Slipgevaar(lijk)

Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Heb wel de indruk dat zelf bij droog weer de schijfremmen de fiets veel uit balans brengen. Paar keer achteraan alles dicht en de achterband trekt volledig naar links. Ik rem steeds uit voorzorg op de motor maar betwijfel of ik bij een echte noodstop het ga redden :cry:
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Walscro
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2019, 20:57

Golvas schreef: 09 jul 2019, 22:41 Auch ! ... spoedig herstel Walscro ! :ay

Dus, nergens een witte ST3 op voorraad ? :roll:
Jawel nog 3 maar de expert moet het totaalverlies nog komen vaststellen en hopelijk is dat allemaal snel geregeld
Woon-werk Scherpenheuvel - Antwerpen 60 km
Walscro
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2019, 20:57

Henry schreef: 11 jul 2019, 07:33 Vannacht had het flink geregend en om die reden waren de wegen nog nat. In de haakse bochten waar ik bij droog weer met piepende Pirelli-banden doorheen ga, had ik uit voorzorg nu flink vaart teruggenomen, maar moest ik ze desondanks toch met een wegglijdende achterband nemen. Beide keren wel overeind weten te blijven. Al met al.... :bi ...het blijft oppassen bij nat wegdek!
Da is zo. Snel gebeurd
Woon-werk Scherpenheuvel - Antwerpen 60 km
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Teddytejero schreef: 11 jul 2019, 10:14 Heb wel de indruk dat zelf bij droog weer de schijfremmen de fiets veel uit balans brengen. Paar keer achteraan alles dicht en de achterband trekt volledig naar links. Ik rem steeds uit voorzorg op de motor maar betwijfel of ik bij een echte noodstop het ga redden :cry:
Elke fiets trekt opzij bij volle blokkering van het achterwiel. Ongeacht het type rem. Iets andere houding op de fiets en hij trekt de andere kant op.
De remmen mankeert echt totaal niks aan bij de ST3, zijn dikke prima.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Teddytejero schreef: 11 jul 2019, 10:14 Heb wel de indruk dat zelf bij droog weer de schijfremmen de fiets veel uit balans brengen. Paar keer achteraan alles dicht en de achterband trekt volledig naar links. Ik rem steeds uit voorzorg op de motor maar betwijfel of ik bij een echte noodstop het ga redden :cry:
Voorrem gebruiken, blokkeert zelden tenzij zeer slecht wegdek/weersomstandigheden maar dan heb je nog de achterrem om te assisteren.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mijn advies: leer je fiets kennen. Leer je fiets kennen op momenten dat jij hier bewust voor kiest en niet wanneer je door omstandigheden ertoe gedwongen wordt. Zorg er in ieder geval voor dat je weet hoe je fiets reageert, bijvoorbeeld bij een noodstop. Dit kom je alleen te weten door een gecontroleerde noodstop te maken.

Er is een cursus Beheersing Speed Pedelec. Een eerste rapportage kun je vinden op dit forum. Geen idee of je er al voor kunt intekenen en wat de kosten zijn, maar als je dit wilt weten, dan is die info vast en zeker te verkrijgen.

Uiteraard kun je ook zelf experimenteren. Wil je zelf experimenteren, zoek dan een geschikte locatie, maak flink vaart en knijp eens hard in je remmen (voor - achter). Stel voor je vast wat er gebeurt als je meer met de voorrem remt of meer met de achterrem. Hoe kom je het snelst tot stilstand? Hoe reageert je fiets bij de verschillende manieren van remmen? Wat is de invloed van je houding op het remgedrag? Als dit gedrag voor jou voorspelbaar begint te worden, probeer het dan ook eens in een minder gunstige omgeving, bijvoorbeeld als het wegdek nat is of als er zand op ligt.

Als het een keer echt nodig is, dan weet je tenminste wat je kunt verwachten. En als je weet wat je kunt verwachten, kun je ook beter anticiperen.
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Goed advies Henry. Op de cursus gaan ze je hetzelfde zeggen als wat ik eerder zei en nog VEEL meer. Vooraan begin je met 75% remvermogen en tijdens het remmen komt er meer druk op het voorwiel waardoor dat remvermogen kan oplopen tot 100% (mits je ook de remdruk opvoert).Achteraan begin je met 25% en tijdens het remmen verminderd de druk op het achterwiel om uiteindelijk met 0% remvermogen te eindigen (ongeacht je remdruk) en dat voordat je stilstaat, maw dat wiel slipt (staat stil of hangt in de lucht) en begint een eigen leven te leiden. Iets wat je rechtdoor mits oefening onder controle kan houden, maar in een bocht / uitwijk manoeuvre gaat het plots wel heel snel...
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

De menselijke factor zal altijd een onvoospelbare rol spelen..
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Banden, omgevingsomstandigheden, bestuurder. Die combinatie bepaalt of er gevallen wordt of niet. (Al geven velen graag eerst (en alleen) de banden de schuld.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tip voor als je zelf wilt gaan oefenen: begin met bijvoorbeeld 20km/h en bouw dit langzaam op naar 40+ km/h.

Als je remmen inknijpt: knijp niet ineens hard maar knijp geleidelijk aan steeds harder.

Als je achterwiel blokkeert: niks aan de hand, tenzij je heel erg dwars gaat (dan rustigaan minder hard knijpen). Als je voor blokkeert: gelijk rem los (maar dit krijg je bijna niet voor elkaar).

Succes :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie