Vermogensmeter op ST3

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Henry schreef: 03 jul 2019, 20:28 Ik denk te hebben vastgesteld dat de motor een bijdrage levert op basis van de vervorming van de TMM sensor. Die sensor wordt vervormd door de kracht die je op de ketting zet.

Als je veel kracht op de ketting zet (bijvoorbeeld omdat je met een klein tandwiel achter fietst, bijvoorbeeld de 11T), dan zal de motor je veel helpen. Wanneer je met bijvoorbeeld een 16T fietst, ben je op een gegeven moment niet meer in staat om voldoende kracht te zetten op de ketting, met het gevolg dat de fiets minder gaat ondersteunen waardoor de snelheid afneemt. Door zwaarder te gaan rijden (15T), kun je de snelheid weer doen verhogen. Dit gedrag is feitelijk tegengesteld aan wat je gewend bent met een gewone fiets.

Bovenstaande is dus mijn ervaring zonder dat ik dat kan onderbouwen met meetgegevens. Ik ben om die reden dus benieuwd naar de meetgegevens.

Pas als we weten hoe de fiets ontworpen is, kun je iets zinnigs zeggen over hoe je energie kunt besparen. Nu doen we (volgen mij) met z’n allen maar wat.
MAW een tekortmoming van Stromer tov de concurentie (die er, volgens velen, eigenlijk niet is). Als je de kracht meet op de ketting (TMM) icm de cadans kan je het vermogen berekenen. Nu heeft Stromer die luxe niet maar de concurrentie wel daar zij de cadans EN de kracht meten, de rest is software...Je zou het gewoon op het display kunnen aflezen. Hint, hint...
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Cadans is ook af te leiden uit het koppelprofiel over de tijd: 2 pieken per omwenteling. Ook een kwestie van software.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Jins schreef: 03 jul 2019, 20:39 MAW een tekortmoming van Stromer tov de concurentie (die er, volgens velen, eigenlijk niet is). Als je de kracht meet op de ketting (TMM) icm de cadans kan je het vermogen berekenen. Nu heeft Stromer die luxe niet maar de concurrentie wel daar zij de cadans EN de kracht meten, de rest is software...Je zou het gewoon op het display kunnen aflezen. Hint, hint...
Een Bosch middenmotor geeft een veel natuurlijk aanvoelende ondersteuning. We ervaren ze als minder aangenaam vanwege het beperkte vermogen. Bij een middenmotor wordt trapfrequentie en vermogen continu opgevolgd.
Let wel, ik wil niet terug naar een middenmotor, maar een achterwielmotor heeft ook zo zijn nadelen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

pvg schreef: 03 jul 2019, 20:54 Cadans is ook af te leiden uit het koppelprofiel over de tijd: 2 pieken per omwenteling. Ook een kwestie van software.
spot on :cool2:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Tomasj schreef: 03 jul 2019, 21:43 Een Bosch middenmotor geeft een veel natuurlijk aanvoelende ondersteuning. We ervaren ze als minder aangenaam vanwege het beperkte vermogen. Bij een middenmotor wordt trapfrequentie en vermogen continu opgevolgd.
Let wel, ik wil niet terug naar een middenmotor, maar een achterwielmotor heeft ook zo zijn nadelen
Een midden motor draait ook 20x zo snel een DD hub, fluctuaties zijn sneller op te vangen Die zoem van de middenmotor komt ergens vandaan (tenzij met interne riem ipv tandwielen).
Gerke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 sep 2020, 18:44

Mijn vrouw rijdt momenteel met een Specialized Turbo met Stages Gen 3 linker vermogensmeter. Daarnaast heeft ze op haar racefiets ook een Stages Gen 3 linker vermogensmeter.
De vermogen meter is relevant om te kunnen zien of je een inspanning doet die je wel/niet kunt blijven volhouden. Dit is handig als je een lange klim wil doen en je de neiging hebt om te snel te rijden, omdat bijvoorbeeld je mede fietsers snel klimmen. In dit geval monitor je dus je huidig vermogen t.o.v. de je vermogen zones.
Dit gedrag is gelijk voor de racefiets als SP.
Enkelzijdig vermogens meting is nauwkeurig genoeg voor dit soort informatie. Normaal is de balans tussen je linker en rechter been gelijk over jaren. Wel kan de balans anders zijn bij lichte en zware inspanningen, maar dat is hier niet relevant. En het verschil is ook vaak binnen +- 5%. Team Sky reed volgens mij vorig jaar ook nog met enkelzijdige vermogens meting (van Stages). Ik vind dubbelzijdige meting nuttig om
1) Te zien of je een lichamelijk probleem krijgt, zoals bijvoorbeeld een blokkade van het SI gewricht, en ik rijdt dus op mijn racefiets met dubbelzijdig meting. Maar deze lichamelijke problemen merk ik dan ook wel aan andere lichamelijke signalen.
2) De piek vermogens welke ik kan trappen goed te kunnen meten. Bij enkelzijdig meting heb ik ervaren grotere piek vermogens (Vermogen over 5 seconden) te kunnen trappen. Ik vermoed dat dit komt door de 2x vermenigvuldiging t.o.v. dubbel meting, waardoor piekwaardes ook vergroot worden i.p.v. uitgemiddeld.
Volgens mij is het belangrijkste om nauwkeurig je vermogen te monitoren dat je vaak de vermogensmeter kalibreert. Ik denk te hebben gezien dat dit veel impact kan hebben, maar heb het nooit gevalideerd.
ABELSS
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2018, 18:22

Hoe kunnen we stromer vragen om dit op te nemen in de omni interface? Ze meten toch constant de druk op de pedalen? Leuke meerwaarde voor stromer en zijn gebruikers.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De kracht wordt inderdaad continu gemeten. Maar de meting is niet correct genoeg en niet constant genoeg om als vermogen meting te kunnen dienen. Anders waren er geen kalibraties en offset 's nodig. Dan moet ook nog de cadans gemeten worden en een onderscheid maken tussen linkse en rechtse trapper om verschil in kracht/vermogen te kunnen zien.
Plaats reactie