cockpit ergonomics

BT3
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2019, 21:09

Hallo,

ik rijd sinds een week rond met een witte ST3, bevalt prima :ay

Ik heb echter nog steeds geen echt vlotte manier gevonden om te wisselen van versnelling: Ik moet mijn rechterhand een beetje roteren tov de standaard fietshouding, omdat de shifter naar mijn gevoel nogal hoog staat.
Ik dacht eerst: gewoon even bijstellen, maar blijkt dat de shifter al tegen de remhendel aan gemonteerd zit, dus als ik de shifter verder naar beneden wil, moeten de remmen (of toch zeker de rechter rem)wat hoger komen, want de shifter zit aan de achterkant van het stuur, en de remmen vooraan. (volgen jullie nog? :ck: )

De remmen staan echter nu in een goede positie vind ik, hebben jullie hier een beter truucje voor?

PS: zijn de (afschuwelijke) gele reflectoren op de voorvork verplicht? Og mag je ze verwijderen als je andere reflectoren voorziet, bv in je wiel?

Mvg
Bavo
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BT3 schreef: 25 jul 2019, 21:27 De remmen staan echter nu in een goede positie vind ik, hebben jullie hier een beter truucje voor?
Je zou kunnen proberen om je handgreep iets naar beneden te draaien, daarmee zakt je pols iets en kan de remhendel weer een stukje omhoog. Maar wellicht vinden je polsen dat niet fijn, en je kunt sowieso de versnellingshendel niet dichter bij de remunit draaien dan dat je nu al hebt gedaan. Je verhuist het geheel alleen wat.

Je kunt de shifters ook iets verder naar het midden van je stuur opschuiven. Zodra je voorbij de behuizing van de remunit bent, heb je nét iets meer plek om de shifters nog wat verder omhoog te draaien. (Niet de remleiding onder druk zetten.) Of dit voor jou werkt, zal ook afhangen van de grootte van je handen. Gewoon proberen.
BT3 schreef: 25 jul 2019, 21:27 PS: zijn de (afschuwelijke) gele reflectoren op de voorvork verplicht? Og mag je ze verwijderen als je andere reflectoren voorziet, bv in je wiel?
De wet zegt er dit over:
Zijkanten brommer
Verplicht: 1 ambergele reflector (de ingebruikname van de bromfiets moet zijn na 31 december 2006).
Toegestaan: ambergele reflectoren aan voorste zijkanten van de bromfiets / ambergele of rode reflectoren aan de achterste zijkanten van de bromfiets
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ts-brommer

Dus ja, ze zijn verplicht. En ja, we vinden ze allemaal vreselijk lelijk. Ik denk ook niet dat je erop aangepakt gaat worden als je ze verwijdert. Maar het vermindert je zichtbaarheid vanaf de zijkant in het donker wel, en banden met zijreflectie zijn juist weer niet toegestaan. Maar daar houden velen zich niet, fabrikanten van SP-goedgekeurde banden evenmin.

De wet zegt "zijkant van de bromfiets". Ik interpreteer dit als de zijkant van het frame. Maar het staat er niet letterlijk. Dus wellicht mag een ambergele reflector in het wiel ook wel. (Maar oei, da's pas lelijk, vind ik dan.) Je zou eens bij de RWD kunnen navragen of dat mag.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Shifters verder naar binnen halen, dus richting stuurpen. Kom je er ook niet ongewenst tegenaan.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Net even bij mijn fiets gekeken en daar viel het me op ......... dat de reflectoren en de spiegel ontbreken. :oops:



:az
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Foei Henry.


Even serieus: zonder spiegel? :ai
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De reflectoren op de vork, ik lig er niet wakker van. Spiegel heb ik na afhalen van de fiets naar onder gezet. IK kijk nu onder mijn linker pols. Breedte van de fiets wordt niet beïnvloed = stuur breedte.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

BT3, is het nog gelukt? Misschien anders even een foto van de situatie maken en deze hier als bijlage plaatsen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

ivm met je versnelling kan ik je ook nog een tip geven of vertellen hoe ik het persoonlijk doe.

Bij mij staat de versnelling zo gedraaid dat de hendel die je gebruikt een een versnelling hoger de schakelen, normaal bedien je die met de wijsvinger, kan bediend worden door mijn duim.
Zo kan ik door mijn duim te strekken en naar mij toe te trekken de hendel bedienen.
Volg je nog? :D
Als ik strak tijd heb, zal ik er een foto van proberen te nemen :ay
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Met een sram triggershifter kun je sowiso alles met je duim bedienen.
BT3
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2019, 21:09

hey allen, bedankt voor de vele reacties!
gisteren (en vandaag) was het veel te warm om veel te doen, dus ben ik nog met de "standaard" cockpit naar het werk en terug gereden, ik ga morgen rustig enkele zaken testen die ik hier gelezen heb en dan kijken wat ik het aangenaamste vind
Ik hou jullie op de hoogte!
Plaats reactie