hier best wat mensen die elke post lezen maar geen Admin zijn :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

En jij FreddyH hoort daar zeer zeker bij :-) Ik heb helaas daar niet de tijd voor. Maar ik zou het graag doen als ik de tijd had!
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:55
Stromeur schreef: 05 jun 2020, 17:49 Het Service Menu is voor Stromer zelf en de dealers t.b.v foutanalyse. FW is t.b.v. het functioneren en de beveiliging van een apparaat. Tweaken is voor gebruikers.

Het heeft allemaal niks met elkaar te maken.
:bu: Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat ik als tweaker/gebruiker van mijn PC, niets te zoeken heb in de BIOS.

Zoals je zelf al zegt; FW is t.b.v. het functioneren. En dat is precies wat een tweaker wil tweaken :D
Niet helemaal hetzelfde. In het BIOS moet je soms zijn om bepaalde features aan of uit te zetten. Vroeger moest je er zelfs in als je een andere harddisk of ander geheugen wilde installeren. Dit zijn allemaal zaken die een gewone gebruiker nooit nodig heeft, een tweaker wel.

Het service menu is een plek voor service engineers, waar geen enkele gebruiker bij hoeft te kunnen. Natuurlijk WIL je dat als tweaker wel maar er is geen noodzaak.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik sloeg aan op het 'het heeft allemaal niets met elkaar te maken', want het heeft wel degelijk alles met elkaar te maken.

Veel BIOS'sen bieden de mogelijkheid tot hardware tests / internal diagnostic checks. Precies dat, zit ook in het service menu van Stromer

Er worden tegenwoordig veel te veel apparaten zo ontworpen, dat het repareren ervan als eindgebruiker bijna onmogelijk wordt. Daar ben ik geen voorstander van. En daarom ben ik van mening dat ik wel degelijk iets te zoeken heb in het service menu.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 18:47 En jij FreddyH hoort daar zeer zeker bij :-) Ik heb helaas daar niet de tijd voor. Maar ik zou het graag doen als ik de tijd had!
Je bedoelt dat jouw tijd kostbaarder is dan de mijne?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Dat heb ik nergens gezegd. Ik ben heel erg blij met jullie; wie veel tijd en energie in dit forum steken.

Zullen we weer een inhoudelijke discussie voeren?
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 06 jun 2020, 02:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 18:59 Er worden tegenwoordig veel te veel apparaten zo ontworpen, dat het repareren ervan als eindgebruiker bijna onmogelijk wordt. Daar ben ik geen voorstander van.
Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens.

En over het BIOS: gelukkig hebben mijn computers dat niet :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 18:59 En daarom ben ik van mening dat ik wel degelijk iets te zoeken heb in het service menu.
Maar daar ben ik het dan weer minder mee eens. Klooien met een computer, met als ergste wat je kan gebeuren dat de computer instabiel wordt (en je daarmee weer iets geleerd hebt) vind ik iets heel anders dan klooien met een vervoersmiddel, waarmee het zomaar gevaarlijk kan worden als hij in het verkeer ineens raar doet. Als dan de poep vol in de ventilator terecht komt dan is dat naar mijn mening toch net anders dan een instabiele PC.

Ik ben ook van mening dat ik volledige controle wil over alle apparaten die ik in huis heb. Maar voor auto's, SP's, etc? Ik ben er wel blij mee dat dat daar niet mogelijk is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:44
Stromeur schreef: 05 jun 2020, 21:38 Vraagje: lees jij alle forumtopics maar voor de helft?
Ja, want alle topics bijhouden dat lukt alleen een admin welke er zijn dagtaak van heeft gemaakt ;)
Ik had het niet over het hele forum doorlezen, ik had het over wat er beklijft van hetgeen je wel gelezen hebt.
Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 18:47 Ik heb helaas daar niet de tijd voor.
Laat me de volgende keer even weten waar de rekening naartoe mag.

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 18:59 En daarom ben ik van mening dat ik wel degelijk iets te zoeken heb in het service menu.
Terug naar de inhoud maar weer:

I.v.m. de veiligheid van andere weggebruikers ben ik van mening dat het een goeie zaak is dat eindgebruikers niet kunnen prutsen in de "BIOS" van een 45km/u voertuig. (Wat mensen 9 uit 10 keer toch alleen maar willen om een SP op te kunnen voeren en dat is ook één van de redenen waarom e.e.a. dicht is gezet.)

Als je basis van de softwarematige aansturing zelf wilt "tweaken", dan heb je met je Stromer helaas een stevige miskoop gedaan, want Stromer gaat dit nooit toestaan. Ik denk zelfs dat geen enkele erkende SP-fabrikant dit wil hebben.

De enige oplossing om wel zelf 100% controle te krijgen over de aansturing van een SP, is door er zelf eentje van de grond af aan op te bouwen, inclusief de programmering, en deze door de RDW-keuring te halen. Maar waarschijnlijk gaat je dat teveel van je tijd kosten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 05 jun 2020, 21:38 Als je basis van de softwarematige aansturing zelf wilt "tweaken", dan heb je met je Stromer helaas een stevige miskoop gedaan, want Stromer gaat dit nooit toestaan. Ik denk zelfs dat geen enkele erkende SP-fabrikant dit wil hebben.
Ik denk dat dit eerder op het niveau van typegoedkeuring en verzekering aan gaat komen. Stromer (en andere fabrikanten) hoeven alleen garantie claims te weigeren na zo'n actie.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie