Wiel ST3 demonteren

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niet heel speciaal. Een T70.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Inderdaad niet heel speciaal maar die maat heb ik toch niet... een beetje buiten categorie voor mijn gereedschapskistje. Op het werk weer geen probleem.
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Jins schreef: 18 mar 2019, 10:52 Wees zeker dat de as niet kan ronddraaien. Een aandraaimoment van 25Nm alleen is niet voldoende. Wat hiervoor op je fiets voorzien is weet ik niet, er zijn verschillende opties. Als de as ronddraait zijn de motor kabels stuk. Ik vermoed dat niemand dit gaat repareren (hoewel het perfect kan) dus wordt de motor en misschien ook de controller (als ook stuk owv kortsluting) vervangen.
Op de ST3 (en ST5 vermoed ik dan ook) is dit redelijk foolproof gedaan.
Zoals op onderstaande foto te zien is zitten er op de as en het frame tandjes die in elkaar schuiven.
Bij het aandraaien van de as schuiven die vanzelf in elkaar om zo alles op zijn plaats te houden.

Afbeelding

Het enige waar je moet op letten is dat het wiel in een positie staat waarbij de connector van de motor nog kan aangsloten worden.
Maar moest je dit niet doen kom je daar wel achter wanneer je de connector probeert aan te sluiten :bj
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat ziet er fail proof uit, je hoeft je geen zorgen te maken :cool2: Ik denk dat Stromer hier lessen getrokken heeft uit de praktijk. Hopelijk hebben mensen met een andere borging nu wat extra aandacht als ze hun achterwiel monteren, onderweg in het donker met koude vingers is een foutje snel gebeurd.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Afgelopen week was ik bij de FM en omdat ik ook mijn banden zelf verwisselde van mijn ST1X heb ik gevraagd wat er anders was bij een ST5. De monteur vertelde mij dat dat niet lastig is. Hij vertelde wel dat wanneer je het wiel eruit haalt het verstandig is om met een vinger de cassette tegen te houden. Hij vertelde dat die er makkelijk in zijn geheel, dus met freehub, af kon gaan en je dan een hoop extra werk hebt. Ik kon voor mij zelf even niet in beeld brengen wat voor een extra werk, maar wanneer ik mijn achterwiel eruit ga halen zal ik zeker foto's maken en delen hier op het forum. Misschien wel een kleine foto workshop.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Jins schreef: 18 mar 2019, 16:24 Inderdaad niet heel speciaal maar die maat heb ik toch niet... een beetje buiten categorie voor mijn gereedschapskistje.
Je kan zo'n complete T70 dop los kopen of je koopt enkel een T70 bitje ... voor € 5 à € 6 haal je dat in huis.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Lamkram schreef: 18 mar 2019, 19:55 Hij vertelde dat die er makkelijk in zijn geheel, dus met freehub, af kon gaan en je dan een hoop extra werk hebt.
Die komt inderdaad vrij vlot los, toen ik de originele cassette er afhaalde kwam de hub gelijk mee.

Waarom het veel extra werk zou zijn weet ik wel niet, want die hub klikt even vlot terug op zijn plaats...
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Is het het DT Swiss rachet principe?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lamkram schreef: 18 mar 2019, 19:55 Afgelopen week was ik bij de FM en omdat ik ook mijn banden zelf verwisselde van mijn ST1X heb ik gevraagd wat er anders was bij een ST5. De monteur vertelde mij dat dat niet lastig is. Hij vertelde wel dat wanneer je het wiel eruit haalt het verstandig is om met een vinger de cassette tegen te houden. Hij vertelde dat die er makkelijk in zijn geheel, dus met freehub, af kon gaan en je dan een hoop extra werk hebt. Ik kon voor mij zelf even niet in beeld brengen wat voor een extra werk, maar wanneer ik mijn achterwiel eruit ga halen zal ik zeker foto's maken en delen hier op het forum. Misschien wel een kleine foto workshop.

Groet Mark
Mark, bel me maar op, dan kom ik met mijn camera om die foto's te maken.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Gaan we doen Henry.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie