Voorste kettingblad ST3 kleiner ?

Mel
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2019, 19:54

Beste mensen,

Ik heb enkele jaren gereden met een st1 , en nu sinds een week met een st3.
Op de st1 reed ik altijd op het middelste kettingblad (vooraan dus ), een blad met 39 tanden.
Maar de nieuwe st3 heeft vooraan 1 blad van 52 tanden als ik me niet vergis.
Voor mij is het verschil in rijden tussen deze twee enorm, met het kleiner kettingblad was het motorkoppel gewoon groter en reed voor mij heel komfortabel en soepel . De st3 rijd voor mij een stuk lastiger.
Is er iemand die dezelfde ervaring heeft ?

Ik hoor het graag

Mvg
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Was dat een 25km/h ST1? Met 39T voor lijkt het me lastig om 45km/h te halen (met redelijke trap frequentie).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Mel
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2019, 19:54

Nee dit was een 45 km/uur.
Mijn snelheid lag altijd tussen de 35 en de 40 km/uur.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Heb je de trapsensor al eens gekalibreerd ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Mel
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2019, 19:54

Gisteren ben ik aan het zoeken geweest om de trapsensor te kalibreren.
Dat is toch gewoon via de menu op de fiets naar ‘ kalibratie ‘ gaan en dan zonder de trappers aan te raken op kalibratie drukken ?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Klopt ... tijdens het uitvoeren van de kalibratie zit je op je fiets zonder je voeten op de pedalen: "gelieve pedalen verlichten", dan kies je voor OK.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mel schreef: 08 jun 2019, 07:07...De st3 rijd voor mij een stuk lastiger. Is er iemand die dezelfde ervaring heeft ? Ik hoor het graag...
Met alle instellingen op maximaal, moet het een makkie zijn om de 45 km/uur aan te tikken. De vraag aan jou is dan ook: Hoe heb je jouw ST3 geconfigureerd?

Over het kalibreren: volgens mijn FM is het niet eens meer nodig dat je tijdens het kalibratieproces op de fiets moet zitten. Een fiets die op de standaard staat voldoet uitstekend.
Witte ST3 van maart 2019
Mel
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2019, 19:54

Maar 45 halen gaat ook vanzelf hoor, het gaat me vooral over het verschil in rijden tussen mijn oude st1 en mijn nieuwe st 3.
Door met de st1 steeds op een kleinere 39 tanden voorblad te rijden ervaar ik nu een groot verschil in motorkoppel.
En ik rijd steeds in stand 3 , ik veronderstel dat ik hier niet veel aan kan configureren ?

Groeten
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wat bedoel je met verschil in motor koppel? De ST3 heeft flink meer koppel dan de ST1 en doordat de motor in het achterwiel zit is het koppel onafhankelijk van de tandwielverhouding.

Het enige wat verschilt is de hoeveelheid aansturing, maar daar is veel in te configureren op een ST3. En natuurlijk wat jij een fijne trapfrequentie vind, maar 39T voor met 11T achter komt grofweg overeen met 52T voor en 15T achter...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

...en ik denk dat met een 52T voor in combinatie met een 15T achter dit véél beter is voor je ketting. Die loopt dan in bijna 1 strakke rechte lijn naar achter.

Mij is wel opgevallen dat de ST3 (heb nooit een ST1 gehad) gelijkmatiger vermogen levert als je met behulp van (bijvoorbeeld) SPD-klikpedalen zowel met de ene voet duwt en met de andere voet lichtjes trekt aan de pedaal. Door een constante spanning te houden op de ketting, rijdt de ST3 "als een zonnetje".
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie