Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Thnx!

Een simpele zwarte XLC Decibel2.
Maakt voor paar euro genoeg herrie. Als een bel mij dan beter bevalt dan een toeter verhuist deze naar de winter-racefiets en komt er een mooie Spur voor op de 3.
mrstrom

Mooie fiets hoor!

Ga deze week ook bestellen!
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Impressie van de standaard verlichting. Vanavond eerste serieus donker rit gereden met de 3. Wat valt op?
Positief:
- zowel dim- als grootlicht voldoen in het pikkedonker prima.
- rechtuit met 45km/u in het volledige donker is geen enkel probleem

Negatief:
- veel te weinig strooilicht vlak voor de fiets
- zoals bij de koplampentest al is aangegeven: er zit een donkere vlek vlak voor de fiets. Tijdens rechtuit rijden niet storend.
- bij het insturen van een bocht totaal geen zicht, want bundel schijnt te ver naar voren.

Mijn eerste conclusie:
Lamp is oke, maar iemand die veel in het donker rijdt zal naar mijn idee wat ondersteuning willen. Niet zozeer voor rechtuit of om licht-tekort op te heffen, maar om makkelijker/meer overzicht te hebben in de bochten.
Nu nog eens bedenken hoe ik dit op ga losse.
Lomito

Dat is het beruchte Roxim-gat. Komende week krijg ik de fiets van Reinout in handen en ga ik de verlichting-met-gat in het wild uitproberen.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dat Roxim gat had ik al gelezen ja. Dat je echt ook bij groot-licht zo weinig zicht in de bochten hebt valt mij wel tegen.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Vandaag even bij de FM langs geweest voor het oplossen van 't blijven branden van de bedieningslampjes op het stuur, bij op slot zetten van de fiets.

De FM had eerst een nieuw display moeten plaatsen om de software aan te passen, daarna het display van m'n fiets terug geplaatst en het zaakje werkt zoals het moet! Het was blijkbaar ff klooien met de software van het een of ander elektronica onderdeel.
Happy me! :d3:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Lomito

Reinout, je fiets is vandaag op pad geweest. De grote groene ST3-LE stond klaar met 87% accu, spiegel, trappers... Nelis heeft er nog even een handelsplaat op gezet waarna ik de fiets gereset heb en kon vertrekken. Na 200 meter had ik een auto van rechts wat laat in de gaten en dacht de snelheid wel even weg te remmen maar de remmen lieten het behoorlijk afweten, dus voor de zekerheid terug naar de dealer, sowieso om de te zachte banden op de druk te zetten. Opnieuw de fiets gereset en voor de tweede keer vertrokken. Nu ging het beter, de remmen moeten blijkbaar "ingeremd" worden.

Na het uitrijden van de Hoofdstraat ben ik de Wageningsestraat overgestoken naar de Veldstraat, daar ben ik langs de drukkerij geweest maar daarna had ik mijn handen vrij voor de nieuwe ST3-LE. Vandaag staat er weer een vrij pittige oostenwind (Bft 3/4) dus de eerste etappe vloog ik over het Betuwse platteland met OMNI-snelheden van ca. 47-48 km/u. De ondersteuningsbalk op de OMNI werd niet rood waardoor ik even veronderstelde dat de achteras nog op juiste aandraaimoment gezet moest worden maar besefte daarna dat ik zo snel reed dat de ondersteuning niet meer naar de max gaat.

Bij de afslag naar het pontje van Dodewaard heb ik de OMNI-waarden uitgelezen en genoteerd, waarna ik via dezelfde weg terug gereden ben. Nu dus vol tegen de wind in en dat voel je goed. Ik moet best aanpoten om 44 km/u vast te houden maar ik zie dat de ondersteuningsbalk nu wél vrijwel constant rood is, de TMM doet het dus goed. Een klein kwartiertje later sta ik weer op de stoep van de dealer en ben stiknieuwsgierig naar het stroomverbruik:

Heenweg: 16% verbruikt, 9,0 km ofwel 17,5 Wh/km, gem. snelheid 41,6 km/u en geleverd vermogen 727 W
Terugweg: 27% verbruikt, 8,9 km ofwel 29,8 Wh/km, gem. snelheid 38,6 km/u en geleverd vermogen 1.150 W

Het stroomverbruik is best hoog met bijna 30 Wh/km met wind tegen en geeft een minimale actieradius van 33 km. Dat tweede blauwtje zul je dus echt nodig hebben om straks op je werk te geraken.

Als het weer het toelaat -ik ga niet rijden met regen of gladheid- zal ik de fiets 's avonds rijden om de koplamp te testen. Het strandpark is daar met alle bochten en duisternis ideaal voor. Binnenkort meer...

EDIT Oh ja, de derailleur schakelde niet optimaal, van 13T naar 11T haperde de derailleur enigszins, mag de dealer nog even naar kijken. Sowieso moet nog de 12T geplaatst worden en met de terugrit miste ik dat tandwiel behoorlijk. De wind was zodanig sterk dat ik net niet in 11T kan blijven rijden, maar 13T was weer veel te licht. Goede keuze dus om de 24T te vervangen met een 12T.
Laatst gewijzigd door Lomito op 21 nov 2018, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito schreef: 21 nov 2018, 15:58 . Nu dus vol tegen de wind in en dat voel je goed. Ik moet best aanpoten om 44 km/u vast te houden maar ik zie dat de ondersteuningsbalk nu wél vrijwel constant rood is, de TMM doet het dus goed.
Dat zie ik dus niet tijdens tegenwind fietsen. Ook in Standje 3 moet ik serieus trappen om hem in het rood te krijgen. Sensorgevoeligheid staat in de buurt van mx. Alleen altijd bij viaduct-op en bij het optrekken.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Chris,
dank voor deze uitprobeer/mogelijkheid.
Die cassette omzetten is echt een voorwaarde (voor mij) om lekker te fietsen. Ik vond het "gat" van 11 naar 13 bij de St1x gewoon groot; en dat zal bij de ST3 niet anders zijn. En het grootste blad 42 gebruik je in Nederland toch nihil (nooit ?). Ik zal er in december op letten.

Bijzonder van de remmen. Dat had ik niet gedacht. Bij de St1x voelde die remmen vanaf het eerste moment zeer solide aan. Toen ik op jouw St2S mocht rondrijden voelde ik zeker een verschil maar de remmen van de St1x hebben bij mij nooit tot kritiek geleid.
Dank voor het inremmen……

Da's een pittig verbruik ! Heb de 2 blauwtjes dus echt nodig. Als de temperatuur en wind meezat kon ik op m'n St1x de 61 km met 1 lading wegStromeren. Dat zit er bij een St3 dus niet in......
Staat m'n St3LE al op de winterbanden of zijn het nog de originele Pirelli's ?

Nog enkele weken voor de eigen eerste indrukken......

Test ze,
Reinout
(hoorde net van m'n thuisfront dat er een Zarges AccuSafe was afgeleverd. Zeer grote verpakking ! Die zal ik in december natuurlijk meenemen naar de dealer)(en mijn blauwtjes liggen dus straks mooi in deze kist)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-ST3 schreef: 21 nov 2018, 17:21 Toen ik op jouw St2S mocht rondrijden voelde ik zeker een verschil maar de remmen van de St1x hebben bij mij nooit tot kritiek geleid.
Dank voor het inremmen……
Schijfremmen (met nieuwe blokken) moet je eigenlijk altijd inremmen. Soms voel je na het inremmen duidelijk verschil in remkracht, soms valt het mee, maar het komt de levensduur van je remblokken sowieso ook ten goede. Voor Chris was het contrast met de remwerking van zijn al flink ingereden ST5 denk ik ook wat groot, terwijl hij juist door die rij-ervaring vol vertrouwen op jouw ST3 LE is gestapt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie