Stappend achteruit rijden met de ST3, ketting verloopt

Plaats reactie
DCO
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:02

Hello,

Indien je achteruit stapt (bv door uit de garage achteruit te rijden) met een nieuwe ST3 zal de ketting op de achterste versnellingen naar het laagste tandwiel overschakelen met het nodige kraken van de ketting. Als je dan op je fiets stapt moet je voorzichtig op de trappers duwen om de ketting niet te beschadigen zodat die opnieuw voorzichtig naar de hoogste versnelling overschakelt.
Bij de dealer zeggen ze dat alle Stromers dit hebben en dat dit normaal is.
Heeft iemand hiermee ervaring en is dit idd normaal?
Hartelijk dank voor jullie reactie.
Met vriendelijke groet,

Daniel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lijkt mij heel sterk.

Ik heb verschillende fietsen met derailleur gehad (verschillende Shimano systemen) en heb zoiets nog nooit gemerkt. Ik mijn SP doet dat niet (Shimano XT). En met verschillende leen fietsen (verschillende Stromers en een X-speed) heb ik het ook nooit gemerkt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

DCO schreef: 11 mei 2019, 15:42 Bij de dealer zeggen ze dat alle Stromers dit hebben en dat dit normaal is.
Onzin.
Lijkt mij een afstelprobleem (derailleur, ketting, wieltjes).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik heb ook een ST3. Het treed alleen op als je met de laagste versnellingen achteruit rijdt, dus op de grootste tandwielen achter. Als je ergens rechts van het middel op de 6e of hogere versnelling thuis afstapt komt het niet voor.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah ja, dan zal de kettinglijn waarschijnlijk net wat te schuin zijn. Zou de OP met "laagste tandwiel" het grootste kransje achter bedoelen dan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Laagste / kleinste tandwiel bedoelt OP
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
DCO
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:02

Bedankt voor jullie reactie ivm de ketting die verloopt indien ik de ST3 naar achter rijdt. Het fenomeen treedt op als de ketting op het grootste tandwiel ligt en gaat dan geleidelijk naar de kleinste.... Zal een e-mail sturen naar de dealer hierover zodat het genoteerd staat voor mijn eerste onderhoud op 1.500km (garantie periode). Voor de rest vind ik het een fantastische fiets voor mijn dagelijkse verplaatsingen. nogmaals bedankt voor jullie reactie, mvg
Daniel
Dbr
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 aug 2018, 13:42
Locatie: Antwerpse Voorkempen - B
Merk SP: Stromer St7 Dark Platinum
Km-stand: 100

Heb hetzelfde fenomeen met een st1x. Bij de laatste onderhoudsbeurt heeft de dealer nieuwe ketting en achtertandwielen/cassette geplaatst. Het nu grootste achtertandwiel is wel een heel aantal tanden minder dan het originele. Bij het aan de hand achteruit duwen naar zijn plek in de garage gaat de ketting over naar een of twee tandwieltjes kleiner. Het schakelen op/af verloopt anders prima, op het grootste tandwiel fietsen loopt ook goed, geen problemen gehad bvb bij enkele hellingen van het treffen der lage landen :ay
ST1X (2017-2021) ST2 classic (2021-2024) ST7 (2024-?)
Pensioen (sinds 2023) dus enkel nog recreatief gebruik :D !
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dat je ketting bij achteruitrijden vanaf het grootste tandwiel naar de kleine loopt los je niet op. De dealer ook niet. De ketting wordt bij vooruit rijdend door de derailleur op het grote tandwiel geleid. Als je achteruit rijdt werkt dat niet en zal je ketting uit zichzelf naar de “neutrale” stand lopen = richting het midden van de cassette zodat de kettinglijn over de tandwielen rechter gaat lopen. De derailleur beweegt niet mee en dan loopt het hele zootje vanzelf krakend vast.
Oplossing: stoppen rond 6e-7e versnelling. Daarmee komt je ook prima weer weg
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

DCO schreef: 11 mei 2019, 15:42 Bij de dealer zeggen ze dat alle Stromers dit hebben en dat dit normaal is.
Vanochtend gecheckt op de ST2 hier : ketting blijft perfect liggen op de 42T en geeft geen krimp.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie