Gisteren was ik de ST3 aan het afsoppen. Het voorspatbord voelde anders aan dan een paar weken geleden toen ik de spatbordverlenger monteerde. Ik vond de ST3 ook steeds meer geluidjes maken vooraan op slecht asfalt. Na kritisch kijken en voelen bleken alle verbindingen te schuiven. Ik heb de ST3 opgehesen en het voorwiel gedemonteerd. Als eerste kon ik alle M3 boutjes van de stangen er met een T10 schroevendraaier zonder kracht zo uitdraaien. Het viel mij op dat de stangen niet recht aanliggen op de blindklinkmoeren in de vork. Daardoor ligt de kop van de bout ook niet vlak op de stang en kan je de bout niet goed vastdraaien.
Na wat voorzichtig buigwerk ligt alles wel vlak.
.
Ik heb alle bouten bij montage geborgd met Loctite 248. Een prittstift van Loctite (Henkel) en erg fijn om mee te werken.
De M6 inbusbout onder het balhoofd was ook losgelopen. Het was teleurstellend om te zien dat om de rvs bout een gezwarte onderlegring zat die reeds rood van de roest was uitgeslagen. ik heb een M5 carrosserie-ring uitgeboord en die past precies in de breedte van het spatbord.
Kijk en voel dus even goed aan je voorspatbord of alles nog steeds goed vastzit, als het rammelt beschadigt ook de verf.
.voorspatbord ST3, alle bouten losgelopen
Na 200 km ook boutjes los van het voor spatbord.
Alleen zaten niet alle montage boutjes in de vork.
Kon ook niet omdat het gaten patroon van het beugeltje niet overeen kwam met de vork.
Schroefdraad hersteld beugel iets aangepast.
Beetje jammer.
Alleen zaten niet alle montage boutjes in de vork.
Kon ook niet omdat het gaten patroon van het beugeltje niet overeen kwam met de vork.
Schroefdraad hersteld beugel iets aangepast.
Beetje jammer.
- Bijlagen
-
- 89907FF3-A061-4BE9-BB48-7F11B417B8F8.jpeg (2.15 MiB) 2942 keer bekeken
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Waarschijnlijk schieten alle ST3 eigenaren nu de schuur in om te controleren of alles bij hun spatbord nog goed zit. En dat lijkt me ook wel nodig.
Ik zou deze foto's zeker doorsturen naar jullie dealers, met het verzoek om dit door te mailen naar Stromer.
Ik zou deze foto's zeker doorsturen naar jullie dealers, met het verzoek om dit door te mailen naar Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Vrijdagmiddag ga ik bij mijn FM langs. Ik zal ‘m bijpraten over de zijstandaardvulplaat en dit voorspatbord incident. Ik krijg het gevoel alsof er een clubje net afgestudeerde academici in CH fietsen bouwt welke totaal geen ervaring hebben met de praktijk. Het zijn hoge snelheidsfietsen waarbij alles beukt en trilt en gaat loslopen als je het niet borgt. In de racerij en vliegtuigindustrie wordt ook alles geborgd voor de veiligheid. Dat moet Stromer ook doen. Bij mijn BMW motor was af fabriek ook alles geborgd. Je wordt er knettergek van als je er aan moet werken maar alles blijft er wel aanhangen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De ST3 wordt tegenwoordig geassembleerd in Duitsland. Die samenwerking is vrij nieuw en het lijkt erop dat ze ook hier weer voor een deel het QC-wiel opnieuw moeten uitvinden...
Zie ook:
viewtopic.php?f=5&t=1801&p=38592&hilit=duitsland#p38594
Vandaar dat ik erop aandring om dit via de dealers aan Stromer door te laten geven. Ze moeten die lui in de fabriek op de vingers tikken m.b.t. borging van bouten, en een niet-passend spatbordstangetje toch gewoon zo aan de voorvork proppen: grote no-no. (Of gebeurt dit bij de afmontage door de dealer? EDIT: ja, zie onder, ligt niet aan de fabriek.)
Het zal onderweg maar los schieten en in je wiel terecht komen.
Zie ook:
viewtopic.php?f=5&t=1801&p=38592&hilit=duitsland#p38594
Vandaar dat ik erop aandring om dit via de dealers aan Stromer door te laten geven. Ze moeten die lui in de fabriek op de vingers tikken m.b.t. borging van bouten, en een niet-passend spatbordstangetje toch gewoon zo aan de voorvork proppen: grote no-no. (Of gebeurt dit bij de afmontage door de dealer? EDIT: ja, zie onder, ligt niet aan de fabriek.)
Het zal onderweg maar los schieten en in je wiel terecht komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ho, wacht. Fotootje gepakt van forummer Superstroom uit een ander topic (waarvoor dank):
Voorspatbord wordt dus geplaatst voor de dealer. Ik verwacht dat ook de standaard door de dealer wordt gemonteerd, dus ik zou daar ook een stevig gesprekje mee gaan voeren over de borging en het met geweld een niet-passend stangetje monteren.
En daarna mag de dealer Stromer aanpakken over het niet-passende spatbord-stangetje. Daar zou ik een nieuwe voor vragen. Zal misschien even duren voordat er een goeie, passende batch is, maar in de tussentijd kun jij gelukkig wel gewoon door rijden want je hebt het zelf al gefixt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Pff, uitbesteden van werk en kwaliteit hoog houden. Dat begint als bowlen in de zandbak. Als je niet continu de bal een trap geeft gaat ie niet vooruit. Ik heb jaren met ICT Outsourcing naar India te maken gehad. Daar bouwden ze betonnen zwemvesten en de directie had de vlag in top met succesverhalen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Zelfde hier als voormalig dealer van pro licht en geluid, veel kwam uit Azië... Sommige dingen waren wel grappig, zoals CD-spelers met de tekst "eject" boven de play-knop, maar ook licht-armaturen die hangend in het grid boven mensen uit elkaar donderden zodra er iets warm werd (en dat deden PAR-lampen, voordat LED kwam). Levensgevaarlijk. Vaak herrie over gehad met de NL importeur.
In mijn huidige baan heb ik te maken met outsourcing van ICT infrastructuur-engineering naar India, de Filipijnen en Tsjechië. Dat is ook geen daverend succes. Ik weet dat ik veel duurder ben dan een Filipijn en ik gun die arme drommels hun werk van harte, maar efficiënt en kwalitatief hoogwaardig is het niet. Alles weer recht breien kost ook duur, want dat doe ik.
Op zich vind ik het trouwens wel een goede zaak hoor, dat Stromer de assemblage nu in Duitsland heeft zitten. Eerst was het Taiwan en daar ging ook echt het nodige mis.
Maargoed, in dit geval zou ik eerst een robbertje gaan jeu de boulen met je dealer, want die gaat hier ook niet vrijuit.
In mijn huidige baan heb ik te maken met outsourcing van ICT infrastructuur-engineering naar India, de Filipijnen en Tsjechië. Dat is ook geen daverend succes. Ik weet dat ik veel duurder ben dan een Filipijn en ik gun die arme drommels hun werk van harte, maar efficiënt en kwalitatief hoogwaardig is het niet. Alles weer recht breien kost ook duur, want dat doe ik.
Op zich vind ik het trouwens wel een goede zaak hoor, dat Stromer de assemblage nu in Duitsland heeft zitten. Eerst was het Taiwan en daar ging ook echt het nodige mis.
Maargoed, in dit geval zou ik eerst een robbertje gaan jeu de boulen met je dealer, want die gaat hier ook niet vrijuit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023