Extra voorlicht

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het aantal Lumen alleen zegt niet alles. Ik heb een 1000 Lumen lamp gehad maar dat was compleet prut: 1 felle spot en daarbuiten zag je dus helemaal niks. Met de 10.000 Lumen versie van die zelfde lamp zag je net zo weinig.

Dat terwijl de 1600 Lumen van de bouwlamp echt een overweldigende bak aan bruikbaar licht geeft...

Ofwel: als jouw genoemde extra lamp prima bevalt, staar je dan niet blind op het grotere getalletje bij de nieuwe versie :geek:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 16 okt 2019, 22:21 Het aantal Lumen alleen zegt niet alles. Ik heb een 1000 Lumen lamp gehad maar dat was compleet prut: 1 felle spot en daarbuiten zag je dus helemaal niks. Met de 10.000 Lumen versie van die zelfde lamp zag je net zo weinig.

Dat terwijl de 1600 Lumen van de bouwlamp echt een overweldigende bak aan bruikbaar licht geeft...

Ofwel: als jouw genoemde extra lamp prima bevalt, staar je dan niet blind op het grotere getalletje bij de nieuwe versie :geek:
En vermits hij een zaklamp op zijn fiets zet, is de kans groot dat vooral zijn tegenliggers zich blindstaren op die lumen :roll: :?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goed punt Tomasj.

Een tip aan iedereen hier: laat eens iemand je fiets in het donker rechtop houden en kijk eens vanaf een meter of 20-30 verderop, op een kleine anderhalve meter hoogte (ooghoogte van automobilist) naar je fiets. Als je je fiets goed kunt zien (de fiets dus, niet alleen het licht): gefeliciteerd, jouw koplamp staat goed afgesteld.

Anders... werk aan de winkel. Serieus, gezien worden is belangrijk, maar hoe gaat die automobilist jou op die smalle weg netjes ontwijken als je hem/haar helemaal verblindt?

We hebben hier terecht veel aandacht over gladheid en zo komende maanden, maar dat het 's ochtends en 's avonds donker is betekent ook het een en ander!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik gebruikt mijn extra lamp alleen midden in de polder, daar maakt het niet uit qua verblinding. Op plaatsen waar overig verkeer is voldoet de Roxim prima.
Alleen dat zwarte gat is irritant bij het insturen van bochten.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

FreddyH schreef: 16 okt 2019, 23:31 Goed punt Tomasj.

Anders... werk aan de winkel. Serieus, gezien worden is belangrijk, maar hoe gaat die automobilist jou op die smalle weg netjes ontwijken als je hem/haar helemaal verblindt?
Niet alleen de automobilisten maar ook de collega fietsers die uit de andere kant komen zullen u dankbaar zijn.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Daniel1975 schreef: 17 okt 2019, 06:30 Ik gebruikt mijn extra lamp alleen midden in de polder, daar maakt het niet uit qua verblinding. Op plaatsen waar overig verkeer is voldoet de Roxim prima.
Alleen dat zwarte gat is irritant bij het insturen van bochten.
Super, als je helemaal alleen door de donkere polder fietst maakt het geen hol uit waar je lampje naar schijnt of hoe fel het is. Maar dimmen is de boodschap bij tegenliggers maakt niet uit of het vrachtwagens of voetgangers zijn.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Tony Mb schreef: 17 okt 2019, 07:58 Super, als je helemaal alleen door de donkere polder fietst maakt het geen hol uit waar je lampje naar schijnt of hoe fel het is. Maar dimmen is de boodschap bij tegenliggers maakt niet uit of het vrachtwagens of voetgangers zijn.
Absoluut! Daarom heb ik vorig jaar de Lezyne gekocht met afstandbediening; grootlicht en klein licht van die extra lamp zit gewoon vlakbij mijn duim.
En daarbij; ik gebruik die lamp redelijk naar beneden gericht om het 'Roxim gat' op te vullen en een breder lichtbeeld te hebben bij het insturen van bochten. De lichtbundel met grootlicht van de Roxim is voldoende op 20m, daar heb je niet perse onderstuening nodig.
John1982
Runner-up
Runner-up
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 okt 2019, 20:24

FreddyH schreef: 16 okt 2019, 22:21 Het aantal Lumen alleen zegt niet alles. Ik heb een 1000 Lumen lamp gehad maar dat was compleet prut: 1 felle spot en daarbuiten zag je dus helemaal niks. Met de 10.000 Lumen versie van die zelfde lamp zag je net zo weinig.

Dat terwijl de 1600 Lumen van de bouwlamp echt een overweldigende bak aan bruikbaar licht geeft...

Ofwel: als jouw genoemde extra lamp prima bevalt, staar je dan niet blind op het grotere getalletje bij de nieuwe versie :geek:
Je hebt gelijk i.v.m. de Lumen. Trouwens die nieuwe verste geeft maar 30min ofzo zijn max Lumen, dus dat is niet bruikbaar voor degelijke verplaatsingen. De "oude" voldoet nog zeker...

En zoals reeds gezegd, verblinden van tegenligger kan grotere nadelen hebben voor jezelf dan voor hen... altijd goed als je zelf met de auto rijd, dan weet je waaraan de chauffeur zich ergert. (Even erg als fietsers zonder licht)
StromerMoose
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 okt 2018, 12:40
Locatie: Boven Rotterdam
Merk SP: Stromer ST3

Vandaag voor het eerst met een Lezyne bijzetlamp gereden om het Roxim gat op te vullen. Wat een zegen zeg. Bochten nu weer met overzicht in te sturen.

Lezyne netjes naar beneden gericht. Een hardloper kwam mij tegemoet. Wat loopt die man raar dacht ik. Wat dichterbij gekomen zag ik dat hij zijn rechter arm voor zijn ogen hield. Had even gemist dat mijn Roxim nog op groot licht stond. :bu:

Dimmen dus bij tegenliggers
Stromer ST3 LE
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

StromerMoose schreef: 17 okt 2019, 23:48 Een hardloper kwam mij tegemoet. Wat loopt die man raar dacht ik. Wat dichterbij gekomen zag ik dat hij zijn rechter arm voor zijn ogen hield. Had even gemist dat mijn Roxim nog op groot licht stond. :bu:
Leermomentje :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie