Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

V.w.b. het plaatsen van kransjes geldt dat er blijkbaar verschil is in de spacing tussen de 11 speed vs. de 10 speed Ultegra/105. Kortom:
  • Zou het beter schakelen wanneer de kransjes van de 10 speed Ultegra/105, op de MTB Stromer 11-speed Stromer worden geplaatst, omdat de spacing dan gelijk is?
  • Passen de 10-speed Ultegra / 105 cassettes ook in zijn geheel op de Stromer zonder te slijpen?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

:bf: Nu we het toch over de aandrijving hebben, wil ik als werktuigbouwkundige even rechtzetten, dat we op fietsen geen tandwielen hebben maar kettingwielen. Ik weet wel dat in de volksmond gesproken wordt van tandwielen, maar eigenlijk klopt dat niet, werktuigbouwkundig gezien. Ps er is spraken van tandwielen als de wielen in elkaar grijpen . Wij gebruiken een ketting, dus kettingwielen. . :az
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

J3R schreef: 19 aug 2019, 10:22 V.w.b. het plaatsen van kransjes geldt dat er blijkbaar verschil is in de spacing tussen de 11 speed vs. de 10 speed Ultegra/105. Kortom:
  • Zou het beter schakelen wanneer de kransjes van de 10 speed Ultegra/105, op de MTB Stromer 11-speed Stromer worden geplaatst, omdat de spacing dan gelijk is?
In vergelijking met een gemodificeerde 11 speed race cassette wel, aangezien je derrie op alle kettingwielen ( :ay ) goed uitgelijnd is.
J3R schreef: 19 aug 2019, 10:22
  • Passen de 10-speed Ultegra / 105 cassettes ook in zijn geheel op de Stromer zonder te slijpen?
Nee, een 10 speed cassette is minder breed dan een 11 speed MTB cassette. Je kunt wel 8 losse kettingwielen (indien beschikbaar) van de 10 speed cassette nemen en die op je originele 11 speed cassette plaatsen (de grootste 3 kettingwielen zitten aan elkaar vast, die kun je best overnemen - zie ook de post van Henry hierboven).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Needspeed schreef: 19 aug 2019, 10:36 :bf: Nu we het toch over de aandrijving hebben, wil ik als werktuigbouwkundige even rechtzetten, dat we op fietsen geen tandwielen hebben maar kettingwielen. Ik weet wel dat in de volksmond gesproken wordt van tandwielen, maar eigenlijk klopt dat niet, werktuigbouwkundig gezien. Ps er is spraken van tandwielen als de wielen in elkaar grijpen . Wij gebruiken een ketting, dus kettingwielen. . :az
:bj
Nu ja, kan kransje uw goedkeuring wel wegdragen? Vond het altijd getande wielen, daarom was tandwiel wel een mooie samenvoeging.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

FreddyH schreef: 19 aug 2019, 10:40
J3R schreef: 19 aug 2019, 10:22
  • Zou het beter schakelen wanneer de kransjes van de 10 speed Ultegra/105, op de MTB Stromer 11-speed Stromer worden geplaatst, omdat de spacing dan gelijk is?
In vergelijking met een gemodificeerde 11 speed race cassette wel, aangezien je derrie op alle kettingwielen ( :ay ) goed uitgelijnd is.
J3R schreef: 19 aug 2019, 10:22
  • Passen de 10-speed Ultegra / 105 cassettes ook in zijn geheel op de Stromer zonder te slijpen?
Nee, een 10 speed cassette is minder breed dan een 11 speed MTB cassette. Je kunt wel 8 losse kettingwielen (indien beschikbaar) van de 10 speed cassette nemen en die op je originele 11 speed cassette plaatsen (de grootste 3 kettingwielen zitten aan elkaar vast, die kun je best overnemen - zie ook de post van Henry hierboven).
Dan zou het zonder slijpen en i.v.m. de spacing en met behoud van volledige 11-speed functionaliteit van de shifter en derailleur, er uiteindelijk op uitkomen dat:
- of je gebruikt de kransjes van een 10-speed Ultegra/105 om de bestaande 11-speed Stromer MTB cassette aan te passen (waarbij de grootste 3 dan enigszins groot uitvallen).
- of je plaatst een 11-speed Sunrace cassette waar je een kransje 14T toevoegd van bijv. de 10-speed Ultegra/105 en vervolgens de 19T weglaat.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

@freddyh: 10sp cassette past gewoon op 11sp body. Op een 11v body moeten 2 spacers als je een 10V cassette wil monteren. Eentje van 1,85 mm, deze is doorgaans van plastic en krijg je bij je wielen. Daarnaast nog eentje van 1 mm, die is doorgaans van metaal en krijg je bij je cassette. Een uitzondering hierop is de Tiagra 10v cassette, deze heeft de 1 mm spacer al ingebouwd zitten.

Je monteert overigens eerst de plastic spacer, en dan de metalen spacer.
Spacers zijn bij de meeste race/atb specialisten te krijgen als je ze niet hebt.
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

J3R schreef: 19 aug 2019, 11:17
Needspeed schreef: 19 aug 2019, 10:36 :bf: Nu we het toch over de aandrijving hebben, wil ik als werktuigbouwkundige even rechtzetten, dat we op fietsen geen tandwielen hebben maar kettingwielen. Ik weet wel dat in de volksmond gesproken wordt van tandwielen, maar eigenlijk klopt dat niet, werktuigbouwkundig gezien. Ps er is spraken van tandwielen als de wielen in elkaar grijpen . Wij gebruiken een ketting, dus kettingwielen. . :az
:bj
Nu ja, kan kransje uw goedkeuring wel wegdragen? Vond het altijd getande wielen, daarom was tandwiel wel een mooie samenvoeging.
Het best kun je in "de fietswereld" spreken over kettingbladen (vóór), tandkransjes /cassette (achter) en derailleurwieltjes. ;)
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

Ik wil de interessante cassette discussie niet onderbreken, maar toch eventjes de bevindingen na mijn eerste rit.

Vandaag de Stromer ST3 gaan ophalen. Onmiddellijk eventjes het ww verkeer afgefietst. Heen en terug (+80km) lukt zonder problemen in stand 2. Enkele afstand in stand 3 zal dus onder de meeste omstandigheden geen probleem mogen geven.

Terwijl ik wist dat weersomstandigheden een invloed hadden op de batterijduur toch eventjes geschrokken van het verschil tijdens de rit. Eerste 47 km gereden met nog 59% in de accu, voornamelijk op stand 2 met wind mee. In de terugrit (van 34 km) iets meer gebruik gemaakt van stand 3 maar volle kopwind, resultaat was een 10% resterende bij aankomst.

Maar het allerbelangrijkste, genoten van iedere seconde op de Stromer. Het knikkebollen op de trein 's ochtends zal dus officieel plaats mogen maken voor een uurtje pure fun.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peulders schreef: 19 aug 2019, 18:05 Het knikkebollen op de trein 's ochtends zal dus officieel plaats mogen maken voor een uurtje pure fun.
Dat gaat het zeker worden! Ik vind persoonlijk weinig zo vervelend als knikkebollen in het OV, mij maak je ook een stuk vrolijker met heerlijk met je neus door weer en wind fietsen.

Véél plezier met je nieuwe fiets!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Peulders schreef: 19 aug 2019, 18:05 Maar het allerbelangrijkste, genoten van iedere seconde op de Stromer. Het knikkebollen op de trein 's ochtends zal dus officieel plaats mogen maken voor een uurtje pure fun.
Gefeliciteerd en inderdaad pure fun. Ook zojuist de ST3 binnen, na eerst een lange speurtocht naar een Torx T70 die nergens voorradig was (voorwiel moest eruit voor transport in de kofferbak).
Dus dan maar zonder Torx T70 opgehaald en ter plaatse vastgesteld dat er blijkbaar een standaard inbus 10 mm wordt gebruikt voor zowel de steekas voor als achter.... :mrgreen:
Nu ringslot en Kinekt monteren en gaan! Overigens verzekering Kingpolis (Casco met pechhulp NL) voor hetzelfde tarief kunnen overzetten van de ST2, dat scheelde nog wat. De WA apart bij Enra belegd.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie