Comfort
Comfort is een dingetje dat in de Stromer-context regelmatig ter sprake komt. Stromer bouwt speed pedelecs met een strak design en sportief uiterlijk. Stromers worden al jaren geleverd met een recht MTB-stuur. Geen rise, geen backsweep, geen verstelbare stuurpen, en de zit op een Stromer is redelijk sportief. Ook zijn Stromers standaard niet voorzien van vering. Die vering moet komen uit de (balloon) banden.
Er zijn mensen die de Stromer wat spartaans vinden rijden en dat is te begrijpen. Niet alleen vanwege het design, maar ook vanwege de gemiddelde leeftijd van Stromer rijders. Stromers vallen budgettair niet bepaald binnen de range van de gemiddelde twintiger; veel berijders zijn 40+, 50+ of ouder en met de jaren komen de gebreken en de pijntjes, dat is bij ondergetekende niet anders. Heb je een slechte rug of nek, of heb je snel last van pijnlijke polsen dan kun je daar hinder van ondervinden tijdens langere ritten op je Stromer. En dat is nou net waar die voor bedoeld is. Het beter afstellen van de bike (tip: laat een professionele bike-fitting uitvoeren) kan klachten wegnemen, maar niet altijd alles en aan de sportieve zit kun je weinig veranderen tenzij je de stuurpen en het stuur vervangt, maar officieel mag dit niet (typegoedkeuring/garantie).
Stromer biedt voor liefhebbers een geveerde voorvork aan, maar vanwege de hoge prijs laten veel mensen deze links liggen. Verreweg de meeste Stromeraars zoeken nu hun heil in bijvoorbeeld de geveerde stuurpen van Redshift en/of een geveerde zadelpen zoals de BodyFloat, al zijn deze officieel ook niet toegestaan. Zelf heb ik voor mijn ST2 S wel gekozen voor de geveerde voorvork, plus de BodyFloat, en sindsdien rijd ik als een tierelier.
Maar voor de ST3 LE liefhebbers is er goed nieuws, want Stromer heeft geluisterd. Om te beginnen wordt de ST3 LE standaard geleverd met een stuur dat meer backsweep heeft. Zo'n recht MTB stuur ziet er wel gelikt uit, maar is feitelijk alleen bruikbaar voor MTB/downhill-doeleinden. Voor langere ritten op de weg is het prettiger wanneer je handen en polsen een meer natuurlijke positie kunnen aannemen en dat lukt zeker met het stuur van de ST3 LE.
Optioneel zullen ook een recht MTB stuur en een stuur met backsweep + rise leverbaar worden. Daarnaast komt er een tweede stuurpen met een grotere hoek, zodat je meer rechtop komt te zitten. Deze combinaties bieden aanzienlijk meer mogelijkheden om je fietshouding te optimaliseren.
De stuurpen van de ST3 LE is trouwens, net als bij de ST5, uitgerust met een ingebouwde smartphone houder.
Zie voor meer informatie over de stuur- en stuurpenopties het volgende topic:
viewtopic.php?f=24&t=1693#p33202
Voor de vering rekent Stromer nog steeds op de banden en ik moet het Stromer deze keer nageven: die Pirelli's veren belachelijk goed. Ik ben gewend om met een geveerde voorvork te rijden, maar die heb ik niet gemist tijdens mijn testrit op de ST3 LE. Voor wie de omgeving bij de dealer in Groningen een beetje kent: de ideale testroute gaat bepaald niet zonder hobbels en bobbels, dus de vering van de banden is daar prima te testen en ik ben er echt over te spreken.
Voor wie toch nog extra vering zoekt. Er komt een geveerde voorvork voor de ST3/ST5 aan. Meer informatie hierover vind je in het volgende topic:
viewtopic.php?f=20&t=1047
Het monteren van een andere stuurpen dan de officiële Stromer-ST3-stuurpen kunnen we trouwens vergeten. De stuurbuis van de ST3 LE vork is ovaal en net als de stuurpen specifiek op maat voor Stromer ontworpen. Hier gaat geen alternatief op passen. Je zou trouwens sowieso in de knoei komen met de bekabeling, die onderin de stuurpen wordt ingevoerd, en de bevestiging van de koplamp. Bovendien zou je hier het complete design van de cockpit mee om zeep helpen. Eeuwig zonde, is mijn mening.
Tot slot: de Stromer ST3 LE is uitgerust met leren Brooks handgrepen (dit zijn Ergons i.s.m. Brooks) en een Stromer Custom Brooks zadel. Allebei goedgekeurd wat mij betreft. Niet alleen qua looks, maar ook in comfort. De Brooks handgrepen hebben de vorm die we al kennen van de Ergon grips, met vleugels om je handpalm op de laten rusten. Het leer voelt heerlijk aan. Het zadel zal een persoonlijke keus zijn, maar ik vind het uitstekend rijden. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik een voorkeur heb voor harde zadels. Ook het Fizik zadel op mijn Es bevalt me prima terwijl er ook mensen zijn die dit te hard vinden. Het Brooks zadel op de ST3 LE is trouwens wel iets zachter dan mijn Fizik zadel, maar nog steeds harder dan de gel-zadels van de ST2 en de ST1 X. Ook de breedte van het Brooks zadel vind ik prima.
- 20181006_154906.jpg (6.77 MiB) 6883 keer bekeken
- Stromer ST3 LE stuur met topcap.jpg (308.26 KiB) 6882 keer bekeken
- Stromer ST3 LE stuur zonder topcap.jpg (271.43 KiB) 6883 keer bekeken