Een reactie, vanuit mijn onderbuikgevoel, zegt mij dat de kwaliteit van Europees gebouwde fietsen hoger is dan spullen uit het verre oosten. Ik weet niet of Stromer de stalen onderdelen zoals de frames in Europa laat maken, of in het verre oosten. Anders zou ik durven zeggen dat de kans groter is dat het Europese staal zuiverder is. Kijk maar eens naar Chinese brommers, die roesten al als je er naar kijkt. Daarnaast is de kwaliteitscontrole op iets wat je lokaal maakt eenvoudiger dan iets wat op duizenden km afstand gebeurd. Kijk maar naar foxconn in China die steeds afspraken niet nakomt met haar klanten zoals Apple en Google. Dat heeft impact op de kwaliteit.
Het word een ST3
En niet alleen de frames komen uit Azië. Dat is ook zo voor het merendeel van de elektronische componenten. En daar is niets mis mee want dat is zo voor de meeste fabrikanten. Het grote verschil is dat enkele kleine onjuistheden aan het geheel een panne kunnen voorkomen, of dat nu een niet op moment vast gedraaide moer is of een component met (transport) schade maar wel nog werkende (maar hoe lang nog). Dat is controle op de onderdelen voor en zeker bij assemblage + de eindcontrole. Waar toeleveranciers elke cent 2x moeten omdraaien en al vlug zeggen, monteren, we verliezen tijd, en onderdelen terugsturen kost tijd/geld want we hebben geen extra onderdelen en moeten X-stuks/dag afleveren en ... Cijfers, deadlines en budgetten...
Als Stromer zijn garantie gevallen met 50% kan reduceren heeft het zijn extra kost in de assemblage/eindcontrole 2x terug verdiend. Niet te vergeten het economische voordeel, niet enkel rijdt een Stromer goed, hij blijft ook rijden en dat trekt toekomstige klanten. Ondertussen hebben ze al zoveel ervaring opgedaan dat ze slechte onderdelen herkennen, geen gedoe meer met achteraf krimpkous aanbrengen, sensors, controllers, accu deurtjes.. nee dat nog niet en nog een paar andere kleinigheden die pannes kunnen vermijden.
Als Stromer zijn garantie gevallen met 50% kan reduceren heeft het zijn extra kost in de assemblage/eindcontrole 2x terug verdiend. Niet te vergeten het economische voordeel, niet enkel rijdt een Stromer goed, hij blijft ook rijden en dat trekt toekomstige klanten. Ondertussen hebben ze al zoveel ervaring opgedaan dat ze slechte onderdelen herkennen, geen gedoe meer met achteraf krimpkous aanbrengen, sensors, controllers, accu deurtjes.. nee dat nog niet en nog een paar andere kleinigheden die pannes kunnen vermijden.
Jouw bericht is echt de reden van het deficit van 't Westen. Nog steeds denken vele Westerlingen dat Aziaten een stel ongeschoolden zijn die niet in staat zijn kwaliteit te leveren, terwijl dat absoluut niet zo is.
Ik zou wel twee logische redeneringen om de productie naar Europa terug te brengen kunnen bedenken
[*] Supply Chain, met productie vanuit Taiwan is het moeilijk om een servicegraad te verzekeren, en dat wordt moeilijker naarmate je meer modellen en meer kleurtjes wilt leveren
[*] Agiliteit: het is nu eenmaal makkelijker om te communiceren in het Duits, en sneller aanpassingen aan het product te brengen in geval er zich problemen voordoen, dan dat te moeten uitvoeren met een subcontractor in Azië
Verder is het natuurlijk ook perfect mogelijk dat er andere problemen deze beslissing hebben gestuurd, we zullen het nooit weten.
Ik zou wel twee logische redeneringen om de productie naar Europa terug te brengen kunnen bedenken
[*] Supply Chain, met productie vanuit Taiwan is het moeilijk om een servicegraad te verzekeren, en dat wordt moeilijker naarmate je meer modellen en meer kleurtjes wilt leveren
[*] Agiliteit: het is nu eenmaal makkelijker om te communiceren in het Duits, en sneller aanpassingen aan het product te brengen in geval er zich problemen voordoen, dan dat te moeten uitvoeren met een subcontractor in Azië
Verder is het natuurlijk ook perfect mogelijk dat er andere problemen deze beslissing hebben gestuurd, we zullen het nooit weten.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Het onderbuikgevoel komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Het is in deze overdenking subjectief, dat erken ik. Maar kwaliteitscontrole op Chinese producties is simpelweg een stuk lastiger dan op een productielijn die naast de deur staat. Als er bijvoorbeeld slechte aluminium kwaliteit gebruikt wordt dan kan je als fabrikant daar achterkomen voordat de fiets in elkaar zit en bij de consument in de tuin staat. Dit alles valt en staat met de aandacht en tijd die je als merk er in steekt. En juist dat component is het beste te sturen wanneer je zo’n productie naast de deur hebt.
Maar even terug naar het leuke gedeelte van het onderwerp: ik ben blij dat ik een ST3 besteld heb.
Maar even terug naar het leuke gedeelte van het onderwerp: ik ben blij dat ik een ST3 besteld heb.
Helemaal eens met de eerste alinea in de reactie van Tomasj hierboven, die terecht haaks staat op het buikgevoel van Johannus. Als je goede kwaliteit wilt hebben, dan kunnen de Aziatische landen die best leveren. Ze bieden echter ook andere kwaliteiten aan en wij vinden de lagere prijs die daar dan bij hoort zeer aantrekkelijk. Kijk maar eens naar de omzet van bijvoorbeeld een site als AliExpress.
Witte ST3 van maart 2019
Ik zeg ook niet dat ik het er niet mee eens ben, Ik bestrijd ook niet dat in China geen goeie producten gemaakt kunnen worden, alleen dat het een extra inspanning vereist in de kwaliteitscontrole en dat je toch het risico loopt om later in het productieproces verassingen tegen te komen. Dit heeft Stromer immer ondervonden met haar eigen fietsen.