Wiel ST3 demonteren

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Copello schreef: 17 mar 2019, 18:37 Gisteren een andere achterband laten steken bij de fm en een beetje proberen meevolgen in de werkplaats.
Maar na een tijdje stuurden ze me wandelen. Het lijkt allemaal zo geheimzinnig hoe ze met het monteren van het achterwiel omgaan.
Dus je mocht niet meekijken? Daar had ik geen genoegen mee genomen.

Het rare is inderdaad dat het uitnemen en terugplaatsen van het achterwiel niet in de handleiding van de ST3 en ST5 staat. Het staat wel in de handleiding van de voorgangers (ST1 X/ST2/ST2 S). Bij die bikes is het op zich geen rocket science, maar ik moet er wel bij zeggen dat het sommige eindgebruikers, reguliere fietsenmakers en erkende Stromer dealers toch is gelukt om een achterwiel verkeerd terug te plaatsen, met ernstige gevolgen (motor defect).

Verder zelf helaas geen ervaring met het achterwiel van de ST3/ST5. Jammer dat je dealer je niet mee wilde laten kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Free2be schreef: 10 mar 2019, 13:34 De meeste momentsleutels kan je ook niet gebruiken om links draaiende bouten/moeren op de juiste spanning te zetten..ondanks dat er 'n omkeerbare ratel op zit.
Misschien bij hobbyBobsleutels......als je een knap merk koopt kan dit wel degelijk hoor.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik gebruik alleen doppen van een goed merk bijv. Hazet, Snap-On, Facom misschien zijn er nog wel twee-drie goede merken.
Op/in mijn werk wordt het gereedschap dagelijks mishandeld en wij zijn er ziek van als een bout of moer kapot draait door slecht gereedschap! het gaat niet om die bout of moer maar om onze handen (uitschieten) en de rest van je lijf, de kracht die je levert schiet ineens door, kost je gewoon je lijf.
Goedkope meuk draait vaak uit het binnenzeskant of Torx en dan moet je wat anders regelen de Alu bouten moeren van je wielen zal wel meevallen met de 25Nm.
Eenieder moet het zelf maar weten bij mij komt er geen inferieur gereedschap in m'n werkplaats en als je er geen verstand van hebt blijf er dan mooi vanaf :mrgreen:
IMG_7938.JPG
IMG_7938.JPG (2.1 MiB) 5854 keer bekeken
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Helemaal mee eens, goed en juist gereedschap voor de job is het halve werk.
Kom je iets tegen wat je niet helemaal snapt heb je 2 mogelijkheden, blijf eraf of verdiep u in het onderwerp tot je weet waarover het gaat. Veel fouten ($$$) kan je zo vermijden.
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Copello schreef: 17 mar 2019, 18:37 Iemand zelf al zijn achterwiel uitgehaald en terug gemonteerd zonder problemen.
Zondag voor de eerste maal gedaan om een andere cassette te plaatsen.
Het is eigenlijk vrij eenvoudig, de enige verschillen tegenover een gewone fiets zijn:

- Ring rond de connector van de motor losdraaien
- Connector van de motor uit trekken
- T70 gebruiken om de as te lossen
- T70 op momentsleutel gebruiken om de as terug op 25 Nm vast te zetten
- Motorconnector terug op zijn plaats duwen (connector kan maar op 1 manier geplaatst worden, let op de uitsparing)
- Ring rond motorconnector terug aandraaien

Voor de zekerheid nog eens de sensor gekalibreerd na afloop, maar weet niet of dit strikt noodzakelijk is.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

JeroenDG schreef: 18 mar 2019, 09:27
Copello schreef: 17 mar 2019, 18:37 Iemand zelf al zijn achterwiel uitgehaald en terug gemonteerd zonder problemen.
Zondag voor de eerste maal gedaan om een andere cassette te plaatsen.
Het is eigenlijk vrij eenvoudig, de enige verschillen tegenover een gewone fiets zijn:

- Ring rond de connector van de motor losdraaien
- Connector van de motor uit trekken
- T70 gebruiken om de as te lossen
- T70 op momentsleutel gebruiken om de as terug op 25 Nm vast te zetten
- Motorconnector terug op zijn plaats duwen (connector kan maar op 1 manier geplaatst worden, let op de uitsparing)
- Ring rond motorconnector terug aandraaien

Voor de zekerheid nog eens de sensor gekalibreerd na afloop, maar weet niet of dit strikt noodzakelijk is.
Wees zeker dat de as niet kan ronddraaien. Een aandraaimoment van 25Nm alleen is niet voldoende. Wat hiervoor op je fiets voorzien is weet ik niet, er zijn verschillende opties. Als de as ronddraait zijn de motor kabels stuk. Ik vermoed dat niemand dit gaat repareren (hoewel het perfect kan) dus wordt de motor en misschien ook de controller (als ook stuk owv kortsluting) vervangen.
Copello
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jan 2019, 16:22
Merk SP: ST3
Km-stand: 11.400

[/quote]
Wees zeker dat de as niet kan ronddraaien. [/quote]


Als de steekas aangedraaid is, kan deze toch niet meer ronddraaien?
Of welke as bedoel je juist?
ST3 black edition 983Wh. (Woon - werk enkel 30km)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Copello schreef: 18 mar 2019, 14:33
Wees zeker dat de as niet kan ronddraaien. [/quote]


Als de steekas aangedraaid is, kan deze toch niet meer ronddraaien?
Of welke as bedoel je juist?
[/quote]
De motoras/steekas moet op een of andere manier geborgd worden in het frame om meedraaien te vermijden. Enkel aandraaien op moment is niet voldoende. Hoe het bij jou fiets is weet ik niet maar dit is heel belangrijk. Telkens je vermogen vraagt wordt datzelfde vermogen op je as uitgeoefend. Kan de as niet draaien moet het wiel draaien. Als de as kan draaien blijft het wiel stilstaan en dan is het "game over". Kijk naar het verschil in diameter tussen as en wiel, je hebt veel meer kracht nodig om de as tegen te houden dan het wiel bij een gelijk vermogen omdat je 2 verschillende hefbomen (diameters) hebt. Hopelijk is het bij jou full proof en kan je niets mis doen of heb je correct gewerkt en is alles in orde.
Borgring https://www.internet-bikes.com/klein-ma ... orgringen/ hierbij goed opletten dat de tab in het frame zit, anders heeft het geen zin. Als het een ander systeem is dat even grondig bekijken.
Laatst gewijzigd door Jins op 18 mar 2019, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 18 mar 2019, 14:59 De motoras/steekas moet op een of andere manier geborgd worden in het frame om meedraaien te vermijden.
Klopt, dit is inderdaad ook zo bij Stromers.

Van eerdere modellen weet ik dat in het frame een uitsparing zit, waardoor het achterwiel maar in één positie teruggeplaatst kan worden. Dat is de borging. (En het is bij de eerste ST1 X-en mis gegaan, omdat men met een beetje geweld het wiel er ook wel in een verkeerde positie in terug kon zetten, met een doorgedraaide motor tot gevolg. Daar heeft Stromer later een extra busje voor ontworpen.)

De vraag is dus even hoe dit bij de ST3/ST5 is geregeld, en dat is lastig te bepalen omdat Stromer er niks meer over in de handleiding zet. (Ik verwacht een vergelijkbaar systeem: borging via uitsparing-achtig iets in frame.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik had begrepen dat je voor de ST5 een speciale sleutel/gereedschap nodig hebt om het achterwiel te demonteren. Welke weet ik ook niet maar dit is enkel om schade te vermijden bij foutieve montage. Als man met de pet er niets aan kan doen gaat het niet meer fout. Ik ben hiervan geen voorstander maar begrijp fabrikanten wel. Nu is het gereedschap wel ergens te verkrijgen dus diegene die zelf onderhoud willen doen hebben de mogelijkheid. Hoe het dan met garantie zit is een ander geval.
Plaats reactie