Sensorfout

norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Deze namiddag na een korte stop onderweg, leek alle ondersteuning weg. Op de display had ik een melding van een sensor fout en iets over calibratie. Dat laatste uitgevoerd maar direkt opnieuw dezelfde foutmelding. Fiets uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Zelfde melding vervolgens een keer of 3 opnieuw gekalibreerd waarna de fout uiteindelijk van het scherm raakte. De overige 40 km naar huis niet echt problemen ondervonden.
Thuis nog even geprobeerd om in het servicemenu achter de foutcodes te gaan, maar voor dat menu zit sinds de laatste update een pin code...

Enig idee of ik hier verder mee kan rijden of dat het toch aangewezen is om even langs de FM te gaan? De fiets is enkele weken geleden binnen geweest voor de eerste 1000 km.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als het geen probleem is om onderweg stil te komen staan en te laat op je bestemming te komen, dan zou ik zelf rustig opstappen. Is dat wel een probleem, dan zou ik er eerst dit weekend even een paar flinke proefritten mee maken. Blijft het weg: mooizo. Komt het terug: naar de dealer ermee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

Ik heb gisteren quasi hetzelfde meegemaakt. Hier even het relaas (met mogelijke oorzaak) en hoe ik het kon oplossen.

In de rit de dag voordien en de heenrit 's ochtends had ik geregeld het gevoel dat er bij het "uitbollen" (fietsen zonder trappen) als het ware een zwaar gewicht aan de fiets trok. In een andere topic omschreef iemand het als een olifant die aan de fiets trok. Blijkbaar had ik onbewust bij een hevig remmanoeuvre mijn RECUP opgezet.

Bij de terugrit naar huis bij het opstappen meteen RECUP uitgeschakeld en tevens een nieuwe calibratie uitgevoerd, zittend op de fiets zonder de pedalen aan te raken. Toen ik bij het eerstvolgende stoplicht terug wou vertrekken had ik dus identiek probleem als jij... sensorfout 270100 en totaal alle ondersteuning weg in eender welke stand.

Hmmm... eventjes zonder ondersteuning proberen te fietsen, maar moest er nog 25km doen en ik moest op tijd thuis geraken, dus toch maar even aan de kant om te debuggen... Ettelijke recalibraties boden geen soelaas. Resetten van de OMNI.. nope. Batterij er volledig uitgehaald en teruggestoken... nope. Via OMNI app proberen de instellingen van de motor te tunen (van Standaard op Tour zetten bvb.)... nope!

Uit pure wanhoop dan maar zonder ondersteuning beginnen verder rijden. Heel zoetjesaan leek ik toch zonder ondersteuning op een lang recht stuk 25 te kunnen halen en dat ging zelfs tot 30, hoewel ik totaal geen actieve ondersteuning voelde. Zo ging het ongeveer 1 km door. Toen ik op het volgende oversteekpunt terug wou vertrekken... superzwaar trappen, enige vorm van lichte ondersteuning leek terug weg. What the hell is going on here...

Ettelijke pedaalslagen verder plots... ondersteuning helemaal terug, sensorfout op OMNI app verdwenen !! Terug naar huis gereden zoals het hoort, geen proberen meer gehad onderweg. Blij, opgelucht, maar wel een raadsel rijker.

Mijn theorie (kan fout zijn): het lijkt alsof de ST3 zijn (motor) instellingen via 4G heeft opgehaald/ingelezen vanuit de Stromer cloud in de periode nadat ik ze via de app gewijzigd heb en terwijl ik zonder ondersteuning aan het peddelen was.

Volgende week moet ik hem toch voor nazicht eerste 1000km binnendoen bij FM, dus dan kan ik het nog eens navragen.
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

De oorzaak van de fout is me nog niet duidelijk. Maar volgens de FM is het enkel een kwestie van kalibratie. Die moet je (sinds de nieuwe FW?) uitvoeren terwijl je op de fiets zit. Voorheen had ik het advies gekregen om van de fiets te stappen. Die laatste methode lijkt me op zich meer logisch en stabielere resultaten op te leveren. Nu lijkt het hele proces erg afhankelijk van hoe je op de fiets zit als je kalibreert. Na enkele keren lijkt het wel te lukken...
In ieder geval heb ik sinds de melding toch weer 160 km kunnen fietsen. Niet altijd met een correcte ondersteuning, maar dat lijkt de laatste 40 km wel weer het geval. Ik trap rustig verder :D
Marc's Stromer
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:31
Locatie: Ruinen (Gem. De Wolden)
Km-stand: 3467

Hallo allemaal mijn eerste berichtje op het forum. Ik heb sinds enige maanden een ST3. Tot nu toe geen problemen maar vanochtend kreeg ik de melding bij opstarten een Koppelsensor moet gekalibreerd worden. Dat geprobeerd maar dat lukte niet. Toen maar de accu eruit gehaald en zowaar alles werkte weer totdat ik halverwege mijn rit naar kantoor ineens geen ondersteuning meer had....pfffff. Accu eruit, opnieuw opstarten....etc. niets hielp. Dus maar langzaam verder gefietst met de nodige weerstand soms. De dealer gebeld en die gaf aan accu eruit ….etc maar dat trucje kende ik al.
Iemand een echte oplossing?
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Marc's Stromer schreef: 21 aug 2019, 12:20 Hallo allemaal mijn eerste berichtje op het forum. Ik heb sinds enige maanden een ST3. Tot nu toe geen problemen maar vanochtend kreeg ik de melding bij opstarten een Koppelsensor moet gekalibreerd worden. Dat geprobeerd maar dat lukte niet. Toen maar de accu eruit gehaald en zowaar alles werkte weer totdat ik halverwege mijn rit naar kantoor ineens geen ondersteuning meer had....pfffff. Accu eruit, opnieuw opstarten....etc. niets hielp. Dus maar langzaam verder gefietst met de nodige weerstand soms. De dealer gebeld en die gaf aan accu eruit ….etc maar dat trucje kende ik al.
Iemand een echte oplossing?
de post hierboven van norw gelezen? Blijkbaar moet je nu toch op je fiets gaan zitten om te calibreren als je de nieuwe update op je fiets staan hebt. Heb je dat geprobeerd?
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

norw schreef: 09 aug 2019, 16:02 Nu lijkt het hele proces erg afhankelijk van hoe je op de fiets zit als je kalibreert.
Voetjes niet op de pedalen. :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Golvas schreef: 22 aug 2019, 09:29 Voetjes niet op de pedalen. :ay
Klopt, de onduidelijkheid over hoeveel lumen je nodig had om de pedalen te verlichten is nu wel weg 😊 . Alleen je houding op de fiets, heeft m.i. een invloed op het resultaat van de kalibratie. (Of zo begrijp ik/ervaar ik het toch)
thorVN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2019, 06:23
Locatie: belgië

Addow schreef: 09 aug 2019, 14:50 Ik heb gisteren quasi hetzelfde meegemaakt. Hier even het relaas (met mogelijke oorzaak) en hoe ik het kon oplossen.

In de rit de dag voordien en de heenrit 's ochtends had ik geregeld het gevoel dat er bij het "uitbollen" (fietsen zonder trappen) als het ware een zwaar gewicht aan de fiets trok. In een andere topic omschreef iemand het als een olifant die aan de fiets trok. Blijkbaar had ik onbewust bij een hevig remmanoeuvre mijn RECUP opgezet.

Bij de terugrit naar huis bij het opstappen meteen RECUP uitgeschakeld en tevens een nieuwe calibratie uitgevoerd, zittend op de fiets zonder de pedalen aan te raken. Toen ik bij het eerstvolgende stoplicht terug wou vertrekken had ik dus identiek probleem als jij... sensorfout 270100 en totaal alle ondersteuning weg in eender welke stand.

Hmmm... eventjes zonder ondersteuning proberen te fietsen, maar moest er nog 25km doen en ik moest op tijd thuis geraken, dus toch maar even aan de kant om te debuggen... Ettelijke recalibraties boden geen soelaas. Resetten van de OMNI.. nope. Batterij er volledig uitgehaald en teruggestoken... nope. Via OMNI app proberen de instellingen van de motor te tunen (van Standaard op Tour zetten bvb.)... nope!

Uit pure wanhoop dan maar zonder ondersteuning beginnen verder rijden. Heel zoetjesaan leek ik toch zonder ondersteuning op een lang recht stuk 25 te kunnen halen en dat ging zelfs tot 30, hoewel ik totaal geen actieve ondersteuning voelde. Zo ging het ongeveer 1 km door. Toen ik op het volgende oversteekpunt terug wou vertrekken... superzwaar trappen, enige vorm van lichte ondersteuning leek terug weg. What the hell is going on here...

Ettelijke pedaalslagen verder plots... ondersteuning helemaal terug, sensorfout op OMNI app verdwenen !! Terug naar huis gereden zoals het hoort, geen proberen meer gehad onderweg. Blij, opgelucht, maar wel een raadsel rijker.

Mijn theorie (kan fout zijn): het lijkt alsof de ST3 zijn (motor) instellingen via 4G heeft opgehaald/ingelezen vanuit de Stromer cloud in de periode nadat ik ze via de app gewijzigd heb en terwijl ik zonder ondersteuning aan het peddelen was.

Volgende week moet ik hem toch voor nazicht eerste 1000km binnendoen bij FM, dus dan kan ik het nog eens navragen.
Heeft je FM nog iets gezegd ? Ben wel is benieuwd wat je voorhad , ik heb zelf die foutcode 270100 ook al mee gemaakt maar heb dan later zonder problemen kunnen doorrijden.
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Marc's Stromer
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:31
Locatie: Ruinen (Gem. De Wolden)
Km-stand: 3467

Bij de melding sensorfout stond overigens bij mij niet de code 27o100. De FM gaf aan accu eruit halen en nogmaals proberen. Uiteindelijk in de OMNI app eea gewijzigd in de hoop dat foutmelding verdween. Op de terugreis in de middag liep alles weer vlotjes. Dus eigenlijk geen reden gevonden. Wordt hopelijk niet vervolgd.
Plaats reactie