Nieuwe ST3, probleem met laden en ondersteuning

Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Beste stromeurs,

Ik ben nieuw op dit forum.
Momenteel ben ik aan men tweede stromer toe. Na een ST1x nu een ST3. Voor mij was de upgrade naar een ST3 omwille van de grotere wielmaat, een grotere fietsmaat (had de ST1x net iets te klein gekocht) en een upgrade naar een grotere batterij. Het valt me op hoe heerlijk solide de ST3 op de weg ligt. Door de grotere wielmaat is ie wel niet zo “vinnig” als de ST1x, maar hij is stabieler en springt niet zo op een hobbelige weg als de ST1X.

Nu komt het minder leuke. In de maand dat ik ‘m heb is ie drie keer binnen geweest bij de dealer.

Twee problemen:
1) Als de ST3 oplaadt tot het maximum, 100% dus, begint na enkele uren de batterij leeg te lopen. Met de batterijlader aangesloten. De batterij verliest zo’n 10% per nacht/dag. Een enkele keer stond ie na enkele dagen niet gereden te hebben op 79%, en dit met batterijlader aangesloten. Intussen heeft de dealer op advies van Stromer het voetje vervangen waar de batterij inzit, een nieuwe controller geplaatst en een nieuwe batterij gestoken. Helaas, het gaat voort. De laatste melding van stromer, na het vervangen van de batterij, was dat zo”n stroomverlies bij een ST3 normaal is.
Daarom men vraag of iemand een gelijkaardig probleem ondervonden heeft.

2)Indien ik in ondersteuning 3 snel wil optrekken van 15 à 25 km naar boven de 40, twijfelt de motor om ondersteuning te geven. Heel even maar, echter voldoende om het gevoel te krijgen dat de motor afremt terwijl ik trap.

Iemand een idee waar dit kan aan liggen?
Groeten
Geert
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

1) Staat je je Stromer in stand-by tijdens het laden of helemaal uit? 10% verlies is normaal in een etmaal als je 'm in stand-by laat. (De Stromer lijkt dan bijna "uit" te staan, maar niks is minder waar. Volgens mij gaat alleen het scherm uit.) En ik heb onlangs hier eens gelezen van iemand dat de lader niet meteen terug aanslaat als de capaciteit zakt.

2) In welke versnelling trek je op? Heb je toevallig net geremd voordat je hard wil optrekken? (B.v. bij het uitkomen van een bocht of passeren van een kruispunt o.i.d.?)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Dankjewel voor je snelle reactie.
1)Het is inderdaad zo dat ie dan altijd op standby staat. Dus als ik ‘m gewoon afzet (uit) als ik oplaad is het probleem opgelost.
2)Als ik van stilstand vertrek schakel is meestal enkele versnellingen lager. Van de week stak ik een druk kruispunt over, Trapte op trappers om te vertrekken, en ongeveer na een meter leek het alsof de motor/fiets remde, Daarvoor verloor ik men evenwicht en ging bijna tegen ... Ik dacht eerst dat de fiets op standby was overgegaan tijdens het wachten aan de rode verkeerslichten, maar dat was het niet.
Het “twijfelen” van de motor is het best voelbaar als ik reeds een snelheid heb (bijv 20 km/u), in de grootste versnelling sta, en ik snel wil gaan naar boven de 40 km/u. Van zodra ik dan harder trap, meer kracht zet op de pedalen dus, doet de twijfeling van de ondersteuning zich voor. Dus in beide gevallen werd er niet geremd
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

GeertHasselt schreef: 05 sep 2019, 07:14 Dankjewel voor je snelle reactie.
1)Het is inderdaad zo dat ie dan altijd op standby staat. Dus als ik ‘m gewoon afzet (uit) als ik oplaad is het probleem opgelost.
2)Als ik van stilstand vertrek schakel is meestal enkele versnellingen lager. Van de week stak ik een druk kruispunt over, Trapte op trappers om te vertrekken, en ongeveer na een meter leek het alsof de motor/fiets remde, Daarvoor verloor ik men evenwicht en ging bijna tegen ... Ik dacht eerst dat de fiets op standby was overgegaan tijdens het wachten aan de rode verkeerslichten, maar dat was het niet.
Het “twijfelen” van de motor is het best voelbaar als ik reeds een snelheid heb (bijv 20 km/u), in de grootste versnelling sta, en ik snel wil gaan naar boven de 40 km/u. Van zodra ik dan harder trap, meer kracht zet op de pedalen dus, doet de twijfeling van de ondersteuning zich voor. Dus in beide gevallen werd er niet geremd
1: inderdaad, zijn al meerdere draadjes over hier
2: bedoel je dat je schakelt *nadat* je van stilstand vertrekt, of net voordat je stilstaat?
Waar Stromeur op doelt is: als het inhouden gebeurt *net* na een (stevige) remaktie, dan kan het zijn dat je remsensor blijft hangen: in je remhendel zit een sensor welke detecteert dat je remt zodat de motor uitgezet kan worden. Als deze blijft hangen (wellicht alleen bij hard remmen) dan denkt je fiets nog steeds dat je remt, en dus krijg je geen ondersteuning.
Ik weet niet of jullie fietsen ook stoppen met ondersteunen bij schakelen, als dat zo is dan zou het ook kunnen zijn dat daar een sensor niet helemaal lekker terugspringt zodat je fiets te lang blijft denken dat je aan het schakelen bent.
Dat je het vooral bij 20 km/h in de grootste versnelling voelt komt omdat je daar volledig op de motor vertrouwt om te versnellen. Tip: schakel *veel* later over. Ik fiets zelf zo goed als nooit op tandje 11, incidenteel op 12t en schakel pas bij 35+ oid naar 13t. Beter voor je knieen ook :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Over punt 1: Het klopt dat de Stromer in stand-by energie verbruikt. Het verbruik is zelfs nog groter wanneer je de seamless ride optie activeert. Wat ik doe is de oplader via een tijdschakelaar aansluiten op het elektriciteitsnet. Bij thuiskomst sluit ik de Stromer aan op de accu en de tijdschakelaar zorgt er voor dat die in 3 uur volledig wordt opgeladen (je accu wordt met zo'n 20-25% per uur geladen). Na die 3 uur slaat de tijdschakelaar af. Omdat ik elke dag zo'n beetje rond hetzelfde tijdstip vertrek van huis, zorgt de tijdschakelaar er voor dat ik de Stromer een uurtje voor ik vertrek de batterij nog even aanvul tot de 100%.

Over punt 2: Het kan zijn dat je per ongeluk de rem aanraakte. Dit overkwam mij ook, waarna ik het stuur anders vastpakte (dus niet continue een vinger op de rem). Daarnaast is het goed te weten dat de motor reageert op de kracht (of was het koppel ;p ) die de ketting (via de cassette) uitoefent op de achteras. Als je onvoldoende kracht kunt zetten op de ketting, omdat je verzet je laag is (het trapt te makkelijk), dan zal de Stromer je minder helpen met het leveren van ondersteuning. Wil je voldoende ondersteuning blijven ontvangen, dan zul je dus op tijd door moeten schakelen naar een hogere versnelling. Zelf gebruik ik het tandwiel met de 11 tandjes (kransje T11, het kleinste tandwiel) nauwelijks; het is dus niet nodig om heel snel naar het kleinste tandwiel te schakelen.

Mocht je de remhandel verdenken van niet-goed functioneren: het functioneren van de remhandel kun je controleren via het servicemenu. Deze optie is er eigenlijk alleen voor de FM's, maar de handleiding om er te komen kun je vinden op dit forum.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 05 sep 2019, 08:25 Waar Stromeur op doelt is: als het inhouden gebeurt *net* na een (stevige) remaktie, dan kan het zijn dat je remsensor blijft hangen: in je remhendel zit een sensor welke detecteert dat je remt zodat de motor uitgezet kan worden.
Yup. En dat kan eenvoudig door de FM opgelost worden met een drupje olie.
FreddyH schreef: 05 sep 2019, 08:25 Ik weet niet of jullie fietsen ook stoppen met ondersteunen bij schakelen
Gelukkig niet!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Dank voor jullie reacties.

@Freddy:
Voor zover ik me herinner gaat er aan het “twijfelen” van de motor geen remactie vooraf. Maar ik ga dat zeker eens testen. Ook de tip over het gebruik van de de 11, die ik als ik zo terugblik wel veel gebruik.

@Henry:
Ook een goede tip, die tijdschakelaar. Maar toch twee bedenkingen.
Zou het kunnen volstaan om de fiets gewoon uit te zetten en dan op te laden. Hij staat dan uit, verbruikt dat logischerwijs niets, en wordt toch opgeladen?

@Stromeur:
Kan een rem sensor dan “gesmeerd” worden?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je se Stromer uit zet, zal deze niks verbruiken.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

GeertHasselt schreef: 05 sep 2019, 10:19 @Stromeur:
Kan een rem sensor dan “gesmeerd” worden?
Yup, al is smeren wel een heel groot woord. De remsensor is niks meer dan een palletje dat meebeweegt met de remhendel, en door middel van contact of geen contact via de controller aan de motor doorgeeft of er wel of niet wordt geremd (want dit vereist ook een bepaald gedrag van de motor).

Recht uit de fabriek kan het voorkomen dat dat palletje niet lekker beweegt en er daardoor langer over doet om van contact naar geen contact te gaan of helemaal blijft hangen (en dat heeft consequenties voor de ondersteuning). Geen ramp, dit soort dingetjes hoort bij de nieuwigheid van een product en het is door de FM op te lossen met een drup olie op de juiste plek. Daarna is het eigenlijk altijd voorgoed klaar. De remsensor vergt geen periodiek onderhoud oid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Oef 😅.... thx 👍
Plaats reactie