Het word een ST3

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

obv het oorspronkelijke bericht van OP maak ik uit dat hij het verschil tussen de ST1x en de ST3 niet in die mate aanvoelt om er 2k meer voor te geven. Dan moet je inderdaad nadenken of je het wel gaat doen. Bovendien denk ik dat je bij de ST1x wel nog meer van de prijs krijgt omdat dit model einde reeks is en uit de markt genomen wordt.

Maar zoals lamkram zegt moet je wel een degelijke testrit doen met beiden, want mogelijk zijn er kleine minpunten die bij lange rit wel zwaar irritant worden en dan word je keuze mogelijk veel gemakkelijker.

Obv van je eerste post op dit forum leidde ik ook af dat je heel veel waarde hecht aan de bedrijfszekerheid van de fiets. Daar heb je ook alle recht toe. Dan is zoals de anderen aangeven de ST1X de beste keuze. Doordachte, uitgepuurde fiets waar de kinderziektes uit gehaald zijn en waar je dus minste kans op miserie mee hebt.

Iedereen is het er over eens dat de ST3 een fantastische fiets is, de beste op de markt, als hij rijdt... Maar er zijn ook voldoende kleine en grotere problemen mee de revue gepasseerd. Deze problemen raken bij iedereen wel opgelost, maar kunnen soms lang aanslepen (loskomende onderkant, loskomende cranck, meerdere keren nieuwe motor, nieuwe controller, nieuwe TMM sensor, etc...) Het lijkt dat als je een probleemvrije ST3 hebt, deze dat ook blijft, voor 20k+ km's aan een stuk, maar als je in het begin problemen hebt, dat die mogelijk wel een eindje aanslepen tegen dat je een stabiele versie hebt. De vraag is, ben je hier ok mee?
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Coyote schreef: 28 aug 2019, 17:50 Zaterdag ga ik de st3 bestellen maar bij deze actie.......zwaar twijfels.
4.650 euro voor een st1x met een accu van 814wh en motor 800watt - 35 Nm tegenover de st3 met een accu 983wh en motor 820watt - 44 Nm voor de prijs van 6.990 euro. Is het dat verschil van 2.340 euro waard ?
Een accu upgrade van 814 naar 983Wh kost rond de 340, dus het prijsverschil dat overblijft tussen de "kale" Stromers is 2.000 euro.

Ik heb een ST1 X gehad en ik heb veel testritten op de ST3 gedaan. Qua afmontage ontlopen de bikes elkaar niet veel, of je moet merkengeil zijn. Het schakelen op de ST3 gebeurt met Mircroshift shifters i.p.v. Shimano op de ST1 X, maar het werkt uitstekend. De remmerij op de ST3 is beter, o.a. omdat door de grotere schijven. De motor van de ST3 is net wat krachtiger dan die van de ST1 X en dat is ook te voelen.

Qua rijgedrag zijn de ST1 X en de ST3 ontzettend verschillend. De ST3 ligt als een huis op de weg, de ST1 X stuurt wat vinniger. Het is maar net wat je prettig vindt. Als je veel lange stukken rechtuit kunt blazen, vind ik persoonlijk de ST3 geschikter. Manoeuvreer je door de binnensteden, dan is de ST1 X wel lekker. Dit moet je gewoon zelf testen.

De Pirelli banden van de ST3 geven meer grip dan de Big Bens op de ST1 X, en ze zorgen voor een pak meer comfort omdat ze beter dempen. Hierdoor rijdt de ST3 minder "spartaans" dan de ST1 X.

Ook niet onbelangrijk, omdat ik me uit je vorige topic herinner dat je vreest voor storingen: in de ST3 zit een betere controller, die minder storingsgevoelig is bij vocht. Al is dit met een officiële mod bij de ST1 X (krimpkous om de connectoren) inmiddels ook verholpen. De TMM sensor heeft bij de ST3 weleens wat kuren (kwam bij de ST1 X nauwelijks voor) en de afdekplaat van het controllervak vervormt bij sommige ST3's om onduidelijke redenen (Stromer werkt aan een oplossing, maar die is er dus nog niet).

Toch vind ik de ST3 over het algemeen een betere bike dan de ST1 X, maar ik vind de prijs/kwaliteitverhouding van de ST1 X weer beter. Lastige keus.

Neem in je overwegingen niet alleen mee welke dealer de scherpste prijs heeft, maar ook hoe hun service na verkoop is. Je kunt altijd eens wat krijgen, en dan is een dealer die jou gratis een leen-Stromer meegeeft, die onderdelen op de plank heeft en die verstand heeft van Stromers een pré. Ik heb ook weleens wat gehad met mijn ST1 X, maar dat werd altijd zo snel opgelost dat het me uiteindelijk niet echt boeide. Maar dit is wel voor iedereen anders. Het is je goed recht om een 100% werkende Stromer te verwachten en de kans is ook groot dat je die krijgt, maar 100% zekerheid heb je helaas niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13

Bedankt voor de reacties.
De keuze gaat voluit, zoals eerst gekozen, naar de stoere st3.
Johannus
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2019, 15:50

Ik moet eerlijk bekennen dat het een moeilijke keuze is. Heb voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk gekozen voor de ST3 vanwege de sterkere motor. Daar haal je toch veel plezier uit bij tegenwind, heuvels en optrekken. De verkoper wist tevens (als ik het goed begrepen heb)te vertellen dat de St3 bij Stromer in Zwitserland gebouwd wordt en de ST1x elders. Naja, het is natuurlijk super slimme marketing om de verschillen klein te maken maar op essentiële onderdelen wel onderscheidend. Ik vind de strakke afwerking of liever gezegd wegwerking van alle kabels op het stuur ook wel erg mooi bij de ST3.

Vanaf volgende week ben ik trots eigenaar van een ST3 sport wit. Gekocht bij Bikes and Care in Odijk. Echt een super fijne winkel, een aanrader.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Johannus schreef: 30 aug 2019, 09:15 De verkoper wist tevens (als ik het goed begrepen heb)te vertellen dat de St3 bij Stromer in Zwitserland gebouwd wordt en de ST1x elders.
Klopt. De ST3 wordt in Zwitserland geassembleerd en de ST1 X in Taiwan. (Herkomst van de diverse onderdelen en het frame wijzigt overigens niet.) Assemblage in Taiwan heeft in het begin nog weleens geleid tot problemen vanwege een slechte QC. Inmiddels gaat dat veel beter en ook de dealers vangen veel af (weten inmiddels wel waar ze op moeten letten).

Stromer stopt als de ST1 X EOL wordt (volgend seizoen) met assemblage in Taiwan. De ST3 en ST5 worden in Zwitserland in elkaar gezet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik zou wel eens willen weten wat het voordeel is, dat de ST3 in Zwitserland wordt gebouwd. :roll:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 30 aug 2019, 10:59 Ik zou wel eens willen weten wat het voordeel is, dat de ST3 in Zwitserland wordt gebouwd. :roll:
Vooral marketing denk ik, Stromer staat ook sterk in Zwitersland, na België hun tweede belangrijkste verkoopsmarkt, en Zwitsers zijn nogal chauvinistisch
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Precies! :D
Witte ST3 van maart 2019
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Was het (ook) niet gewoon een tijdelijke oplossing om het daarna naar Duitsland te migreren (en wat vervolgens niet doorging).

Past mooi bij een van mijn motto’s; er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossing :D
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn, met name met de ST1 X 2017, wel degelijk issues geweest met de afleverkwaliteit van de in Taiwan geassembleerde bikes. Ontbrekende schroefjes, controllerkabels waar de mantel vanaf gesloopt was, gebarsten afdekplaatjes, dolgedraaide schroefgaten en ga zo maar door.

Natuurlijk kun je dit gedoe ook krijgen als je Stromers binnen Europa assembleert, maar dichter bij huis is het veel eenvoudiger om je QC op orde te krijgen en de "cultuur" is ook net even wat anders. Mij valt op dat we zulke assemblage-gerelateerde kwaliteits-dingetjes momenteel nauwelijks meer zien. (En dan vergeten we met z'n alleen ook weer heel snel dat het eerder slechter was.)

Dus ja: het is zeker marketing, maar dat is het niet alleen want reken maar dat het Stromer een pak meer geld kost om de boel in CH in elkaar te laten zetten en de afleverkwaliteit is wel degelijk verbeterd. Ik denk dan ook niet dat marketing de hoofdaanleiding was.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie