Pagina 4 van 4

Re: Stromer ST3 LE Review

Geplaatst: 08 okt 2018, 07:22
door Zippybikky
Ik heb op dezelfde wijze mijn ST3 le besteld en gelukkig niet teleurgesteld in de foto’s.
Hopelijk is mijn XL er snel.
Al meer dan een week geleden verzonden...,,,

Re: Stromer ST3 LE Review

Geplaatst: 08 okt 2018, 15:41
door Stromeur
Ik heb antwoord gekregen van de Groningse dealer op mijn vraag naar het verschil tussen de Pirelli band op de ST5 en die op de ST3. Naast een verschillend loopvlak is de Pirelli die af fabriek op de ST5 komt een vouwband en die op de ST3 niet. Dit maakt dat de ST5 band wat soepeler loopt.

Re: Stromer ST3 LE Review

Geplaatst: 08 okt 2018, 21:47
door Daniel1975
Verkeerde bezuiniging IMHO.
Alle midden- en topklasse banden zijn tegenwoordig vouwbanden, dat is niet voor niets.

Re: Stromer ST3 LE Review

Geplaatst: 08 okt 2018, 23:16
door FreddyH
Daniel1975 schreef: 08 okt 2018, 21:47 Verkeerde bezuiniging IMHO.
Alle midden- en topklasse banden zijn tegenwoordig vouwbanden, dat is niet voor niets.
Verkeerde bezuiniging van Pirelli, maar ook van Stromer. Ik vind het werkelijk krankzinnig dat ze 2 verschillende banden hebben laten ontwikkelen die qua prijs zo dicht tegen elkaar aanliggen. Verschrikkelijk duur vs "verschrikkelijk duur + 20 Euro" is niet zo groot vind ik...

Re: Stromer ST3 LE Review

Geplaatst: 09 okt 2018, 04:25
door Reinout-ST3
Goedemorgen Sylvia/Stromeur,

duidelijk antwoord v.w.b. het band-onderscheid. NIET het antwoord waar ik gedacht aan zou hebben......ben een beetje teleurgesteld.
Zegt nog helemaal niets over het rijgevoel zelf (en vanuit de vele rij-opmerkingen over de ST3 maak ik op dat DAT wel goed zit) maar ben echt verbaasd over dit onderscheid.

Een bijzondere keuze van Pirelli/Stromer ?!
Grtz, Reinout

Re: Stromer ST3 LE Review

Geplaatst: 09 okt 2018, 06:14
door Daniel1975
@freddyh: alles om maar zoveel mogelijk onderscheid te maken tussen de 3 en 5. De meerprijs van de 5 is fors meer dan de som der onderdelen, dus je moet elk punt aanpakken om verschil te maken. Niks mis mee en ze gaan als warme broodjes.
Alleen met een draad- ipv vouwband doe je wel consessies.
Volgend jaar op vakantie maar even in Zwitserland setje ST5-pirellis en een setje winterbanden kopen.

Re: Stromer ST3 LE Review

Geplaatst: 12 okt 2018, 12:28
door jjj
Stromeur schreef: 08 okt 2018, 15:41 Ik heb antwoord gekregen van de Groningse dealer op mijn vraag naar het verschil tussen de Pirelli band op de ST5 en die op de ST3. Naast een verschillend loopvlak is de Pirelli die af fabriek op de ST5 komt een vouwband en die op de ST3 niet. Dit maakt dat de ST5 band wat soepeler loopt.
Omdat ik mbt banden net het verschil zie tussen een fiets, motor en auto band :bh: heb ik het even opgezocht:

Wat is een draadband?
Een draadband is tegenwoordig gemeengoed bij fietsbanden. Zie opbouw van de band. De staaldraadkern in de bandhiel voorkomt dat de band onder druk te groot kan worden en daardoor van de velg af kan springen.

Wat is een vouwband?
Een vouwband is een band met een bijzondere draadkern. Het staaldraad wordt door een bundel kevlarvezels vervangen. Hierdoor is de band eenvoudig op te vouwen en wordt, afhankelijk van de bandmaat, ca. 50-90 gram lichter.

Zie ook
https://www.schwalbe.com/nl/reifentypen.html

En op een mbt site https://www.mtbpartsonline.com/nl/blog/ ... draadband/ zie ik

Voor- en nadelen MTB draadbanden
Belangrijkste voor- en nadelen van een draad MTB band zijn:

goedkoper in aanschaf
bij Downhill gebruik: stugger, steviger en sterker
zwaarder dan vouwbanden
lastiger te monteren
niet opvouwbaar dus minder makkelijk op te bergen


Voor- en nadelen MTB vouwbanden
Voor MTB vouwbanden gelden over het algemeen de volgende voor- en nadelen:

lichter dan draadbanden en dus sneller
soepeler en daardoor minder rolweerstand
eenvoudiger te monteren
opvouwbaar dus compact op te bergen
duurder in aanschaf
minder geschikt op zware Downhill track

Mijn 2 ct.