Aanpassingen ST3 stuur (triatlon stuur, Spirgrips, inkorten)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mark78 schreef: 17 apr 2019, 13:11 Hou nu geregeld de hande op de rembeugels om wat aerodynamischer te gaan zitten, maar dat irriteert echt ontzettend na een paar 100 meter.
Ik weet dat je denkt aan een triatlon stuur, maar aangezien je (ook) behoefte hebt om je handen t.h.v. de remgrepen te plaatsen, wilde ik je toch nog even wijzen op de Spirgrips aka inner bar-ends. Daar kun je een positie mee innemen die vergelijkbaar is met je handen op de remgrepen, maar dan zonder dat het gaat irriteren; het is fijner voor je polsen en vingers. T.o.v. een triatlon stuur zit je bovendien een pak dichter bij je remhendels, dus het is veel veiliger.

Zie o.a. dit topic:

viewtopic.php?f=9&t=84&hilit=spirgrips#p709

Spirgrips.jpg
Spirgrips.jpg (66.43 KiB) 3771 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Daniel1975 schreef: 17 apr 2019, 21:04 Wordt er niet fraaier op zo :(

Ik zat meer te denken aan dit soort bars:
Afbeelding
Dat is nou ook waar ik aan zit te denken.

En wat betreft veiligheid en legaliteit, tsja, ik volg Daniel hierin.

Onveiliger dan op een racefiets in (bijna) dezelfde positie zal het niet worden. Bovendien gebruik je dit toch niet op plaatsen waar je het met je gezonde verstand niet gebruikt.

Ik vraag mij af hoe het daadwerkelijk uitrolt met de legaliteit. Ja, zo is de ST3 niet door de instanties typegoedgekeurd. Dat klopt. Maar waar ligt de grens met betrekking tot accessoires....? Ook een slot, bidonhouder, bodyfloat, zit er niet op bij de typegoedkeuring. Maar goed strikt genomen zal het ongetwijfeld niet mogen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Stromeur schreef: 17 apr 2019, 21:49
Mark78 schreef: 17 apr 2019, 13:11 Hou nu geregeld de hande op de rembeugels om wat aerodynamischer te gaan zitten, maar dat irriteert echt ontzettend na een paar 100 meter.
Ik weet dat je denkt aan een triatlon stuur, maar aangezien je (ook) behoefte hebt om je handen t.h.v. de remgrepen te plaatsen, wilde ik je toch nog even wijzen op de Spirgrips aka inner bar-ends. Daar kun je een positie mee innemen die vergelijkbaar is met je handen op de remgrepen, maar dan zonder dat het gaat irriteren; het is fijner voor je polsen en vingers. T.o.v. een triatlon stuur zit je bovendien een pak dichter bij je remhendels, dus het is veel veiliger.

Zie o.a. dit topic:

viewtopic.php?f=9&t=84&hilit=spirgrips#p709


Spirgrips.jpg
Hi Stromeur,

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht! Thanks voor de tip!
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mark78 schreef: 18 apr 2019, 08:57 Ik vraag mij af hoe het daadwerkelijk uitrolt met de legaliteit. Ja, zo is de ST3 niet door de instanties typegoedgekeurd. Dat klopt. Maar waar ligt de grens met betrekking tot accessoires....? Ook een slot, bidonhouder, bodyfloat, zit er niet op bij de typegoedkeuring.
In de handleiding van je Stromer (in de mijne iig wel) wordt vermeld welke onderdelen i.v.m. de typegoedkeuring niet gemodificeerd mogen worden en niet mogen worden vervangen door een niet-origineel onderdeel. Het stuur valt hier (uiteraard) onder. En het heeft consequenties voor de garantie op je Stromer.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat mensen groot genoeg zijn om zelf te besluiten of ze een modificatie zoals deze willen uitvoeren of niet (al heb ik hier zelf wel een duidelijke mening over, en ook dat mag: ik zou dit niet doen). Maar wetgeving afzwakken of wegwuiven gaat bij deze mod niet op. Het mag niet. Punt. Of het consequenties heeft, daar kom je helaas pas achter als het te laat is ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Zo bestelling voor spirgrips de deur uit. Ben benieuwd hoe dit bevalt. Keep you posted!
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
mrstrom

Mark78 schreef: 18 apr 2019, 09:31 Zo bestelling voor spirgrips de deur uit. Ben benieuwd hoe dit bevalt. Keep you posted!
Ben wel nieuwsgierig naar je bevinden van deze dingen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb ze ook een tijdje op mijn ST2 S gehad, als alternatief voor bar-ends in de uiteinden van het stuur. Mij bevielen ze - als ex-RSI patiënt - helemaal prima. Ik wissel namelijk graag even van positie. Ook aerodynamisch werken ze best goed, want je zit meteen een stuk minder breed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromer gijzelt hun kopers gewoon met die garantievoorwaarden IMHO.
Een andere flatbar heeft natuurlijk NUL invloed op het verdere functioneren van de fiets en de electronica om maar een voorbeeld te noemen.

Uit de ST3 handleiding:
Benieuwd hoe de geveerde zadelpennen zijn goedgekeurd.....
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (54.62 KiB) 3675 keer bekeken
mrstrom

Maar is het toevoegen van een ligstuur een aanpassing? Dan mag een bel ook niet. Het is een toevoeging.

Nu heb ik voor een tijdje wel een ligstuur gehad op mijn racefiets en na enige jaren brak ook de stuurpen. Het stuurde een tijdje raar en toen ik thuis kwam en eens bekijk was hij afgebroken in de voorvork (ouderwetssysteem gelukkig nog). Het brengt natuurlijk wel andere krachten op het stuur. Maar gaan liggen op het stuur mag nu ook, daar zegt stromer niks over, het is alleen niet zo praktisch.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 18 apr 2019, 11:40 Maar is het toevoegen van een ligstuur een aanpassing? Dan mag een bel ook niet. Het is een toevoeging.
Klopt, mag ook niet (typegoedkeuring).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie