Een tijdje terug had ik al een korte testrit gemaakt met een st2 en was direct onder de indruk van de ‘duw in de rug’. Aan de andere kant was ik toch wel onder de indruk van de vele problemen die je met een stromer kan ondervinden. Ik lees over motorproblemen, accuvakken, krakende pedalen,... . Dat deed me stilaan richting Riese&Müller opschuiven, maar zie nu dat het daar ook niet afgewerkt wordt zoals je voor deze prijsklasse mag verwachten (afscheurende bagagedragers, problemen met nuvinci, problemen met montage van rohloff,...
Dus uiteindelijk terug hier nog een keer alles doornemen van de st3 (denk dat ik daarvoor zal gaan) en dan lijkt me dit al bij al toch niet zo onbetrouwbaar meer of anders uitgedrukt, lijken de opstartperikelen stilaan van de baan?
Ik zou de fiets via de werkgever kopen (inruil via brutoloon). Dit loopt niet via een leasemaatschappij, en sta zelf in voor het onderhoud. Daarvoor kan ik een bedrag in het contract laten opnemen, maar heb geen idee wat ik jaarlijks voor een stromer moet voorzien (woon/werk is 50 km enkel, met de ambitie om dat pakweg de helft van het jaar 2x per week te doen dus min 2500-3000 km/jaar). Iemand die hierop een cijfer durft te kleven?
Op het einde van de rit moet ik deze overnemen, dus hoop er ook nadien nog plezier ovv van de ‘stromer smile’ aan te beleven.
Twijfel...
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik denk dat, helaas, speed pedelec fabrikanten in het algemeen het fabrikage proces nog niet dusdanig onder controle hebben dat je gegarandeerd een probleemvrije fiets hebt. Dus in dat opzicht snap ik je vrees heel goed.
Maar als ik zo kijk naar mijn eigen ervaringen, en wat ik hier zoal lees dan zie ik vooral dat:
- er mensen zijn bij wie de fiets initieel problemen geven (zo ook bij mij)
- er mensen zijn die vanaf dag 1 een probleemloze fiets hebben
Die laatste groep hoor je niet zoveel, de eerste groep des te meer. Wat ik tot nu toe begrijp van de meesten is dat na verloop van tijd de problemen opgelost zijn. Bij mij heeft dat in het begin zo'n 4-5 maanden geduurd, nu fiets ik al een kleine 4 jaar probleemloos rond.
Als je iemand bent die allergisch is voor problemen dan zou ik nog een paar jaar wachten, maar als je -zeker in het begin- wat geduld kunt uitoefenen dan denk ik dat je een paar maanden na aflevering een probleemloze fiets hebt waar je jaren van kunt gaan genieten. Het kan uiteraard ook nog zo zijn dat je gelijk een probleemloze fiets hebt, maar als je van die andere situatie uitgaat kan het alleen meevallen
Maar als ik zo kijk naar mijn eigen ervaringen, en wat ik hier zoal lees dan zie ik vooral dat:
- er mensen zijn bij wie de fiets initieel problemen geven (zo ook bij mij)
- er mensen zijn die vanaf dag 1 een probleemloze fiets hebben
Die laatste groep hoor je niet zoveel, de eerste groep des te meer. Wat ik tot nu toe begrijp van de meesten is dat na verloop van tijd de problemen opgelost zijn. Bij mij heeft dat in het begin zo'n 4-5 maanden geduurd, nu fiets ik al een kleine 4 jaar probleemloos rond.
Als je iemand bent die allergisch is voor problemen dan zou ik nog een paar jaar wachten, maar als je -zeker in het begin- wat geduld kunt uitoefenen dan denk ik dat je een paar maanden na aflevering een probleemloze fiets hebt waar je jaren van kunt gaan genieten. Het kan uiteraard ook nog zo zijn dat je gelijk een probleemloze fiets hebt, maar als je van die andere situatie uitgaat kan het alleen meevallen
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb wel de indruk dat bij de ST3 het Right First Time percentage flink is gestegen t.o.v. eerdere modellen (zelfs ten opzichte van de eerste ST5 leveringen vorig jaar), maar Stromer is er nog niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Expert
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
- Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B
Na mijn begin problemen, software fout waardoor uiteindelijk mn fiets 8 wkn terug naar Stromer is gegaan, rij ik probleemloos rond.
Onderhoud met het beetje rijden dat jij vooropsteld is bijna nihil. 1e 2j 2flesjes squirt (18€), 3e jaar mssn een ketting en wat tandwielen. Ik heb na 5000km buiten smeren nog niets nodig gehad.
Onderhoud met het beetje rijden dat jij vooropsteld is bijna nihil. 1e 2j 2flesjes squirt (18€), 3e jaar mssn een ketting en wat tandwielen. Ik heb na 5000km buiten smeren nog niets nodig gehad.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder
-
- Pro
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
- Locatie: Flevoland
- Merk SP: Stomer St3 Pinion LE
Het gevaar van dit forum is dat je kans loopt een vertekend beeld te krijgen. Ik heb inmiddels ruim een jaar een ST2 (model 2017) en tot nu toe probleemloos ruim 2500 km gefietst. Kortom een zeer tevreden Stomer gebruiker.
- boomshakalak
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
- Locatie: België, Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST7 LE
Mensen zonder problemen hoor je minder vaak natuurlijk. Met elk merk is er wel iets. Laat je daar niet aan vangen! Alsook geeft stromer.goede garantie, tov andere merken. Dus mocht er wat aan schelen, kan je rekenen op een.goede garantie!
- Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - Kinekt XR Zadelpen / W-W: 26km enkel
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
Bedankt! De twijfel is weg en in de plaats is er een ondertekende bestelbon onderweg voor een witte ST3 L met een setje ortlieb tassen, de bodyfloat, abus bordo granit plus slot, lazer anverz mips helm en een extra lader.
De testrit die ik deze week heb gemaakt was overtuigend. Zonder moeite 45 km/u en meer. Een ‘beetje’ sneller en vooral met minder inspanning dan bij een Supercharger, wlke op zich ook geen slechte fiets is, maar anders. Voor de 50 km naar het werk zal het misschien wat doseren worden (stand 2), maar dat komt goed. Nu nog wat geduld zien te vinden.
De testrit die ik deze week heb gemaakt was overtuigend. Zonder moeite 45 km/u en meer. Een ‘beetje’ sneller en vooral met minder inspanning dan bij een Supercharger, wlke op zich ook geen slechte fiets is, maar anders. Voor de 50 km naar het werk zal het misschien wat doseren worden (stand 2), maar dat komt goed. Nu nog wat geduld zien te vinden.