Aanpassingen ST3 stuur (triatlon stuur, Spirgrips, inkorten)

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Die spirgrips lijken me een goeie tussenoplossing. Kan je dan wel nog gemakkelijk bij de remmen?
Ik wacht op een update van Mark78.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 18 apr 2019, 11:11 Stromer gijzelt hun kopers gewoon met die garantievoorwaarden IMHO.
Het stukje dat je post uit de handleiding gaat niet over de garantievoorwaarden, maar over de typegoedkeuring. Het is dus niet Stromer die ons hier gijzelt, maar de EU wetgever. (Daarnaast heeft Stromer inderdaad vergelijkbare eisen.)
Daniel1975 schreef: 18 apr 2019, 11:11 Benieuwd hoe de geveerde zadelpennen zijn goedgekeurd.....
De nieuwe Kinekt Seatpost is qua garantie (en volgens mij ook typegoedkeuring, maar ik kan me vergissen maar daar was Cirrus Cycles in ieder geval wel mee bezig) officieel door Stromer goedgekeurd voor op de ST3 en de ST5.

Wat ik doe, oude BodyFloat op mijn ST2 S, dat mag niet. Niet vanwege Stromers garantievoorwaarden en niet vanwege de EU typegoedkeuring.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 18 apr 2019, 12:26 Die spirgrips lijken me een goeie tussenoplossing. Kan je dan wel nog gemakkelijk bij de remmen?
Hangt er vanaf waar je ze plaatst. Als je ze aan de buitenkant tegen de remgrepen aan plaatst, dan kun je nog vrij eenvoudig met je middelvinger, ringvinger en pink bij de remhendels. Plaats je ze in het midden aan weerszijden van je stuurpen, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar je bent ook dan nog steeds sneller bij je remmen dan liggend op een triatlon stuur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Bram Roose schreef: 18 apr 2019, 12:26 Die spirgrips lijken me een goeie tussenoplossing. Kan je dan wel nog gemakkelijk bij de remmen?
Ik wacht op een update van Mark78.
Ik zal wel een verslagje plaatsen, dit wordt na de pasen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Ik heb op mijn trekkingfiets ervaring met de SQ Lab inner bar ends.
zelfde soort oplossing. Deze heb ik tussen mijn grips en de remgrepen geplaatst.
Ze bevallen mij erg goed, zowel meerdere posities voor mijn handen en voor mijn gevoel ook minder luchtweerstand.

Overigens zou ik zelf nooit met een opzetstuur rijden waarbij je tussen het stuur en opzetstuur iets van stuurlint of zo doet.
Ik heb heel wat kilometers gereden ivm triathlon en er komen heel wat krachten op je stuur te staan.
Maar iedereen hecht weer andere waarde aan zijn gezicht en gebit.
Tijdrit/ opzet sturen zijn ontworpen voor racesturen. Deze hebben in tegenstelling tot mtb/ trekking sturen een gedeelte rond de klemming met de stuurpen dat horizontaal loopt en een vaste diameter heeft (31,8).
MTB sturen lopen vaak vanaf de buitenzijde (meestal 22mm) naar het midden van 31,8 toe.
Het is heel lastig om een dergelijk stuur goed op een mtb stuur te monteren.
Als de klemming goed is, kan bijvoorbeeld weer het stuur naar buiten of binnen wijzen als gevolg van de bocht in je mtb stuur.
Maar ja een dropper bar op je Stromer is weer geen gezicht.
Je kunt ook een Jones H- bar overwegen.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Spurgrips, bar ends, spiegels, bel, telefoonhouder....
Mag dus allemaal niet veranderd? Waar is een lijst met modificaties die wel mogen?
Stromer worden al geleverd met verschillende handvatten, geadverteerd met telefoonhouder en de Tibetaanse gong wordt bijna als koppelverkoop door de strot geduwd (en de bodyfloat).

Dat je het stuur zelf niet aanpast kan ik in meegaan, maar wat je erop zet......
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zelfs die vermaledijde bel waar jij en ik met onze ST1 X 2017 mee opgescheept zaten en waar we geen fluit aan hebben, moest door de EU typegoedkeuring heen. Daar heeft de fabrikant van die bel flink voor moeten betalen heb ik eens van Stromer begrepen. Een SpurCycle monteren is dus inderdaad illegaal...

Wat je wel en niet mag vervangen op je Stromer door iets niet-origineels (vanwege typegoedkeuring, vanwege garantie of allebei) staat in de handleiding van je Stromer. Maar om je vraag te beantwoorden: het is inderdaad bar weinig en dat is jammer.

Aan de eisen m.b.t. typegoedkeuring kan Stromer niks doen. Qua garantie: ik hoop dat Stromer de lijn, die met de goedkeuring van de Kinekt Seatpost voor de ST3 en ST5 en de opties voor ST3 is ingezet. in de toekomst verder door gaat trekken. Stromer moet toch snappen dat een clean en vrij spartaans design gepaard gaat met een klantbehoefte aan personalisatie. Stromer bood in het verleden veel meer opties aan op de ST1 en ik kan maar één reden bedenken dat Stromer hiervan af is gestapt: het kost ze teveel om al die opties door de typegoedkeuring heen te krijgen. Maar voor wat een Stromer kost vind ik dat we meer mogen verwachten.

Om het on topic te houden: een triatlon stuur is natuurlijk niet zo'n onschuldig toevoeginkje als een telefoonhouder. Qua veiligheid heeft Zippybikky het hierboven goed uitgelegd. Ik kan daar alleen nog aan toevoegen dat een triatlon in een gecontroleerde omgeving gebeurt, op afgezette wegen zonder ander verkeer. Mensen kunnen erbij halen wat ze willen om zo'n accessoire te rechtvaardigen, maar iedereen die er eentje monteert neemt bewust een risico.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Stromeur schreef: 18 apr 2019, 22:52 Zelfs die vermaledijde bel waar jij en ik met onze ST1 X 2017 mee opgescheept zaten en waar we geen fluit aan hebben, moest door de EU typegoedkeuring heen. Daar heeft de fabrikant van die bel flink voor moeten betalen heb ik eens van Stromer begrepen. Een SpurCycle monteren is dus inderdaad illegaal...
Toch enkel wanneer je de originele bel van de fiets wegneemt om een spurcycle te monteren dan?
Indien je de originele bel laat staan of een model hebt dat met een claxon afgeleverd wordt voldoet de fiets nog steeds aan de typegoedkeuring bij het bijplaatsen van een spurcycle of andere bel, niet?
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Wat een gedoe om een fiets met een motortje in het achterwiel.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenDG schreef: 19 apr 2019, 07:22 Toch enkel wanneer je de originele bel van de fiets wegneemt om een spurcycle te monteren dan?
Indien je de originele bel laat staan of een model hebt dat met een claxon afgeleverd wordt voldoet de fiets nog steeds aan de typegoedkeuring bij het bijplaatsen van een spurcycle of andere bel, niet?
Voor zover ik weet (althans in NL) mag een SP die standaard met claxon wordt uitgeleverd geen bel hebben. Dus daarop een Spurcycle monteren mag inderdaad niet.
Ik weet niet hoe het zit met het monteren van een Spurcycle *naast* je gewone bel, maar als ik moet gokken dan mag ook dat niet. De regels zijn over het algemeen nogal strak.

Ik heb geen enkele moeite met het monteren van een ander stuur, andere bel, andere zadelpen, etc. Maar een opzetstuur... nee dank je. In de afgelopen 4,5 jaar heb ik teveel situaties meegemaakt die ik niet vooraf zag aankomen en waar een hele snelle stuur actie of noodstop ervoor heeft gezorgd dat het ziekenhuis een bed vrij hield...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie