Speling in de stuurpen

Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

Merci voor de verheldering. Ik voel het zelf, maar was aan het denken aan een manier om het uit te leggen aan iemand die twijfelde. Ik vind jouw uitleg een uitstekende manier om het uit te leggen in geschreven vorm.
gedeve
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 aug 2019, 15:08

Inderdaad wat een prima uitleg daar kan ik zeker iets mee erg bedankt daarvoor
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daniel1975 schreef: 31 aug 2019, 19:01 Is het speling of gewoon wat beweging in de hele keten band/schijf/caliper/vork?
Dat heb ik met alle schijfremfietsen. Voor een relatieve leek zou dat als speling kunnen worden opgevat.
Dit is mijn eerste fiets met schijfremmen, tot deze fiets wilde ik perse velgremmen hebben. Het is precies het effect wat jij beschrijft. Dat verklaart gelijk waarom de FM er niks over zei. Desondanks... ik ben er woensdag toch, dus zal het voor alle zekerheid toch ter sprake brengen.
Witte ST3 van maart 2019
gedeve
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 aug 2019, 15:08

Ik ben een leek inderdaad, maar ik voel duidelijk een tik als ik naar voor beweeg en een tik als ik naar achter beweeg. Echter ik kan niet ontdekken waar in "de keten" dat precies gebeurd?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

gedeve schreef: 02 sep 2019, 11:39 Ik ben een leek inderdaad, maar ik voel duidelijk een tik als ik naar voor beweeg en een tik als ik naar achter beweeg. Echter ik kan niet ontdekken waar in "de keten" dat precies gebeurd?
Eventjes mee naar de FM. Waar het gebeurt is voor nu niet zo belangrijk (waarschijnlijk balhoofdlager), maar het is niet iets wat je zelf kunt oplossen. Rij hier aub geen weken mee door.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

gedeve schreef: 31 aug 2019, 16:52 Zijn er mensen die dit probleem met met name de st3 herkennen? En zo ja wat is er aan gedaan?
Ik had in het begin hoorbaar speling in mijn urban comfort stuurpen, in die zin dat bij leunen er op, of stevig sturen, er krakende geluiden te horen waren.
Persoonlijk dacht ik dat dit normaal was en dat de fiets zich 'aan het zetten' was. Maar bij eerste onderhoud merkte mijn FM dit op en heeft de boutjes aan de zijkanten van het stuur vaster gedraaid. Nu hoor ik niets meer.

Speling heb ik nooit gevoeld. Mag ook absoluut niet, dat lijkt me heel erg onveilig en zou ik niet vertrouwen. Stuurinrichting moet heel strak en stijf aanvoelen. Ik heb ooit eens mijn stuur in mijn handen gehad als ik tiener was, was van voorvork losgekomen. FM had die niet goed vastgedraaid na vervanging voorvork. Flinke val gemaakt. Ik droom daar soms nog van, dat complete gebrek aan controle. Stuur in je handen, maar niet meer verbonden met de rest van je fiets. Mag het me niet voorstellen dat dit aan 45km.u gebeurt.

Zoals de anderen zeggen, filmpje zou heel veel duidelijk maken, maar denk dat we sowieso zullen aangeven: er hoort daar geen speling te zitten.
ST3 black 983wh
gedeve
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 aug 2019, 15:08

Ik ben intussen bij de FM geweest voor een 500 km beurt. Daarbij is ook de hele keten van vork en stuur alles even nagedraaid. Vooralsnog lijkt het de klacht verholpen
Dank allemaal voor het meedenken
Plaats reactie