Oplader hapert soms

maartenbm
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 nov 2018, 17:21

Hi Stromers,

Vanmorgen voor de derde keer in 4 maanden sta ik klaar om weg te rijden, is mijn accu niet opgeladen.
Uiteraard de avond ervoor de oplader aan gezet, waarbij ik er altijd voor zorg dat ik de click voel. Ook branden de ‘oplaadlampjes’ van de oplader normaal.
Als ik daarna de oplader opnieuw koppel laadt hij wél op.

Heeft iemand anders dit ook al eens gehad?
Stromer ST3 LE | 983 Wh | 21km enkel sinds jan 2019, regio Amsterdam | Spurcycle black | Cateye BM45 | Giro Camden MIPS | Oakley Jawbreaker Prizm Road + Low light | Bodyfloat
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik heb dit ook lang gehad met mijn vorige fiets. Was wel andere fiets, maar aankoppelstuk is identiek hetzelfde (denk dat dat allemaal in dezelfde fabriek gemaakt wordt en dat de fietsenmerken daar allemaal inkopen).

Bij mij was het ook zo dat laden soms pas na 3de keer begon en ook dat bij het minste tikje tegen de lader het laden stopte. Tot ongelofelijk grote frustratie van mij die dan om 17u moet vaststellen dat mijn accu 15 % over heeft en ik 80% nodig heb om thuis te komen...

Bij mij was dit het opgelost door de FM de gaatjes te laten te spuiten met lucht. Stofjes zorgden voor slecht contact (hoewel ik op het oog niet zag dat er iets vuil in zat).
ST3 black 983wh
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Ha,ik ook al gehad,bleek dat de inplugfiche (deze die naar je stroomvoorziening gaat op 220v) iets losgekomen was.Zit niet erg vast in de oplader,dus af en toe controleren helpt.Of er is een ander probleem misschien,maar zou dit toch eens nakijken van die inplugfiche
ST3 cool White
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Ook 2x voor gehad :aq
Reden weet ik niet, voorlopig terug elke ochtend volle batt
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
nick1
Expert
Expert
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:15
Locatie: Linter (B)

Lotte schreef: 25 apr 2019, 19:26 Ha,ik ook al gehad,bleek dat de inplugfiche (deze die naar je stroomvoorziening gaat op 220v) iets losgekomen was.Zit niet erg vast in de oplader,dus af en toe controleren helpt.Of er is een ander probleem misschien,maar zou dit toch eens nakijken van die inplugfiche
Had ik ook deze week, paar keer stekker in en uit, geen stroom, begon me al serieus op te jagen. Lader vastgepakt en mee geschud om te horen of er geen losse vijsjes in zaten en terwijl ik schudde viel de inplugfiche uit de lader. Deze er terug ingeduwd en eureka....de lader werkte! :d3:
Giant Twist Go double power --> Kalkhoff S10 --> Stromer ST3
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

maartenbm schreef: 25 apr 2019, 14:58 Vanmorgen voor de derde keer in 4 maanden sta ik klaar om weg te rijden, is mijn accu niet opgeladen.
Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen kan het niet (goed) laden van de accu verschillende oorzaken hebben. Die kun je rustig allemaal eens nalopen:

- 230V kabel zit niet lekker vast in de lader. Deze laat vrij gemakkelijk los, maar dat zie je niet direct omdat de stekker die de lader in gaat redelijk lang is. Druk deze eens netjes aan.

- Contacten van de connectoren en chassisdeeltjes zijn niet helemaal meer schoon. Al deze contacten zijn magnetisch, dus ze kunnen ook vrijwel onzichtbare metaaldeeltjes oppikken. De boel goed schoonblazen (met perslucht o.i.d.) kan al helpen.

- Lader is niet helemaal lekker meer. Schud er eens heel voorzichtig mee: als je rammeltjes hoort dan je dealer vragen om een nieuwe lader onder garantie te leveren.

- Als je alleen problemen hebt met het opladen van de accu IN je Stromer, probeer dan eens of hetzelfde probleem zich ook voordoet bij het laden van de accu buiten de Stromer. Als laden buiten de Stromer wel feilloos gaat, dan zit het probleem ergens in de contacten in je Stromer.

- Een gekend probleem bij de ST3, waar alle dealers trouwens van op de hoogte horen te zijn en dat ze ook pro-actief kunnen oplossen, zijn de accu-contactpunten in het chassisdeeltje onderin het accuvak van je Stromer. Bij de eerste batch uitgeleverde ST3 Stromers maakten deze puntjes niet allemaal goed contact met de accu. Hier kun je je dealer ook eens naar laten kijken.

- In het verleden hebben we het probleem gehad dat de laadcyclus soms werd onderbroken als je tijdens het laden je Stromer benaderde via de OMNI app. Dit probleem heeft Stromer volgens mij al lange tijd geleden via een FW update de wereld uit geholpen en ik hoort er ook niemand meer over. Maar if all else fails én je doet dit ook weleens, kijk dan eens of het wel goed gaat wanneer je je Stromer tijdens het laden niet via de OMNI app benadert. (En mocht dit het issue zijn: naar je dealer ermee.)

Dat zijn wel zo'n beetje de oorzaken die ik kan bedenken. Krijg je het probleem desondanks niet weg, dan zou ik de dealer raadplegen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Nee met beide laders geen probleem, heb het stopcontact wel van nieuws af aan met tunerolie (soort supercontactspray) ingespoten en daarna met lage luchtdruk uitgespoten.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
maartenbm
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 nov 2018, 17:21

Dank voor de input allen!
Stromer ST3 LE | 983 Wh | 21km enkel sinds jan 2019, regio Amsterdam | Spurcycle black | Cateye BM45 | Giro Camden MIPS | Oakley Jawbreaker Prizm Road + Low light | Bodyfloat
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik had het dinsdag ook. Kom om 1700 bij de fiets, staat ie nog steeds op 42%.
Het standje 2 maar even anders afgeregeld en met 4% restant en 5km trager thuis gekomen.
De voglende keren werkte alles weer prima. Mijn niewuwe 190W lader heeft al een rammel trouwens :bu:
Ding is met de auto naar kantoor gebracht en verder nog niks bijzonders mee gedaan. Prutkwaliteit :cry:
mrstrom

Ik heb het ook al paar keer gehad, dan zit de stekker van 230V (zo'n computer ding) er niet goed in bv. En ik heb keer gehad dat hij maar op rode lichtje bleef knipperen. Na even spanning er af en erop deed het het weer.

De kwaliteit van de lader is niet in evenwicht met de fiets...dat kunnen we wel constateren denk ik. Waarom ie ook steeds staat te blazen snap ik ook niet, het laden gaat met nog geen 300W. Mijn auto lader doet 2500 wat en hangt gewoon aan een touwtje buiten aan de muur. Werkt altijd goed en zit niet eens koeling op. (de accu in de auto heeft wel koeling volgens mij).
Plaats reactie