Topsnelheid OMNI versus Strava

mrstrom

Mark78 schreef: 13 jun 2019, 11:12 O.k. we weten nu allemaal dat Strava niet altijd even makkelijk is om mee te werken. Die frustratie is in dit topic nu wel genoeg behandeld.

Mijn eerste vraag is inmiddels een beetje ondergesneeuwd. Hoe zit t met de topsnelheid. De omni geeft niet altijd de juiste snelheid aan. De GPS reading van Strava leek mij exacter. In ieder geval om de gemiddelde snelheid te bepalen.
Ja korte samenvatting. Er rijdt niemand met een gekalibreerde snelheidsmeter, dus is er niks zinnigs over te zeggen.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

mrstrom schreef: 13 jun 2019, 11:17
Mark78 schreef: 13 jun 2019, 11:12 O.k. we weten nu allemaal dat Strava niet altijd even makkelijk is om mee te werken. Die frustratie is in dit topic nu wel genoeg behandeld.

Mijn eerste vraag is inmiddels een beetje ondergesneeuwd. Hoe zit t met de topsnelheid. De omni geeft niet altijd de juiste snelheid aan. De GPS reading van Strava leek mij exacter. In ieder geval om de gemiddelde snelheid te bepalen.
Ja korte samenvatting. Er rijdt niemand met een gekalibreerde snelheidsmeter, dus is er niks zinnigs over te zeggen.
Nee, maar we zouden wel een gemiddelde kunnen maken van de beiden: omni en strava. Als dit consequent een bepaalde richting uit gaat kunnen we wel uitspraken doen... Ik denk dat Mark dat bedoelt.

Mark, ik zal vanavond mijn Strava aanzetten en vergelijken met mijn omni. Is er een mogelijkheid om je rit te resetten in de omni zodat ik louter die snelheid krijg op fiets? Want nu geeft hij me de gemiddelde snelheid van AL mijn ritten...
ST3 black 983wh
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Je kan je dagteller resetten via het bike menu in de omni
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Volgens mij is de geldende norm ca. 2km teveel op de OMNI.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

GPS is erg betrouwbaar ALS:
- je een constante snelheid rijdt
- je een goed ontvangst hebt (dus niet in de stad of in de bossen, daar heb je veel reflectie)

De beste manier om je snelheid "echt" te meten is met een GPS ding (horloge/telefoon/...) die steeds je actuele snelheid weergeeft. Ga dan met een zo constant mogelijke snelheid fietsen op een weg met weinig verstoring (dus niet teveel bomen of hoge gebouwen). Bekijk dan na minimaal 10 seconden die snelheid aanhouden wat de GPS snelheid is: als de snelheidsweergave enigszins constant* is heb je nu een behoorlijk nauwkeurige weergave.

Let op: dit is nog steeds niet geeikt, maar door een combinatie van factoren (moving average waardoor statische onnauwkeurigheid grotendeels wegvalt, goed bereik en constante snelheid) kom je dan dicht in de buurt.

*) het kan dat de snelheid wat hapert/schommelt: dit komt meestal als je eventjes slecht bereik hebt waardoor de telefoon iets langer denkt dat je "achterblijft" (dus snelheid zakt in) en dan ineens denkt dat je weer op de actuele plek bent (dus snelheid gaat ineens hoger dan wat je fietst omdat je telefoon denkt dat je even versneld hebt. In die gevallen is je snelheid dus niet nauwkeurig. Als de snelheid een paar tienden schommelt is er niks aan de hand.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 13 jun 2019, 12:56 Volgens mij is de geldende norm ca. 2km teveel op de OMNI.
Dat is ongeveer waar het op neer komt, maar er is uiteraard individuele afwijking tussen fietsen en banden. Zeker als mensen andere dan de originele banden erop leggen (zoals *veel* mensen hier).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Je hebt niet veel banden keus op de st3 toch. WEet niet wat diameter verschil is tussen de st5 optie en de st3. dat zal niet veel zijn.

Mijn ervaring is ook ca. 2 tot 2,5km/u verschil. Dus de omni geeft dat te veel aan ten opzichte van mijn tomtom gps horoge.

Maakt verder ook niet uit toch, bij 48,2 ongeveer gaat de begrenzer in, dus net over de 45 km/u op gps. Als we die laatste als meest nauwkeurige noemen voldoe je dus plus/min 1km/u aan de wet. Netjes toch.
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Daniel1975 schreef: 13 jun 2019, 12:56 Volgens mij is de geldende norm ca. 2km teveel op de OMNI.
+1 Ook mijn ervaring.
Ik gebruik een Garmin 810.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mrstrom schreef: 13 jun 2019, 13:14 Je hebt niet veel banden keus op de st3 toch.
Er zijn o.a. volgende mogelijkheden :

- Pirelli Cycle-e ST

- Pirelli Cycle-e

- VEE Tire Co. TW757

- Continental Contact Plus City
mrstrom schreef: 13 jun 2019, 13:14 WEet niet wat diameter verschil is tussen de st5 optie en de st3. dat zal niet veel zijn.
Diameter = identiek.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie