Vermogensmeter op ST3

sir5
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2019, 15:53

Goedemiddag allen,

Hier een newbie op dit forum. Eerste bericht.

Ik overweeg een Stromer ST3 (alternatief is een Klever, de huidige fiets is een Specialized Turbo Speed Pedelec).
Ik zou graag weten hoeveel vermogen ik zelf trap bij de ritten. De OMNI app geeft dit niet weer, dus dan zelf maar meten.
Vermogensmeters in het achterwiel vallen uiteraard af, pedalen ook (alleen klik), blijft over een meter in de spider (hele crankstel vervangen), of een Stages linker crank. Dat laatste is natuurlijk het goedkoopste en de 3e generatie Stages valt best mee qua accuratesse.

Heeft iemand dit gedaan of gezien?
Welke lengte hebben de ST3 cranks (en maakt het nog iets uit per frame-maat) ?
Welke Stages FSA crank past op de ST3 ?

Er zijn namelijk 3 typen, waarvan 2 alleen in gewicht schelen, dus er zijn 2 soorten. Dit zijn:
Stages Power L - Carbon FSA 386Evo [ik vermoed dat dit de juiste is]
Stages Power L - FSA Energy BB30

Alvast hartelijk dank voor de reactie. De mogelijkheid een vermogensmeter te monteren speelt namelijk belangrijk mee in de beslissing.

Groet
Sir5
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Vraag: waarom een vermogensmeter en geen klikpedalen?
Eénzijdige vermogensmeter is sowiso al niet helemaal betrouwbaar, zou daar nooit aan beginnen.
sir5
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2019, 15:53

Daniel1975 schreef: 30 jun 2019, 13:53 Vraag: waarom een vermogensmeter en geen klikpedalen?
Eénzijdige vermogensmeter is sowiso al niet helemaal betrouwbaar, zou daar nooit aan beginnen.
Antwoord:
De Speed Pedelec wordt gebruikt voor wo/we verkeer. Dan zijn klikpedalen erg lastig (of je voet schuift eraf, of je moet andere schoenen aan, met plaatjes).
Een vermogensmeter is leuk, omdat je dan weet wat wo/we als 'training' heeft gedaan. Omdat je dan kunt aantonen aan anderen hoeveel je zelf moet trappen. Omdat je dan kunt zien of je zelf vermoeider bent en minder kracht levert of dat het aan de fiets ligt (meestal niet, haha).

Op de racefiets uiteraard geen éénzijdige, maar aangezien ik op basis van die meter weet wat het links/rechts verschil is en het meer gaat om een indicatie dan om perfectie (is het zowiezo nooit), is er te leven met een éénzijdige meting.
De 3e generatie Stages heeft een afwijking van 1,5% dat is voor mij acceptabel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb zelf klik pedalen op mijn SP en zou echt niet anders willen. Bij het wegrijden na volledig stoppen is het soms wat lastig, maar verder: heerlijk.

Maar ik heb dan ook een paar brom/fietspaden met van die heerlijke hobbels van boomwortels, met gewone pedalen tril ik daar steeds van mijn pedalen af. Vind ik bij snelheden van 35-45 km/h niet echt een prettig gevoel...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Kan je niet adhv je hartslag je training weergeven. Lijkt mij veel eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Jins schreef: 30 jun 2019, 15:15 Kan je niet adhv je hartslag je training weergeven. Lijkt mij veel eenvoudiger.
Zo doe ik dat dus ook. Is een eenvoudige en betrouwbare aanduiding van de inspanning die je levert. Donderdagavond eens flink doorgetrapt om een nieuw recordje te zetten voor de rit-naar-huis-met-de-Stromer (41,5 km/h average moving speed volgens de GPS). HS was gemiddeld 149.
Vrijdag dan eens op 't gemak gereden, HS was gemiddeld 119, GPS-snelheid was 40,1 km/h). Eigenlijk is dat veel inspanning voor weinig verschil in snelheid :lol:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
sir5
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2019, 15:53

Jins schreef: 30 jun 2019, 15:15 Kan je niet adhv je hartslag je training weergeven. Lijkt mij veel eenvoudiger.
Helaas, ik heb een hartafwijking waardoor mijn hartslag per dag enorm verschilt.
Daarom is een vermogensmeter voor mij de enige weg. Helaas duurder en minder makkelijk dan met hartslag.

Ik vind het heel erg leuk dat iedereen zich bezig houdt met de vraag waarom ik een vermogensmeter wil en waarom ik niet de pedaalversie wil, maar als jullie het niet erg vinden zou ik graag de aandacht willen vestigen op mijn eigenlijke vragen:

1) wat is de cranklengte van de FSA Gossamer cranks op een M en L frame ?
2) welke crank van Stages past: de BB30 of de EVO386 versie ?

Alvast bedankt!
Groeten,
Sir5
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Het is geen pressshit lager, gewoon BSA lager cups. Had je zo kunnen vinden op internet met 10sec googlen (letterlijk!)
En verder om eerlijk te zijn vind ik het interessantdoenerij om op een fiets zonder klikpedalen met eenzijdige meting te gaan rijden. Heeft hooguit een globale waarde waar je verder weinig aan hebt. Ik zie het wel als ik op de racefiets stap of ik wel/geen progressie heb gemaakt.
sir5
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2019, 15:53

Daniel1975 schreef: 30 jun 2019, 19:49 Het is geen pressshit lager, gewoon BSA lager cups. Had je zo kunnen vinden op internet met 10sec googlen (letterlijk!)
En verder om eerlijk te zijn vind ik het interessantdoenerij om op een fiets zonder klikpedalen met eenzijdige meting te gaan rijden. Heeft hooguit een globale waarde waar je verder weinig aan hebt. Ik zie het wel als ik op de racefiets stap of ik wel/geen progressie heb gemaakt.
Dank je wel, Daniel1975, ik ben weer een stap verder. Ik had uiteraard gegoogeld, maar ik heb te weinig kennis op dit onderwerp om te begrijpen wat ik tegenkwam.
Na je antwoord moest ik ook weer even googlen, maar ik denk nu dat het zo zit (corrigeer me als ik het verkeerd heb begrepen):

-De Stromer heeft BSA lager cups. Dat zijn lagers die buiten het fietsracket zitten, die maken het geheel breder, dus is er ook een langere trapas gemonteerd. Om de Q-Factor (de totale breedte tussen de trappers) gelijk te houden met de andere soorten is er voor deze soort dus een crank nodig met een geringere bocht erin (de "lage" crank in het plaatje hieronder).
Afbeelding
-De stages 386evo is de lage versie, dus die heb ik nodig volgens Daniel1975.

Rest nu de laatste vraag: hoe lang is de crank op een Stromer ?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Buitenboordlagers maken as niet langer. Een PF bb is van zichzelf al breder. Een 24mm as kan bijv met de juiste lagers gewoon in een PF bb.
Plaats reactie