ST2 2018 of ST3?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Wat is jullie ervaring met het verschil in stuur?
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Zo vandaag de st3 le mee. Zojuist de eerste rit van 28 km gehad. Wat valt op? Hij is veel rustiger, voelt inderdaad minder agressief in het optrekken.

Met het bochtenwerk is de eerste ervaring positief, de fiets geeft goed vertrouwen in de bocht. Meer dan de st2 en st2s in het begin. Het voelt soms langzamer dan dat je gaat, op rechte stukken en in de bochten. Ik heb nog geen grenzen gezocht, maar ik vermoed dat ik toch aardig zou kunnen "gooien en smijten" door bochten. Hij ligt iig als een blok op de weg, stabieler dan de st2.

Door de giga banden en spatborden oogt hij echt een heel stuk stoerder, meer massa zal ook zo zijn effect hebben op medeweggebruikers.

De gemiddelde snelheid zit denk ik erg dicht bij elkaar, hoewel ik het gevoel heb dat de 3 wat makkelijker op snelheid blijft.

Het comfort van de 3 is wel echt een verbetering. Het Brooks zadel is heel fijn, maar ook het gebogen stuur helpt met mee met een comfortabele rit.
Ik zoek op lange rechte stukken vaak een houding op zodat ik wat dieper kan zitten en minder wind vang. Dat is bij de 2 door met de onderarmen op het stuur en de handen in het midden te plaatsen goed te doen (uiteraard alleen waar het kan!) bij de 3 was het even zoeken, met de onderarmen op het stuur is voor mij niet te doen. Wat wel lukte was de handen te klemmen om de remhendel, het stuk wat haaks op het stuur staat. Ook zo kon ik aardig uit de wind komen.

Vanmiddag de terugweg nog maar eens goed aan de tand voelen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Goed, na nog een keer 28 kilometer denk ik dat ik een aardig oordeel kan vellen.

De ST3 is een heel fijne fiets. Vooral heel comfortabel. Het langere tijd op hoge snelheid rijden is echt een stuk makkelijker dan op de st2 of st2s. Het voelt soms wel een beetje erg rustig, zodanig dat ik dacht dat ik inmiddels onder de 45 reed op de teller. Toen ik daarnaar keek zat ik gewoon nog op 47!

Het Brooks zadel van de LE is voor mij echt een perfect zadel, wat een verademing ten opzicht van de bolle Fizik van de st2s en de zompige van de st2. Wat het voor fiets ook word, hij moet ditzelfde zadel krijgen.

Bij het Assen uitrijden kwam ik een ST5 tegen, die ziet er in real life naar mijn idee toch wat gewoontjes uit met zijn grijze kleur.
Het donkergroen van de LE is erg mooi, het zet hem echt af tegen de andere stromers. Erg jammer dat het kleurengamma zo beperkt is gehouden.

In mijn route zitten veel verschillende stukjes, kort en bochtig en lang rechtuit. Glad asfalt, klinkers en zelfs een stukje hard zandpad. Opvallend is dat de st3 echt merkbaar comfortabeler over kleine oneffenheden gaat dan de st2. Er is een stukje waar het asfalt wat aangetast is door boomwortels, op de st2 reed ik daar expres omheen. Op de st3 was er bijna niets van te merken. Ook wanneer je over klinkers rijdt is de st3 veel rustiger, de st2 wou dan wel eens wat bokkig doen.

Het stuur, dikke prima. Voor de polsen door de lichte kromming veel fijner. Door het rechte stuur van de st2 voelt deze wel wat meer in control.

Remmen, ik heb geen verschil in werking waar genomen. Wat ik wel fijner vond is de vorm van de remhendel, deze is wat vierkanter waardoor ik hem prettiger in de handen vind.

Verlichting, het is geen bouwlamp, maar een serieuze verbetering ten opzichte van de st2 van 2017. Nu incluis highbeam wat weer een fijne add-on is om andere weggebruikers te signaleren dat je er aan komt!

Ik merk dat ik wel erg gewend was aan de zelf-opklappende standaard. Hoe irritant hij soms was, ik miste hem nu. Maar dat zal wel weer wennen.

Conclusie: de st3 le is een hele mooie en zeer fijn rijdende fiets. Ander karakter dan de st2, comfortabeler en zelfs iets sneller dan de st2, ik zat op de terugrit op een gemiddelde van 43,2. Met de st2s zat ik van de week met dezelfde weersomstandigheden op 42. Is een klein verschil maar als ik daarbij ook nog eens meeneem dat ik minder moe thuiskwam is het verschil toch echt wel een pluspunt. Hij is in LE editie wel een stuk duurder dan de st2 2018. Ik zal eens gaan rekenen.... Als geld geen rol speelde was de keuze al wel gemaakt.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk verslag, en je ervaringen zijn voor mij stuk voor stuk herkenbaar.
Mark78 schreef: 08 nov 2018, 19:58 Als geld geen rol speelde was de keuze al wel gemaakt.
Ga maar sparen, ik lees aan alles dat je al in de Grote Stromer-Val bent getrapt :mrgreen:

(Is mij vorig jaar ook gebeurd toen ik als ST1 X bezitter voor de lol een ritje op een Es deed door het Amsterdamse Westerpark. Dat kwam ook niet meer goed daarna ;p )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik herken wel wat in je review. Zeker mbt stabiliteit enzo.
Verschil in snelheid heb ik er nog niet uit gehaald. Snelste over 33km op de 2 is 41.9, met de 3 nu nog 41.8. Zulke marginale verschillen kunnen al veroorzaakt worden door 1 treuzelende automobilist voor je.
Kromme stuur (backsweep) is inderdaad comfy, maar ik ga toch laten omzetten naar recht denk ik. Wat sportiever.
Succes met de aanschaf van de 3 ;-)
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Hi Stromeur,

Tsja, hij staat hier in de gang te winken...

Maar ik heb nog een paar andere opties meegekregen om me nog op andere gedachten te brengen. Iets met geborsteld alu.. of st2 2018, of st3 zwart of wit.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Daniel1975 schreef: 08 nov 2018, 20:54 Ik herken wel wat in je review. Zeker mbt stabiliteit enzo.
Verschil in snelheid heb ik er nog niet uit gehaald. Snelste over 33km op de 2 is 41.9, met de 3 nu nog 41.8. Zulke marginale verschillen kunnen al veroorzaakt worden door 1 treuzelende automobilist voor je.
Kromme stuur (backsweep) is inderdaad comfy, maar ik ga toch laten omzetten naar recht denk ik. Wat sportiever.
Succes met de aanschaf van de 3 ;-)
Je hebt absoluut gelijk. Wellicht is het perceptie, die snelheid. Of is het iets dat je graag wilt zien. Feit blijft dat ik met de st2 alleen boven de 42 gemiddeld kwam met flinke wind in de rug en ineengedoken liggend op het stuur. Vanmiddag was gewoon de normale positie, op een klein stukje na, en ik kwam minder moe aan. Dus met minder effort bijna dezelfde gemiddelden halen.

Zou het toch niet eens fijn zijn als je door eigen inspanning beloont word als je boven de vmax van 48,5 op de omni mag komen..... Als je er nu overheen gaat grijpt de begrenzer zo gemeen in.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Ik heb ook voor deze keuze gestaan en uiteindelijk de ST 2 gekozen. Dit was vooral omdat deze direct beschikbaar was en de ST 3 was koffiedik kijken wanneer die er aan kwam. Wat het comfort betreft zou ik wel willen meegeven dat de bandenspanning een enorm verschil maakt... liet ik er de continentals op leggen en vond deze veel zachter dan de schwalbes tot ik de spanning controleerde....Voor een objectief vergelijk eerst even de bandenspanning nakijken en natuurlijk de grotere wielmaat heeft zeker meer comfort. Bedankt voor je input heb weer wat om over na te denken.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Daniel1975 schreef: 08 nov 2018, 20:54 Ik herken wel wat in je review. Zeker mbt stabiliteit enzo.
Verschil in snelheid heb ik er nog niet uit gehaald. Snelste over 33km op de 2 is 41.9, met de 3 nu nog 41.8. Zulke marginale verschillen kunnen al veroorzaakt worden door 1 treuzelende automobilist voor je.
Kromme stuur (backsweep) is inderdaad comfy, maar ik ga toch laten omzetten naar recht denk ik. Wat sportiever.
Succes met de aanschaf van de 3 ;-)
Ik wil wel met je ruilen... Heb n rechte 1x
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Plaats reactie