Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

mrstrom schreef: 19 apr 2019, 08:23Beste route zonder te veel kruisingen....maar welke navi moet je dan hebben? google maps is niet zo geschikt...
een Garmin toestel en gratis kaarten van Open Fietsmap is ook een optie.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Flukker
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2019, 09:28
Locatie: Kempen

Ik rij ook steeds op het jaagpad naast Albertkanaal. Het valt best wel mee hoor. Enkel inderdaad aan schoten is een smal en oneffen stukje waar je dan nog twee maal dezelfde weg moet oversteken. Ik moet wel zeggen dat automobilisten makkelijk stoppen om je over te laten, iets wat op andere plaatsen/wegen nagal tegenvalt. Maar, goed nieuws: er zou binnen afzienbare tijd aan het fietspad gewerkt worden. Het zou vernieuwd worden én aan dezelfde kant van de weg blijven (naast het water dus). Niet meer twee maal oversteken op 100m afstand dus :bp:
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Vandaag mijn 4e stromer gekocht ... ST3 LE !

Eventjes wennen met die 27,5" banden eronder. Zeker in de bochten en met niet ingerereden schijfremmen. Vanavond even met een schuurpapiertje over de pads gaan. De connectoren invetten met wat vaseline en wat persoonlijk afstelwerk. De fiets voelt wel wat log aan als je een tijdje op een MTB van 10 kg gereden hebt.

Het Stromergevoel wordt wel mee bepaald door de garantie en de vakkennis van je FM. Kleine ergenissen als het ontbreken van spatlapjes en het BE wegdek zijn wel zelf weg te werken. Ik heb altijd zelf aan mijn fietsen gewerkt maar op dit prijsniveau ga ik het de prof laten doen ... misschien toch de ketting om de 2 K km vervangen (en we zijn weer vertrokken).

Misshien dat ik ook wat minder 'wild' ga rijden met deze krachtpatser. Stay safe ..drive carefully :az
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Teddytejero schreef: 02 mei 2019, 15:25 Vandaag mijn 4e stromer gekocht ... ST3 LE !

Eventjes wennen met die 27,5" banden eronder. Zeker in de bochten en met niet ingerereden schijfremmen. Vanavond even met een schuurpapiertje over de pads gaan. De connectoren invetten met wat vaseline e
Schuurpapiertje over pads is niet zinvol. Beter paar keer achter elkaar stevig afremmen van 45 naar bijna stilstand zodat de boel even beetje warm wordt.
Welke connectoren wil je in de vaseline zetten dan?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik zou geen spatlapjes plaatsen, maar de spatbordverlengers nemen van Jeroen van Zijp. Ik heb mijn voorspatbord verlengd met de kleine voor en de grote onder. :cool2:

....en nee, ik heb geen aandelen in het bedrijf van Jeroen. :D
Witte ST3 van maart 2019
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Straf dat er nog steeds st3 le te vinden zijn!
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Schuurpapiertje over pads is niet zinvol. Beter paar keer achter elkaar stevig afremmen van 45 naar bijna stilstand zodat de boel even beetje warm wordt.
Welke connectoren wil je in de vaseline zetten dan?
[/quote]

Vanavond dus gemerkt dat mijn ketting ook verkeerd gemonteerd is ...
De vaseline breng ik aan op de dikke motorconnector.
De padjes even opschuren heb ik van een MTB monteur ... schuurpapier voor metaal. Ook na een aantal maanden als reiniging ... cheers.
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb heel veel ATB km’s erop zitten, inclusief Hautes Alpes, Cevennen, Ardennen, etc.
Opschuren is echt compleet overbodig; paar keer serieus inremmen is veel beter. Het gaat namelijk om het inwerken van de blokjes op de schijf. En door de hitte ‘verglaast’ het opervlak ook een beetje en blijft er een minilaagje hars&metaal achter op de schijf. Dat bevorderd de remkracht en duurzaamheid.
Dat lukt dus allemaal niet met schuurpapier.
Schoonschuren helpt ook niet, want je schuurt geen vettigheid weg.

Google maar eens op het inremmen van schijfremmen op de fiets.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Daniel1975 schreef: 02 mei 2019, 20:51 Ik heb heel veel ATB km’s erop zitten, inclusief Hautes Alpes, Cevennen, Ardennen, etc.
Opschuren is echt compleet overbodig; paar keer serieus inremmen is veel beter. Het gaat namelijk om het inwerken van de blokjes op de schijf. En door de hitte ‘verglaast’ het opervlak ook een beetje en blijft er een minilaagje hars&metaal achter op de schijf.
Klopt ook in mijn ervaring. Aantal keer niet gedaan en remblokjes waren na paar maand al voor de vuilnisbak.
Wat ik ook al gedaan heb is voor ik ze aanbreng (bij nieuwe remblokjes dan weliswaar) met de aansteker er op zitten en eens goed opwarmen. Maar veronderstel dat paar keer goed inremmen hetzelfde effect heeft.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 02 mei 2019, 20:51 Opschuren is echt compleet overbodig; paar keer serieus inremmen is veel beter. Het gaat namelijk om het inwerken van de blokjes op de schijf. En door de hitte ‘verglaast’ het opervlak ook een beetje en blijft er een minilaagje hars&metaal achter op de schijf. Dat bevorderd de remkracht en duurzaamheid.
Dat lukt dus allemaal niet met schuurpapier.
Schoonschuren helpt ook niet, want je schuurt geen vettigheid weg.
100% waar.

En als de rempads na verloop van tijd toch weer wat te vies/vet worden: pads uit de remklauw halen, met een tang even boven het vuur van je fornuis houden, laten afkoelen, terugplaatsen, opnieuw inremmen conform jouw aanwijzingen en door maarweer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie