Het word een ST3
Na 2x te gaan testrijden met de ST1 en de ST3 ga ik voor de ST3. Al moet ik zeggen dat de 1 ook lekker rijd. Maar geef toch de voorkeur aan het sport frame van de 3, ziet er toch wat mannelijker uit. Het stuur en de stuurpen word in comfort modus veranderd. Het zadel word vervangen door een afgeveerd type. Banden wil ik wijzigen in een 4 seizoenen type, maar weet nog niet goed welke. Ik rij alle dagen en alle weertypes, ook sneeuw. De accu gaat naar de hoogste upgrade. Rij nu met een Riese en Müller Charger Nuvinci Belt 25km en is een hemelsbreed verschil. Ik kijk ernaar uit om het beest te berijden. Is het een goede keuze ?
-
- Pro
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
- Locatie: Diksmuide
Zal zeker een goede keuze zijn.
Ik heb zelf voor de nieuwe ST1 gekozen, vooral vanwege toch een fors prijsverschil zonder een al te groot verschil in prestaties. Maar uiterlijk van de ST3 vind ik ook wel iets "stoerder", en je hebt betere connectiviteit, dusja het is een terechte overweging!
Ik heb zelf voor de nieuwe ST1 gekozen, vooral vanwege toch een fors prijsverschil zonder een al te groot verschil in prestaties. Maar uiterlijk van de ST3 vind ik ook wel iets "stoerder", en je hebt betere connectiviteit, dusja het is een terechte overweging!
HELP !!! Terug stress keuze....
Er doet een winkel bij ons in de buurt een actie die me aan het twijfelen brengt.
Zaterdag ga ik de st3 bestellen maar bij deze actie.......zwaar twijfels.
4.650 euro voor een st1x met een accu van 814wh en motor 800watt - 35 Nm tegenover de st3 met een accu 983wh en motor 820watt - 44 Nm voor de prijs van 6.990 euro. Is het dat verschil van 2.340 euro waard ? Oke andere wielmaat en remmen maar toch.... bijkomend is de st1x nog ééns in alle kleuren en maten verkrijgbaar in het sportframe.
Er doet een winkel bij ons in de buurt een actie die me aan het twijfelen brengt.
Zaterdag ga ik de st3 bestellen maar bij deze actie.......zwaar twijfels.
4.650 euro voor een st1x met een accu van 814wh en motor 800watt - 35 Nm tegenover de st3 met een accu 983wh en motor 820watt - 44 Nm voor de prijs van 6.990 euro. Is het dat verschil van 2.340 euro waard ? Oke andere wielmaat en remmen maar toch.... bijkomend is de st1x nog ééns in alle kleuren en maten verkrijgbaar in het sportframe.
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
Niet twijfelen, bestellen die ST3!Coyote schreef: ↑28 aug 2019, 17:50 HELP !!! Terug stress keuze....
Er doet een winkel bij ons in de buurt een actie die me aan het twijfelen brengt.
Zaterdag ga ik de st3 bestellen maar bij deze actie.......zwaar twijfels.
4.650 euro voor een st1x met een accu van 814wh en motor 800watt - 35 Nm tegenover de st3 met een accu 983wh en motor 820watt - 44 Nm voor de prijs van 6.990 euro. Is het dat verschil van 2.340 euro waard ? Oke andere wielmaat en remmen maar toch.... bijkomend is de st1x nog ééns in alle kleuren en maten verkrijgbaar in het sportframe.
Moeilijk voor een ander te beantwoorden natuurlijk. Wat vind je belangrijk:
- Zo goedkoop mogelijk of het beste binnen beschikbaar budget?
- Wat is je terugverdientijd? Is een langere terugverdientijd het jou waard?
- Wat vind je comfortabeler rijden? Je gaat potentieel veel tijd op je SP doorbrengen
- Vind je grootlicht belangrijk? Nu nog niet belangrijk maar in de donkere maanden wel fijn (vind ik)
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
-
- Expert
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Even geen SP
- Km-stand: nvt
Als je ze allebei even lekker vond rijden de ST1X, waar ook een hogere stuurpen op kan want standaard ahead spul. Voor 't uiterlijk zou ik geen 2K extra aangeven. Bij mij reed de ST3 duidelijk lekkerder dus die keuze was snel gemaakt...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren
Ik denk dat alleen jij zelf kunt bepalen wat die €2.340 voor jou betekent: kun je het makkelijk missen, of heb je daar zo weer een ander doel voor gevonden. De St1X schijnt wel anders te rijden van de ST3, maar dat heb je zelf al kunnen ervaren.
De problemen zijn zo goed als volledig verdwenen uit de ST1X, terwijl de ST3 nog niet 100% storingsvrij is. Hoeveel waarde hecht je daar aan?
Een 814 Wh accu is kleiner dan een 983 Wh accu. Om geen appels met peren te vergelijken zul je die €2.340 dus moeten verminderen met de kosten voor die extra 169 Wh. Komt het verschil al op zo'n €2.000.
Daarnaast moet je niet vergeten dat je nog diverse spullen nodig hebt (of heb je die al in je kostenplaatje meegenomen)? Ik denk bijvoorbeeld aan:
- helm
- fietstassen
- bel
- kinekt vering (of misschien niet als je zadel voldoende vering biedt)
- spatbordverlenger(s) en andere handige Van Zijp Techniek zaken
- wellicht een extra oplader
- kleding en schoenen (en eventueel andere trappers)
- verzekering
- afleverkosten (??)
- gereedschap (als je zelf gaat knutselen, al is het maar het kleine werk)
- fietsstandaard (voor onderhoud, voor als je dus zelf gaat knutselen)
- wat fietsmateriaal (ketting, etc.)
Je bent voor je het weet met het grootse gemak €1,000 - €1.500 kwijt aan deze extra's
Heb je de hele bende eenmaal thuis staan, dan kan het grote genieten, maar ook het grote besparen beginnen!
De problemen zijn zo goed als volledig verdwenen uit de ST1X, terwijl de ST3 nog niet 100% storingsvrij is. Hoeveel waarde hecht je daar aan?
Een 814 Wh accu is kleiner dan een 983 Wh accu. Om geen appels met peren te vergelijken zul je die €2.340 dus moeten verminderen met de kosten voor die extra 169 Wh. Komt het verschil al op zo'n €2.000.
Daarnaast moet je niet vergeten dat je nog diverse spullen nodig hebt (of heb je die al in je kostenplaatje meegenomen)? Ik denk bijvoorbeeld aan:
- helm
- fietstassen
- bel
- kinekt vering (of misschien niet als je zadel voldoende vering biedt)
- spatbordverlenger(s) en andere handige Van Zijp Techniek zaken
- wellicht een extra oplader
- kleding en schoenen (en eventueel andere trappers)
- verzekering
- afleverkosten (??)
- gereedschap (als je zelf gaat knutselen, al is het maar het kleine werk)
- fietsstandaard (voor onderhoud, voor als je dus zelf gaat knutselen)
- wat fietsmateriaal (ketting, etc.)
Je bent voor je het weet met het grootse gemak €1,000 - €1.500 kwijt aan deze extra's
Heb je de hele bende eenmaal thuis staan, dan kan het grote genieten, maar ook het grote besparen beginnen!
Witte ST3 van maart 2019
De ST1X is qua afmontage op een aantal punten echt wel minder dan de ST3.Coyote schreef: ↑28 aug 2019, 17:50 HELP !!! Terug stress keuze....
Er doet een winkel bij ons in de buurt een actie die me aan het twijfelen brengt.
Zaterdag ga ik de st3 bestellen maar bij deze actie.......zwaar twijfels.
4.650 euro voor een st1x met een accu van 814wh en motor 800watt - 35 Nm tegenover de st3 met een accu 983wh en motor 820watt - 44 Nm voor de prijs van 6.990 euro. Is het dat verschil van 2.340 euro waard ? Oke andere wielmaat en remmen maar toch.... bijkomend is de st1x nog ééns in alle kleuren en maten verkrijgbaar in het sportframe.
Een kort overzichtje
+ ST1X is meer dan krachtig genoeg om 45km/h mee te rijden
+ ST1X heeft een 10-speed cassette, dwz meer flexibiliteit in cassettes en minder slijtage van de cassettes
+ of - ST1X heeft andere wieldiameter, dat geeft een dynamischere rijstijl maar iets minder comfort, en er is ook veel meer keuze qua banden (volgens mij zeker voor all seasons banden)
+ ST1X heeft een mechanisch batterijcompartiment, kan je ook makkelijk afsluiten wanneer je de batterij er uit haalt (bij de ST3 moet je dat lullig dichtbinden met klitteband)
- ST3 is krachtiger, de vraag is of je dat echt nodig hebt
- ST3 heeft krachtiger voorlicht, ik heb een jaar geleden gekozen voor ST2 ipv ST1x alleen vanwege het licht
- ST3 ; ik hoor veel goeds over de Pirelli. maar ik zie ook wel dat mensen er redelijk vaak mee lek rijden
-ST3 is moderner, en opgebouwd met de nieuwe basis van Stromer (27,5 " wiel). Voor de ST1X is er over 2-3 jaar misschien wel een issue met de beschikbaarheid van onderdelen...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
-
- Expert
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
- Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie
Als je iedere dag met een glimlach op de fiets kan kruipen omdat deze zo lekker fietst ST3 niet twijfelen.
Ikzelf heb deze gekozen omdat het bij mij vooruit moet gaan.fiets schakelt héél snel door de versnellingen en haalt vlot 45.
Probeer eens een ST3 te lenen voor een namiddag,en daarna een st1 ,en doe hetzelfde traject.
Het blijft véél geld natuurlijk,maar als je jouw keuze beklaagt na enkele maanden wordt het bedrag NOG groter om een ST3 aan te schaffen.
Denk wijs,en volg je gevoel,succes
Ikzelf heb deze gekozen omdat het bij mij vooruit moet gaan.fiets schakelt héél snel door de versnellingen en haalt vlot 45.
Probeer eens een ST3 te lenen voor een namiddag,en daarna een st1 ,en doe hetzelfde traject.
Het blijft véél geld natuurlijk,maar als je jouw keuze beklaagt na enkele maanden wordt het bedrag NOG groter om een ST3 aan te schaffen.
Denk wijs,en volg je gevoel,succes
ST3 cool White