Nou vanmiddag samen met Henry zijn achterwiel, van de ST3 weer terug geplaatst. We hebben e.e.a. vastgelegd op de foto en hieronder een kleine uiteenzetting die volgens ons geldt voor de ST3 maar ook voor de ST5. Zoals jullie hiervoor mogelijk hebben gelezen heeft Henry eerder getracht zijn achterwiel terug te plaatsen maar helaas is daarbij wat mis gegaan. De Freewheel Body Pals en veer zijn ten onder gegaan bij de eerste poging het wiel terug te plaatsen.
- Schermafdruk 2019-05-16 18.57.30.png (197.9 KiB) 5392 keer bekeken
Wat ik al eerder hiervoor heb verteld is het verstandig om voordat je het wiel uit de fiets haalt de body en tandwielen even borgt bijvoorbeeld m.b.v. tape aan de spaken. Het geheel kan n.l. vrij makkelijk loskomen en zo kan je dat voorkomen.
Nou voordat je het wiel eruit gaat halen, eerste even de accu uit de fiets en de connector losdraaien. Veiligheid voor alles.
Wanneer het wiel eruit is en onverhoopt is alles toch losgekomen dan hieronder een aantal foto's om duidelijk te maken waarop je dient te letten.
- 20190516_170220.jpg (2.05 MiB) 5392 keer bekeken
Zo ziet de as eruit wanneer de tandwielen en de body geheel zijn verwijderd.
Wanneer je alles wilt terug plaatsen lijkt het simpel te gaan. Controleer of je vinger onder het grootste tandwiel past in de ruimte tussen het tandwiel en de motor. Wanneer dat kan, zit het geheel nog niet goed.
- 20190516_170232.jpg (2.3 MiB) 5392 keer bekeken
De palletjes (3 stuks) "Pals" liggen nu nog boven op de motor en niet in het gedeelte dat op de eerste foto eerder te zien was.
Je ziet hier de ruimte tussen de tandwielen en de motor en ook een van de palletjes.
Deze palletjes dien je voorzichtig in te drukken met een lang dun stukje metaal of hout. Houd de spanning erop en doe dat bij alle drie de palletjes.
- 20190516_170353.jpg (2.61 MiB) 5392 keer bekeken
Wanneer dat is gelukt zal je merken dat het geheel zo'n 5 mm zal dalen en je merkt dat je vinger er niet meer tussen past.
- 20190516_170429.jpg (2.43 MiB) 5392 keer bekeken
Zorg er nu voor dat alles netjes op zijn plaats. blijft. Je kan dat doen door je vinger er tegen te houden maar misschien kom je tijdens deze eerste keer handen te kort dus vasttapen kan ook.
Bij het terugplaatsen, zonder ketting verloopt dit eenvoudiger, dien je ervoor te zorgen dat de connector naar onderen is gericht.
- 20190516_171643.jpg (1.8 MiB) 5392 keer bekeken
Bij onze plaatsing diende we rekening te houden met de ruimte tussen band en slot, remschijf en remblokken en motorkabel. Maar dat verliep goed.
Samen duurde dit slechts een paar minuten maar door schade wijs geworden.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Groet, mede namens Henry,
Mark