Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Bram Roose schreef: 11 jun 2019, 12:00 2. Het batterijverbruik ligt aan de hoge kant, hoewel ik heel flink meetrap en trapsensor halverwege gezet heb. Wel twee fietszakken en een 8kg bagage mee. De accu staat nu op 58 % na 26km (1kw batterij). Op die manier geraak ik net terug zonder bij te hoeven laden (gelukkig want fragiele stromer laders heb ik reeds gelezen). Maar bij zware tegenwind vrees ik er net niet te geraken. Dan is er gelukkig nog stand 2 om naar huis te gaan.
Ik reed vanmorgen 32.8km met een gemiddelde van 41.2 (gps). Exact 60% resterend.
Hele rit staat dan in standje 3, sensor staat bij mij ook op 90%. Vrijwel maximale ondersteuning, Diepterecord met windkracht 5-6 tegen zal ergens tussen de 45 en 50 km zitten. Maar dan praat je echt wel over serieuze tegenwind.
4. De fiets voelt log aan en weinig wendbaar in de bochten. Ik durf dus absoluut niet snel te gaan in 90° bochten. Dit werd al in ander topic besproken, maar merk dit dus ook. Ben de fiets nog niet gewoon dus weet niet of hij echt weinig wendbaar is of gewoon zo aanvoelt.
Deels aanvoelen, maar ook deels niet beseffen hoe hard je gaat.
5. De Pirelli banden, hoewel weinig lekbestendig zijn echt wel heel goed.
je gooit de banden van de 3 en de 5 door elkaar; 3 is absoluut niet gevoeliger dan welke andere band dan ook denk ik.
7. De Abus bordo is een ongelofelijke miskoop.
M
Helemaal mee eens! Er is nu ook een ** ringslot.

`
8. Ik vind mijn gading nog niet in de versnellingen. De 11Tand vind ik te hard rijden en geeft wat gebibber in de ketting. die erna 13t? rijd ik nu op, maar is net iets te weinig. Had graag iets tussen laatste en voorlaatste gehad. Dus topic van cassette ga ik nog eens goed lezen...
Trainen :bf:
Hogere trapfrequentie is veel beter voor je. Ik zou nu eerder de 14 missen dan de 12.
9. Ik laad mijn batterij op met timerstopcontact. Dit geeft wel telkens foutmelding op fiets. Dit gaat wel weg na opnieuw opstarten, maar begrijp niet waar dit vandaan komt. Idee is om te laden tot 80% savond en dan smorgens nog eens 20% net voor vertrek.
Waarom? Gewoon 's avonds vol laden en de volgende ochtend pakken en wegwezen.
Dit is moeilijk doen om niet vrees ik.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Koppelsens.:
- 50% is oke, bij mij staat deze op 70% of 80%
- daarnaast heb ik het koppel in het menu MOTO-TUNING op z'n 75% staan en de beweeglijkheid op 50%
- ik fiets voornamelijk in stand 2, bijna nooit in stand 3
Met deze instellingen kan ik ook eenvoudig lagere snelheden aanhouden. Hoe hoger de max. snelheid die je aantikt (of aan wilt houden), hoe hoger het gemiddeld verbruik.

Ik merk een enorm verschil in beleving als ik op de OMNI de gevoeligheid in het menu koppelsens. op 100% zet. Het verbruik schiet dan ook flink omhoog.

Over de cassette: op advies van Daniel1975 heb ik bij aflevering mijn cassette deels laten vervangen door kransjes van de Shimano Ultegra 11-23 cassette. De grootste drie bladen zijn behouden gebleven, maar de rest heeft de FM verwisseld met die van de 11-23 cassette. Daarom heb ik nu een 11-12-13-14-15-16-17-18-32-37-42 cassette. Ik fiets voornamelijk op de 13T, 14T en 15T, de 11T gebruik ik niet en 12T gebruik ik nauwelijks. Ik schakel best wel veel, omdat ik mijn trapfrequentie ongeveer constant wil hebben. Dat gaat uitstekend met dit verzet.

Wat ik wel heb ondervonden is dat je door een constante druk op de ketting te zetten (door met SPD's te fietsen en met de ene voet te duwen en de andere te trekken), de fiets veel soepeler rijdt omdat de ondersteuning gelijkmatiger is en dat het je overall minder energie kost.
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Henry schreef: 11 jun 2019, 17:54 Koppelsens.:
- 50% is oke, bij mij staat deze op 70% of 80%
- daarnaast heb ik het koppel in het menu MOTO-TUNING op z'n 75% staan en de beweeglijkheid op 50%
- ik fiets voornamelijk in stand 2, bijna nooit in stand 3
Met deze instellingen kan ik ook eenvoudig lagere snelheden aanhouden. Hoe hoger de max. snelheid die je aantikt (of aan wilt houden), hoe hoger het gemiddeld verbruik.

Ik merk een enorm verschil in beleving als ik op de OMNI de gevoeligheid in het menu koppelsens. op 100% zet. Het verbruik schiet dan ook flink omhoog.

Over de cassette: op advies van Daniel1975 heb ik bij aflevering mijn cassette deels laten vervangen door kransjes van de Shimano Ultegra 11-23 cassette. De grootste drie bladen zijn behouden gebleven, maar de rest heeft de FM verwisseld met die van de 11-23 cassette. Daarom heb ik nu een 11-12-13-14-15-16-17-18-32-37-42 cassette. Ik fiets voornamelijk op de 13T, 14T en 15T, de 11T gebruik ik niet en 12T gebruik ik nauwelijks. Ik schakel best wel veel, omdat ik mijn trapfrequentie ongeveer constant wil hebben. Dat gaat uitstekend met dit verzet.

Wat ik wel heb ondervonden is dat je door een constante druk op de ketting te zetten (door met SPD's te fietsen en met de ene voet te duwen en de andere te trekken), de fiets veel soepeler rijdt omdat de ondersteuning gelijkmatiger is en dat het je overall minder energie kost.
Bedankt voor de tips Henry, ik configureer eens stand 2 op jouw manier. Want wil meer reserve om accustress te vermijden.
SPDs zijn geen optie voor mij, heb dat op racefiets, maar mag er niet aan denken als ik tegen 45km/u onderuitga en aan die fiets van 30kg + bagage blijf vasthangen... Bovendien moet ik mijn voeten wat naar voor op de pedalen zetten, anders zit ik tegen mijn fietszakken... Met spds zit je hiel veel verder naar achteren dan met gewone pedalen. Ik kan de fietszakken niet meer naar achter zetten dan nu het geval is. Ik kan niet helemaal achteraan, voorbij het tweede zijlatje, omdat daar een curve in zit en de grijper er niet over wil...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

MTB-spd schiet gewoon los als je die netjes afstelt.
Welke fietstassen heb je? Mijn Vaude past gewoon en ik weet dat de bekende Orliebs ook passen.
Bijlagen
F67BE0EA-7457-469F-9A96-8303C8B15C9E.jpeg
F67BE0EA-7457-469F-9A96-8303C8B15C9E.jpeg (3.3 MiB) 2819 keer bekeken
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Daniel1975 schreef: 11 jun 2019, 18:18 MTB-spd schiet gewoon los als je die netjes afstelt.
Welke fietstassen heb je? Mijn Vaude past gewoon en ik weet dat de bekende Orliebs ook passen.
Mja, mijne zijn RED CYCLING wp100 fietstassen. Die geraken daar dus niet rond... Jammer want nog geen twee jaar oud en hebben ook wel wat gekost. Zou spijtig zijn als ik daar weer in moet investeren. Maar als het mij serieus begint te storen ga ik toch nieuwe kopen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als je je voeten niet optimaal op de pedalen kunt plaatsen gaat dat denk ik op termijn irriteren. Zonde :(
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mijn Ortlieb Downtown2 zit op dezelfde manier aan de bagagedrager als de tas van Daniel1975 (foto drie berichten hierboven). Ik zou toch kijken of ik de klemmen van je RED CYCLING wp100 niet wat kan "uitboren" of dat er misschien rubbers zitten die verwijderd kunnen worden. Het verbaast me een beetje dat het niet past. Om mijn bagagedrager te sparen, heb ik die beschermd met kabelgoot spiraaldraad waardoor ze behoorlijk dikker zijn geworden. Ik heb wel een stukje van de klemmen afgeknipt met een tang, want de klem die in het midden van de bagagedrager zit kwam tegen het spatbord en sloot daarom niet goed. De Downtown 2 hangt bij mij links (dus aan de kant van de schijfrem).

Het lijkt me niet lekker fietsen met je voeten "verkeerd" op de pedalen.


Update: foto...
Bijlagen
Klemmen Downtown2.jpg
Klemmen Downtown2.jpg (334.93 KiB) 2814 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Henry op 11 jun 2019, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kan me ook niet voorstellen dat die Red Cycling tassen niet passen. De drager van de Stromer is van Racktime, dat is één van de grotere drager-fabrikanten en de diameter van de dragerbuizen is ook niet exotisch. Het zou mij niks verbazen als er een extra adaptertje in de haken van die Red Cycling tassen zit dat er nog tussenuit kan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Bedankt voor alle tips, maar het lukt me helaas niet.
Adaptertjes had ik ook gelezen op het forum, maar kan ze zelfs met geen schroevendraaier uit halen (dan zou er ook geen boog meer overschieten om op de buis te rusten).

ik krijg hem er niet overgeduwd krijg (zelfs nog zonder beschermtape ofzo).

De klem is te breed, waardoor hij niet voor de curve kan. Bij de foto's van Daniel en Henry zie ik dat de klemmen een stuk smaller zijn... Daniel heeft zelfs nog plaats over naar middenlatje toe.

Dus nu even twijfelen om uit te boren en te prutsen met het risico op kapot, maar kans dat het perfect opgelost raakt, of 2dehands verkopen zodat ik er toch iets voor heb...

Bedankt voor alle tips, weet nu wat m'n opties zijn :ay

Update: gisteren thuisgekomen met 13% batterij over na 2 ritten van 26 km. Weinig overschot voor koude dagen met veel wind. Die dagelijkse trip zou me vanaf dag 1 al niet gelukt zijn met de originele batterij. Goed gekozen daar! Moet wel toegeven dat ik beide keren serieus in het zweet stond, dus heb wel heel de tijd tegen de ondersteuningsgrens aan gefietst, vandaag dagje thuiswerk en morgen eens kijken wat dat geeft aan iets rustiger tempo, zo rond de 43km/u, of dat 5 % scheelt of 20% :D
Sorry, heb 4 maal opnieuw proberen te editten om die dubbele foto's weg te krijgen, maar het lukt me niet...
Bijlagen
kromming 2.jpg
kromming 2.jpg (173.23 KiB) 2749 keer bekeken
kromming 1.jpg
kromming 1.jpg (142.54 KiB) 2749 keer bekeken
kromming 2.jpg
kromming 2.jpg (173.23 KiB) 2750 keer bekeken
kromming 1.jpg
kromming 1.jpg (142.54 KiB) 2750 keer bekeken
kromming 2.jpg
kromming 2.jpg (173.23 KiB) 2751 keer bekeken
kromming 1.jpg
kromming 1.jpg (142.54 KiB) 2751 keer bekeken
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

Kun je de achterste klem van je tas niet langs de rail naar voren schuiven zodat hij voor het dwarsprofieltje komt? Bij mij heb ik beide klemmen tussen de dwarsprofielen zitten en dat werkt prima....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Plaats reactie