FM weigerde st3 te verkopen wegens vochtproblemen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 19 apr 2019, 16:57 Ik denk dat bij een garantie issue de onderdelen wel gratis van Stromer worden aangeleverd maar de werkuren voor de dealer zijn.
Dealers krijgen van Stromer wel een vergoeding voor de werkuren die ze maken voor garantiewerkzaamheden. (Al is die niet volledig kosten dekkend, dealers worden geacht de rest uit de winst van verkoop te halen.)

Daarnaast werden storingen door vocht bij de ST1 X 2017 altijd op dezelfde manier opgelost: controller vervangen. Ik heb mijn ST1 X 2017 controller twee keer zelf vervangen en dit is, zelfs voor een amateur zoals ik, maximaal een half uur werk.

Ook hebben alle Stromer dealers in de loop van 2018 via een Service Bulletin van Stromer vernomen welke modificatie ze moeten uitvoeren om problemen met vocht te voorkomen. Dit is eveneens een kortdurend klusje dat eenvoudig met de eerstvolgende onderhoudsbeurt van een Stromer kan worden gecombineerd. In de praktijk is gebleken dat deze modificatie werkt.

Een (goeie) Stromer dealer weet bovendien dat de controller, die bij de ST1 X 2017 (en in mindere mate bij de ST2 2017) voor storingen in de regen kon zorgen, inmiddels herontworpen is.

Tot slot weer de dealer dat de ST3 een compleet nieuw frame, nieuwe afdekplaat en die nieuwe controller aan boord heeft.

Kortom: de ellende met storingen door regen uit 2017 is door Stromer inmiddels volledig de wereld uit geholpen.


Hierna kiest de dealer ervoor om de ST3 op voorraad te nemen. Een begrijpelijke keus, want de ST3 rijdt al vanaf eind 2018 in grote getale rond en het is een succesnummer. Maar tóch gaat deze dealer tegen belangstellenden griezelige verhalen ophangen over vochtproblemen die optraden bij een ánder model Stromer van twéé jaar geleden én hij pusht vervolgens een ander merk.

Nee hoor, dan weten we allemaal precies hoe laat het is. Deze dealer heeft een ander belang, dat helemaal niks met het vakkundig inspelen op de wens van de klant te maken heeft.

Dat is inderdaad zijn goed recht. En het is mijn goed recht als klant om deze dealer vrolijk uit te zwaaien. Tot nooit meer ziens! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



(En als ik Stromer was zou ik precies hetzelfde doen. Al weet ik wel dat de Stromer Sales organisatie op haar beurt in 2017 en 2018 ontzettend veel geduld en loyaliteit van dealers heeft gevraagd bij diverse problemen. Dat zou een reden kunnen zijn om het nu niet meteen heel hard terug te spelen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bart DL
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 dec 2018, 20:44
Locatie: Gent

Bred, sinds half februari rijd ik een ST3. Ondertussen iets meer dan 2000 probleemloze kilometers, nat en droog. Deze fiets kocht ik in jouw woonplaats Deinze bij Godefroot. Volgens mijn ervaring tot nog toe een heel correcte dealer die alle afspraken goed is nagekomen. Zij verzetten behoorlijk wat Stromers en hebben heel goede techniekers in dienst. Zeker eens langslopen. Succes!
ST3 L 983Wh zwart - Suntour zadelpen - spatbord verlengers - zadel Brooks Flyer Special - comfortstuur - brooks leather grips - Lazer Anverz MIPS
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Polling schreef: 19 apr 2019, 17:05 Is het zijn goed recht dealer te zijn van een merk, modellen op voorraad te hebben maar op aanvraag van een potentiële klant te weigeren een fiets te verkopen? Ik vind het een vreemde handelswijze. Neem ze dan niet op voorraad, of zeg je dealerschap van dat merk op....
Volledig akkoord, maar ondertussen wel Stromers verkocht en service willen/moeten (contract) aanbieden en dat kan niet als je geen officiële dealer bent. Stromer levert mij geen kabel of controller of motor of ...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik vermoed dat de dealer waar onze TS op bezoek ging deel uitmaakt van een groepering ? ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 19 apr 2019, 22:11 maar ondertussen wel Stromers verkocht en service willen/moeten (contract) aanbieden en dat kan niet als je geen officiële dealer bent. Stromer levert mij geen kabel of controller of motor of ...
Je doet (opnieuw) een onjuiste aanname, die bovendien los staat van de discussie over deze voorradige ST3 en de vraag waarom deze dealer dit model wel op voorraad neemt, maar 'm weigert te verkopen.

Als een dealer met Stromer stopt, dan mag/moet deze dealer inderdaad nog steeds garantie-werkzaamheden aan een bij hem aangekochte dealer leveren.

Maar als je niet tevreden bent over een Stromer dealer, dan kun je als klant sowieso altijd een adoptiedealer opzoeken, ook binnen de garantieperiode. Elke erkende Stromer dealer mag (niet moet) van Stromer service leveren op elke Stromer.

Voor service na garantie adviseert ook Stromer zelf om een actuele, erkende Stromer dealer op te zoeken. Erkende Stromer dealers worden door Stromer op de hoogte gehouden van ontwikkelingen en service-gerelateerde zaken, ex-dealers niet. Ook hebben erkende Stromer dealers eenvoudiger en sneller toegang tot reserve-onderdelen van Stromer en kunnen ze rechtstreeks ondersteuning vragen bij Stromer, desgewenst zelfs on-site. Voor ex-dealers zijn de opties veel beperkter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 19 apr 2019, 22:19
Jins schreef: 19 apr 2019, 22:11 maar ondertussen wel Stromers verkocht en service willen/moeten (contract) aanbieden en dat kan niet als je geen officiële dealer bent. Stromer levert mij geen kabel of controller of motor of ...
Je doet (opnieuw) een onjuiste aanname, die bovendien los staat van de discussie over deze voorradige ST3 en de vraag waarom deze dealer dit model wel op voorraad neemt, maar 'm weigert te verkopen.

Als een dealer met Stromer stopt, dan mag/moet deze dealer inderdaad nog steeds garantie-werkzaamheden aan een bij hem aangekochte dealer leveren.

Maar als je niet tevreden bent over een Stromer dealer, dan kun je als klant sowieso altijd een adoptiedealer opzoeken, ook binnen de garantieperiode. Elke erkende Stromer dealer mag (niet moet) van Stromer service leveren op elke Stromer.

Voor service na garantie adviseert ook Stromer zelf om een actuele, erkende Stromer dealer op te zoeken. Erkende Stromer dealers worden door Stromer op de hoogte gehouden van ontwikkelingen en service-gerelateerde zaken, ex-dealers niet. Ook hebben erkende Stromer dealers eenvoudiger en sneller toegang tot reserve-onderdelen van Stromer en kunnen ze rechtstreeks ondersteuning vragen bij Stromer, desgewenst zelfs on-site. Voor ex-dealers zijn de opties veel beperkter, al kunnen ze nog wel onderdelen leveren.
Je hebt gelijk, mijn foutieve aanname. Ik ben geen dealer of FM die met Stromer te maken heeft en ken daarbij niet hun (al of niet) persoonlijke contracten. Wat ik wilde duidelijk maken van uit het standpunt van de dealer is zijn visie als ervaren FM dat het niet allemaal koek en ei is. Deze specifieke dealer heeft misschien heel andere redenen om Stromer "niet te verkopen" dan wat ik eerder aanhaalde. Wat ik aanhaalde is hypothetisch en geen feit of waarheid maar wel een mogelijkheid. Wat ik wel kan zeggen, met dank aan dit forum, is dat Stromer grote sprongen voorwaarts gemaakt heeft aangaande storingsgevoeligheid en dat iedereen, zowel klant als dealer hier voordeel bij hebben. We wachten nog op een goeie lader...maar dat is een toeleverancier.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 19 apr 2019, 23:02 Deze specifieke dealer heeft misschien heel andere redenen om Stromer "niet te verkopen" dan wat ik eerder aanhaalde. Wat ik aanhaalde is hypothetisch en geen feit of waarheid maar wel een mogelijkheid.
Ik ben het met je eens dat een dealer diverse reden kan hebben om liever het ene merk dan een ander merk te verkopen. De basis van die reden zal altijd financieel zijn; de dealer moet immers ook zijn boterham verdienen. En bijna altijd zal de dealer een ander verkoopverhaal aan de klant presenteren, want hij gaat natuurlijk niet zijn eigen financiële belang delen. Zou ik ook niet doen als dealer.

Ik heb er geen problemen mee als een dealer een klant wat probeert te sturen. Een klant is niet van suiker en heeft mogelijkheden te over om zichzelf goed te informeren en te verifiëren of wat een dealer zegt klopt. Waar het bij mij in dit geval mis gaat, is dat een dealer de klant stuurt op basis van oneigenlijke argumenten én daarbij behoorlijk stellig te werk gaat. (Die ST3 staat daar dus gewoon als showroomlokkertje, klanten krijgen meteen iets anders aangesmeerd zodra ze binnen stappen.)

Persoonlijk ben ik niet gediend van dergelijke verkoopmethodes: klant op basis van leugens onder druk zetten om een ander product te kopen dan waar de klant naar vraagt. Het zijn, zoals Golvas ook al opperde, vaak specifieke ketens (the usual suspects in BE en NL) die op deze manier te werk gaan.

Gelukkig weten we dankzij de vele informatie die iedereen op dit forum deelt vaak ragfijn door zo'n l*lverhaal van een dealer heen te prikken :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bred
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2019, 12:29

Bedankt voor de vele reacties!

Door de info hier en bij een andere dealer (godefroot) waar ik vandaag langs geweest ben moet ik nu een keus maken want die dealer deed me twijfelen tussen st3 en st5.
Een nachtje over slapen en morgen gaan bestellen.
Maar ik denk dat het de st3 gaat worden door ergonomische redenen en een beetje het budget.

Nogmaals bedankt
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lekker slapen en de knoop pas doorhakken als je het zeker weet. Succes! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bred
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2019, 12:29

Voila st3 besteld, nu even wachten en als alles goed verloopt is hij begin mei al binnen.
:D
Plaats reactie