Stromer ST3 lichte motor vibraties normaal?

Peter123
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 21:01

Ik ben sinds twee maanden in het bezit van een nieuwe ST3 en heb er 1200km op gereden. Ben tot vandaag alleen lezer geweest op dit forum (is waardevol), maar nu zit ik met een vraagje. Als ik kracht zet (met name bij accelereren) dan voel ik een hele lichte vibratie door de pedalen. Het zal waarschijnlijk de motor zijn. Ik had dat niet verwacht en kan het ook niet herinneren van de proefrit. Volgens de fietsenmaker is dit normaal en rijdt de fiets goed. Mijn vraag: is dit normaal? Het voelt wat goedkoop aan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb je een ringslot gemonteerd?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ook hier ga ik wederom voor resonantie van het ringslot.

Nu maar hopen dat je een ringslot hebt....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Peter123
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 21:01

Ja, ik heb een ringslot. Ik had het topic daarover gelezen. Begreep dat dat bij een bepaalde snelheid was. Ik voel de lichte vibratie alleen bij wat meer kracht op de pedalen zetten. Zowel bij 25km/h als bij 45 km/h. Bij minder kracht of op stabiele snelheid voel ik het niet.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn meer topics met meldingen van resonantie door (zo bleek later) ringsloten.

Er is geen wet van Meden en Perzen die bepaalt onder welke omstandigheden de boel gaat trillen, dat hangt af van verschillende factoren. Tot nu toe zijn al dit soort ervaringen (lichte trilling aan achterzijde) - op de oude ST2 met defecte motorkabel na en defecte motoren na, maar die bikes gaan serieus tekeer - terug te brengen tot het ringslot.

Foutzoeken begint met uitsluiten van mogelijke oorzaken: ringslot eraf halen, testen, en je weet of je de meest voor de hand liggende oorzaak kunt uitsluiten. (Anders/beter borgen werkt soms meteen, maar niet altijd.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Peter123 schreef: 03 sep 2019, 22:22 Ik ben sinds twee maanden in het bezit van een nieuwe ST3 en heb er 1200km op gereden. Ben tot vandaag alleen lezer geweest op dit forum (is waardevol), maar nu zit ik met een vraagje. Als ik kracht zet (met name bij accelereren) dan voel ik een hele lichte vibratie door de pedalen. Het zal waarschijnlijk de motor zijn. Ik had dat niet verwacht en kan het ook niet herinneren van de proefrit. Volgens de fietsenmaker is dit normaal en rijdt de fiets goed. Mijn vraag: is dit normaal? Het voelt wat goedkoop aan.
Peter, ik heb exact hetzelfde 'issue' en heb geen ringslot. Dit was al vanaf kilometer 1 bij mij. Ik kan me ook niet herinneren dat dit zo was bij mijn testrijdfiets.

Maar het is bij mij zoals bij jou: enkel bij hard accellereren voel je lichte trillingen door de motor gaan, heel even, tot hij goed vertrokken is en dan stopt het. Ik link het aan de rode balk op de omni: als hij echt kracht zet.
Overigens heb ik het ook als ik na zwaar optrekken (rode balk) uitbol (trappers stil), dan vibreert hij ook een seconde of 2 tijdens het uitbollen en dan stopt dat.

Ik heb er eigenlijk geen last van, de fiets rijdt zoals hij hoort, dus ik dacht dat dat normaal was. Ik wijtte dit aan magnetische resonantie in de motor als hij hard werkt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De motor is volstrekt trillingsloos als-ie naar behoren werkt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Hmmm, bedankt voor deze info.
De trilling was er reeds toen ik met de fiets voor het eerst naar huis reed (zonder fietszakken, zonder slot, zonder toeters en bellen). Dus wordt zeker niet veroorzaakt door andere factoren dan de motor zelf.

Dan ga ik toch deze situatie aankaarten als ik hem binnen steek voor een nieuwe afdichting voor mijn frame. FM zal me graag zien komen... :roll:
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Al die aangehaalde extra's kunnen imho geen oorzaak zijn van een trilling, ik ben wel van mening dat ze ze kunnen versterken.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Peter123
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 21:01

Bram, wat jij hebt klinkt inderdaad hetzelfde. Het is in het rode bereik (ongeacht snelheid, ongeacht wegdek). Het was ook direct vanaf dat ik de fiets kreeg. Trappers stil direct na optrekken zal ik ook eens proberen.

Ik zal in ieder geval ook het ringslot tijdelijk verwijderen om het uit te sluiten. Lijkt me alleen niet aannemelijk omdat een ringslot niet van het rode bereik af weet. Komende week ben ik een weekje weg dus fiets ik niet op de Stromer. Daarna eens verder kijken.
Plaats reactie