Super gedaan zeg Thomas! wat een wetenschap zit er in dat relatief kleine onderdeel, logisch dat het "bomen en bos" spreekwoord hierop van toepassing is.
Als het advies geldt voor alle Stomer 11-speed achterwielen dan is de topic-naam achterhaald door de inhoud.
cassette opties ST3: het bos en de bomen
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Het kan nog veel erger, de fabrikanten maken er een rotbende van. Campagnolo doet het nog heel goed; 9-10-11-12 speed past allemaal op de huidige body's, Shimano heeft naast de al beschreven "ellende" nu ook 12sp ATB met een z.g.n. Microspline body, Sram heeft voor de 10 en 11sp dezelfde body als Shimano, voor de ATB een XD body en voor de 12sp weg AXS een XDR body. Dit is dan weer gedaan om de compleet onnodige 10t als kleinste tandwieltje te kunnen gebruiken. Snapt u het nog?
En ik kan je nu al op een briefje geven dat Shimano medio 2020 ook weer met een andere weg-body komt als er mogelijk een 12sp DuraAce groep komt.
Mooie heldere uiteenzetting! Voor plaatjes over het freesen van de nokjes etc. zou je naar enkele topics kunnen verwijzen.
Optie 3.2 heeft trouwens ook mijn voorkeur. De tandwielen van de originele 32-37-42 spin waar ik nu meer fiets, gebruik ik nooit. Die grotere tandwielen vereisen wel een langere ketting. En dit brengt me gelijk bij het punt waar nog iets over kan worden gezegd: het aantal schakels wat bij een bepaalde configuratie in je ketting hoort te zitten. Volgens mij heeft Golvas hier wel eens een link geplaatst naar zo’n formule waarmee je dit kunt berekenen.
Optie 3.2 heeft trouwens ook mijn voorkeur. De tandwielen van de originele 32-37-42 spin waar ik nu meer fiets, gebruik ik nooit. Die grotere tandwielen vereisen wel een langere ketting. En dit brengt me gelijk bij het punt waar nog iets over kan worden gezegd: het aantal schakels wat bij een bepaalde configuratie in je ketting hoort te zitten. Volgens mij heeft Golvas hier wel eens een link geplaatst naar zo’n formule waarmee je dit kunt berekenen.
Witte ST3 van maart 2019
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Aantal schakels is kwestie van afstellen en op lengte maken op de 11.
Zie linker plaatje: ca 1cm tussen de onderkant van de ketting en waar hij weer horizontaal door de derailleurkooi loopt. Dan staat de boel nog op spanning.
Persoonlijk zet ik hem altijd nog net ff een schakeltje strakker om lekker spanning op de ketting te hebben. Dan draait het allemaal op het grootste tandwiel nog net.
En er zijn calculators: https://www.bergfreunde.nl/kettinglengt ... alculator/
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... gth-sizing
Zie linker plaatje: ca 1cm tussen de onderkant van de ketting en waar hij weer horizontaal door de derailleurkooi loopt. Dan staat de boel nog op spanning.
Persoonlijk zet ik hem altijd nog net ff een schakeltje strakker om lekker spanning op de ketting te hebben. Dan draait het allemaal op het grootste tandwiel nog net.
En er zijn calculators: https://www.bergfreunde.nl/kettinglengt ... alculator/
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... gth-sizing
- Bijlagen
-
- 1B28F83E-2D37-481E-A427-7D8D7124EF47.jpeg (93.47 KiB) 5551 keer bekeken
Ik heb die formule van parktool eens gebruikt, en dat zou maar 2 of 3 schakels verschil uitmaken (52-40 vs 52-36). Ik gebruik nu een 138 schakels ketting, waar ik 12 schakels uithaal. Ik betwijfel dat de 116 schakel-kettingen gaan volstaan voor een 52-36 configuratie.
Op mijn racefiets is de afstand tussen mijn trapas en achteras ook beduidend korter dan op de stromer...
Op mijn racefiets is de afstand tussen mijn trapas en achteras ook beduidend korter dan op de stromer...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Ik heb de Sunrace 11-36 cassette met 116 schakels. Past perfect op mijn ST2.Tomasj schreef: ↑20 aug 2019, 20:56 Ik heb die formule van parktool eens gebruikt, en dat zou maar 2 of 3 schakels verschil uitmaken (52-40 vs 52-36). Ik gebruik nu een 138 schakels ketting, waar ik 12 schakels uithaal. Ik betwijfel dat de 116 schakel-kettingen gaan volstaan voor een 52-36 configuratie.
Op mijn racefiets is de afstand tussen mijn trapas en achteras ook beduidend korter dan op de stromer...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
En de kransen van Ultegra-race (weet zo even het Shimmy typenummertje niet) monteren op een XTR body Overigens rij ik nu met de 2e afgedraaide Ultegra body (dus ook spacers en van ratelen bijgeluiden is geen sprake. Ik wil bij de volgende cassette als experiment de ATB spacers gebruiken en dus de drie grootste de "race" spacers laten zitten (Alu)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Heb net hetzelfde.
lekker gemakkelijk
originele cassette eraf, originele ketting eraf
sunrace 11-36 er op en standaard 116 schakel ketting erop, niks afkorten, niks afslijpen, niks afstellen
Net bij de fietsenmaker mijn eerste volledig onderhoud gekregen (6800km) (dat was een dure grap : 230€) wel de casette , ketting, disctop vervangen.
Ik rij nu rond met een XT CS M8000 11 speed 11-40 en die lijkt het aardig te doen , kan eventueel ook een optie zijn ?
Groetjes,
Thor
Ik rij nu rond met een XT CS M8000 11 speed 11-40 en die lijkt het aardig te doen , kan eventueel ook een optie zijn ?
Groetjes,
Thor
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus