Frame maat

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het zou me ook wel verbazen dat iemand van 1,83 m beter zou zitten op een XL.
Zelf zegt Stromer :
Framemaat M
Aanbevolen voor een lichaamslengte tot 178 cm.

Framemaat L
Aanbevolen voor een lichaamslengte van 175 tot 188 cm.

Framemaat XL
Aanbevolen voor een lichaamslengte meer dan 185 cm.


Er zijn hier nog mensen geweest die hun fiets na enkele weken terug verkochten met veel verlies.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

nog steeds beter een frame dat iets te klein is dan te groot.... maar je laten opmeten is de enige juiste manier.....Iedereen geeft een smak geld voor een fiets maar het kleine bedrag voor een degelijke meting is er dikwijls teveel aan .... Onbegrijpelijk!! :oops:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Kijk eens in OVERZICHT FRAMEGEOMETRIE
De A-maat van het XL frame is 559mm en bij frame L 507mm. 52 mm verschil. Wanneer je een XL frame kiest is de zadelpen minder uitgeschoven dan bij een L frame. Wanneer je besluit een Kinekt zadelpen te plaatsen loop je de kans dat die er niet tussen past bij een XL frame!
Ik met 1,77m met korte benen en heb frame L. De Kinektzadelpen is < 2,5 cm uitgeschoven
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Geld uitgeven aan een meting voor een Stromer is serieus overdone in mijn optiek. Er zijn toch slechts beperkte mogelijkheden en om te finetunen. Daarnaast heeft er enkele jaren geleden een geweldig artikel in het blad FIETS gestaan; meerdere bekende bike-fitters en fit-systemen zijn gedaan door dezelfde persoon. De verschillen waren schokkend groot.
Om een L of XL te bepalen hoef je echt geen fit te doen. En bij twijfel liever aan de kleine kant dan aan de grote. Dus L in dit geval.
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Er is idd gekeken of er een kinekt zadelpen op past. Dat is wel mogelijk voor mij. Maar goed, begin volgende week zal ik zeker een heroverweging maken en zeer kritisch kijken en beoordelen of het XL frame daadwerkelijk voor mij geschikt is wat ik steeds meer betwijfel.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Natuurlijk past de Kinekt erop, Stromer biedt dit zelf als optie aan.

Maar de Kinekt geeft je (zoals RHJ al aangaf) nog wat extra setback, dus een nog langere reach. Maar ik neem aan dat de dealer dit allemaal aan je heeft verteld toen jullie een XL frame bespraken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 29 sep 2019, 13:21 Maar de Kinekt geeft je (zoals RHJ al aangaf) nog wat extra setback, dus een nog langere reach.
En extra hoogte, hetgeen op een te groot frame een probleem kan worden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Klopt, deze zat op de St3 met L frame welke ik heb getest. Het zadel is door de FM ca. 2,5 cm naar achter gezet om zo de XL verhouding te simuleren. De afmeting hart zadel en hart stuurpen zijn gemeten en kwamen hierdoor overeen bij de L en XL.

Maar het is mij echt duidelijk om zeer kritisch te kijken naar het XL frame.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Handig overzicht.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 29 sep 2019, 13:15 Geld uitgeven aan een meting voor een Stromer is serieus overdone in mijn optiek. Er zijn toch slechts beperkte mogelijkheden en om te finetunen. Daarnaast heeft er enkele jaren geleden een geweldig artikel in het blad FIETS gestaan; meerdere bekende bike-fitters en fit-systemen zijn gedaan door dezelfde persoon. De verschillen waren schokkend groot.
Om een L of XL te bepalen hoef je echt geen fit te doen. En bij twijfel liever aan de kleine kant dan aan de grote. Dus L in dit geval.
Wanneer je bij een goede bikefitter gaat, heeft dat echt wel nut. Er lopen veel charlatans tussen, maar 't kind niet met 't badwater weggooien zou ik zo zeggen. Zelf ging ik bij iemand die ook de fitting doet/deed voor twee UCI World Tour ploegen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gesloten