ST2 2018 of ST3?

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur, de enige reden om een ST2 te kopen was voor mij de betere verlichting. Mijn fiets staat standaard ingesteld op 30 of 40% koppelsensor in stand 3, en 20% in stand 2, die ST2 motor is voor mij dus echt wel wat overkill.
Een ST5 zou vanaf volgend jaar het enige alternatief zijn voor mij bij Stromer, maar ook die is verre van perfect voor mij.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Tomasj schreef: 13 dec 2018, 23:18 Voordelen van de ST3
Comfortabeler, elektronica beter beschermd tegen de elementen, meer finetune mogelijkheden (stuur)
Doordat je bij de ST3 gebonden bent aan de (waanzinnig dure) originele Stromer stuurpennen (die je niet kan inruilen) wegens de ovalen stuurbuis, heeft de ST3 net veel minder finetune mogelijkheden ... bij de ST2 is het aantal onderdelen waaruit je kiezen tig keer groter.
Tomasj schreef: 14 dec 2018, 09:12 De 11 is eigenlijk te groot voor de ST2. Je maakt dan zelf 78 omwentelingen per minuut, wat te weinig is voor zowel jouw knieën (te hoge belasting) als voor de ketting (hogere slijtage). Eigenlijk is de 13 perfect (92 rpm), maar die trapfrequentie volhouden zonder klikpedalen vind ik zelf ook niet echt aangenaam.
Subjectief gegeven ... de ene houdt van een trapfrequentie van 68 terwijl de andere dan weer liever 98 rpm trapt. Die hoge(re) trapfrequentie van de R & M Supercharger HS Rohloff was voor mij net één van de redenen om hem niet te kopen.
Tomasj schreef: 14 dec 2018, 14:43 Van de 56 km die ik 's morgens afleg, is ongeveer km de helft totaal niet verlicht.
Dan zou ik toch stevig overwegen om zo'n (wat jij noemt) "rommel" mee te nemen, want als "morgen" je M99 Mini je in de steek laat ga je blij zijn dat je extra verlichting mee hebt ... ;)
FreddyH schreef: 14 dec 2018, 17:31 Ik weet niet wat er op de Kettler komt.
De Kettler Velossi E45 zal geleverd worden met een Supernova M99 Pro koplamp :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 15 dec 2018, 09:19
Tomasj schreef: 14 dec 2018, 09:12 De 11 is eigenlijk te groot voor de ST2. Je maakt dan zelf 78 omwentelingen per minuut, wat te weinig is voor zowel jouw knieën (te hoge belasting) als voor de ketting (hogere slijtage). Eigenlijk is de 13 perfect (92 rpm), maar die trapfrequentie volhouden zonder klikpedalen vind ik zelf ook niet echt aangenaam.
Subjectief gegeven ... de ene houdt van een trapfrequentie van 68 terwijl de andere dan weer liever 98 rpm trapt. Die hoge(re) trapfrequentie van de R & M Supercharger HS Rohloff was voor mij net één van de redenen om hem niet te kopen.
Een trapfrequentie van 68 is gewoon niet goed voor je knieën, dat is geen subjectief gegeven, ook al kan je dat 'fijner' trappen vinden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Trapfrequentie is wel degelijk een individueel gegeven, net zoals het soort fiets en de ondersteuning ... je geeft zelf al aan dat je met toegeknepen ondersteuning rijdt, terwijl anderen liever met maximale ondersteuning trappen.

Neem eens wat literatuur door en maak bij gelegenheid een afspraak met Toon of Steven Claes ... 't zal vast een verhelderend gesprek worden. ;)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 15 dec 2018, 10:08 Trapfrequentie is wel degelijk een individueel gegeven, net zoals het soort fiets en de ondersteuning ... je geeft zelf al aan dat je met toegeknepen ondersteuning rijdt, terwijl anderen liever met maximale ondersteuning trappen.

Neem eens wat literatuur door en maak bij gelegenheid een afspraak met Toon of Steven Claes ... 't zal vast een verhelderend gesprek worden. ;)
Die toegeknepen ondersteuning is omdat ik wil trainen op mijn fiets, zo haal ik gemiddeld 12 uur duurtraining per week aan 120-130 bpm. Met volle ondersteuning is de batterij leeg voor ik op 't werk ben, en komt mijn hartslag niet boven de 110bpm.

Het is gewoon pure mechanica (en ik ben Ir Mechanica), de kracht die je moet zetten om 't zelfde vermogen te halen is groter bij lage trapfrequentie.

Ik weet dat niet iedereen van nature de zelfde trapfrequentie heeft, maar je kan daar ook op trainen. Ik heb drie weken geleden een inspanningsproef met lactaattest gedaan, en kreeg daar toen ook de opmerking dat mijn cadans tijdens die proef eigenlijk op de ondergrens lag van wat acceptabel was (80 rpm), en dat ik daar op moet trainen om vooral langer op hogere vermogens te kunnen fietsen maar ook om mijn knieën minder te belasten.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Over het algemeen wordt aangehouden dat >80rpm wenselijk is.
Echter, 100 rpm is niet iedereen gegeven, zelfs niet na veel specifieke training. De een heeft er ook meer last van dan de ander. Zie ook hardlopers: de een tobt altijd met knieen, de ander nooit.
Dat constant op de 11 trappen minder wenselijk is zijn we het als ervaren fietsers denk ik allemaal wel over eens. Alleen heb ik de laatste maanden rap geleerd dat het gros van de Stromeraars geen “fietsers van origine” zijn en de referentiekaders dus zeer ver uiteen liggen (feit, geen veroordeling!).

En kijk eens bij een wielercriterium van de Masters: je verbaast je hoe zwaar die trappen en het komt toch goed ;)
Golvas

Daniel1975 schreef: 15 dec 2018, 12:03 Alleen heb ik de laatste maanden rap geleerd dat het gros van de Stromeraars geen “fietsers van origine” zijn en de referentiekaders dus zeer ver uiteen liggen (feit, geen veroordeling!).
Zo is dat, vandaar dat ik het over dat individuele gegeven had ... :ay

De meeste SP rijders zijn immers geen 20 jaar meer, niet iedereen houdt van Chris Froome zijn trapfrequentie (lees : heeft geen basis als getraind wielertoerist als ze voor het eerst op de Stromer springen), velen hebben enkel een verleden als recreatief fietser en zijn misschien zelfs pas met frequent fietsen begonnen n.a.v. een revalidatie ... allemaal verschillende mogelijkheden en invalshoeken dus.

Als we maar gelukkig zijn, niet ? ... ;)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Golvas schreef: 15 dec 2018, 16:14 niet iedereen houdt van Chris Froome
Dat sowiso niet. Fietsende doofpotaffaire.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Overigens is elke fietser die mede door een Stromer begint met fietsen weer een stapje in de goede richting. Sowiso voor de persoon zelf. Lekker buiten bezig zijn, snap niet dat er mensen zijn die zonder kunnen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 15 dec 2018, 16:14
Zo is dat, vandaar dat ik het over dat individuele gegeven had ... :ay

De meeste SP rijders zijn immers geen 20 jaar meer, niet iedereen houdt van Chris Froome zijn trapfrequentie (lees : heeft geen basis als getraind wielertoerist als ze voor het eerst op de Stromer springen), velen hebben enkel een verleden als recreatief fietser en zijn misschien zelfs pas met frequent fietsen begonnen n.a.v. een revalidatie ... allemaal verschillende mogelijkheden en invalshoeken dus.

Als we maar gelukkig zijn, niet ? ... ;)
Dat besef ik, maar ook dan kan het volgens mij geen kwaad om mensen toch even aan te geven dat het gewoon beter is voor hun knieën, het was dus goedbedoeld advies. Ik ben zelf ook echt geen twintiger meer hoor :bj
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie