Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Oblix

Als startende stromeraar gisteren enkele minuten sneller op het werk (over 47 km) in vergelijking met vorige ritten. Vermoedelijk vooral door wat betere kennis van de routes en wat minder zoeken.
Op de rit terug heb ik wat familie opgezocht en 20km extra gereden. Het grootste deel in stand 2 (in Antwerpen stand 1) .
70-80 km lijkt haalbaar op die manier terwijl je toch nog vlot vooruit raakt.
Geen record tijden in vergelijking met de anderen hier, maar gewoon vlot rijden en af en toe wat sneller waar het veilig kan.
Screenshot_20190530-091856_Stromer OMNI.jpg
Screenshot_20190530-091856_Stromer OMNI.jpg (125.92 KiB) 2672 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oblix schreef: 30 mei 2019, 09:34 Geen record tijden in vergelijking met de anderen hier, maar gewoon vlot rijden en af en toe wat sneller waar het veilig kan.
Niks van anderen aantrekken, gewoon lekker jouw eigen gangetje gaan, doen wat je leuk vindt, waar jij je veilig bij voelt en met de actieradius die jij wil.

De rappe tijden die je van sommigen ziet, dat zijn geoefende fietsers die hun ww-rit kunnen dromen, die bovendien al goed gewend zijn aan hun Stromer, die wel houden van een potje stevig doortrappen en die hun ww-rit inzetten als training. Dat is niet iedereen zijn ding en dat hoeft ook helemaal niet.

Van de ongelukken waar wij op het forum van lezen zijn er helaas veel gebeurd bij mensen die nog maar net hun Stromer hebben en die het gevoel hadden altijd zo hard mogelijk te moeten gaan, gewoon omdat ze een machine hebben gekocht die dat kan. Maar je kunt beter rustig opbouwen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Een hoog gemiddelde snelheid zal ook sterk afhangen hoeveel je moet wachten aan rode lichten, stoppunten om je verder te verplaatsen, enz..
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Free2be schreef: 30 mei 2019, 11:47 Een hoog gemiddelde snelheid zal ook sterk afhangen hoeveel je moet wachten aan rode lichten, stoppunten om je verder te verplaatsen, enz..
Helemaal mee eens. Mijn hoge gemiddeldes komen mede door een route met heel veel volgas-vrijzicht-ruimte kilometers en slechts 2 stoplichten. Waarvan ik er 1 heel vaak negeer ivm geen verkeer.... :oops:
Laat je dus niet gek maken door mannen als Reinoud_st3 of mijzelf; getraindheid vooral route zijn echt cruciaal.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Daniel1975 schreef: 30 mei 2019, 13:32
Laat je dus niet gek maken door mannen als Reinoud_st3 of mijzelf; getraindheid vooral route zijn echt cruciaal.
Inderdaad, een gemiddelde is enorm gevoelig voor outliers. Je kan dus gerust het merendeel van de tijd sneller rijden dan de ander, als jij een aantal plaatsen hebt waar je tot nul moet afremmen of 90° bochten nemen, mag je het vergeten een mooi gemiddelde neer te zetten.

Zo haal ik vb een gemiddelde van 42 met mijn vorige fiets na 20km vaart zonder enige op -en afritten, om vervolgens in de laatste 1,5 - 2 kilometer weg te zakken tot 38,x. Dat is 4km/u 'verlies' door een paar stukjes met veel auto's en andere fietsers. Als je dan over heel je route veel stoppunten of bochten hebt, kan 30km/u al een prestatie zijn.

Combineer dat met alle boodschappen van mensen die onderuit gingen aan hoge snelheden en daar enorm van (hebben) moeten revalideren, en je beseft dat gemiddelde een heel bijkomstige maatstaf is, als het al ergens tot dient...
Met de racefiets vind ik dat belangrijk, omdat het wel een redelijke maatstaf geeft van je conditie. Met de stromer is het eerder een maatstaf van lef/waaghalzerij.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

...en zelf dat laatste (lef & waaghalzerij) hoeft niet zo te zijn.

Als je in de gelukkige omstandigheid verkeert dat:
- je hele route hoofdzakelijk over lekker brede brom-/fietspaden loopt waar bijna geen ander verkeer op zit, waar mensen hun honden niet op uitlaten en waar je geen dieren (zoals ganzen, eenden, konijnen) tegen gaat komen,,
- je route nauwelijks gelijkvloerse kruisingen kent en als je die al hebt, dat jij recht hebt op voorrang,
- op je route nauwelijks verkeerslichten, spoorwegovergangen of bruggen zitten,
- je geen dorpskernen of steden hoeft te doorkruisen,
- je route voornamelijk rechtuit gaat (flauwe bochten is geen probleem) en waar geen hoogtemeters in zitten en goed overzichtelijk is,
- je route niet te lang voor je is (voor de een is dat 30 km, maar voor de ander kan dat makkelijk 60 km zijn),
- op de dagen dat je weg gaat, dat je 's-ochtends een beetje last hebt van een lichte tegenwind en 's-middags van een lekker windje mee (let maar eens op, de wind in de ochtend is minder krachtig dan die in de middag).
- je over een Stromer beschikt waarmee je eenvoudig de 48 km/uur (op de OMNI) aan tikt,
- alle sensoren op maximaal hebt staan,
- je niet op het verbruik van een Watt-je meer of minder hoeft te kijken omdat je de accu op het werk toch volledig gaat opladen.
....dan weet ik zeker dat je een grote kans maakt om bovenaan de lijst te eindigen.

Hoe belangrijk dat bovenin de ranglijst eindigen is (als die ranglijst er al is...), kun je alleen maar zelf bepalen. Mij maakt het allemaal niks uit. Soms ga ik "als de brandweer" en fiets ik bijna het gehele traject op maximum snelheid (gewoon omdat het kan), maar soms wil ik niet harder dan 35 km/uur en geniet ik erg van de omgeving.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En soms voel je je niet echt lekker of ben je gewoon minder helder. Zo ben ik weleens met max 35 km/h kruissnelheid naar huis gefietst omdat ik niet helder genoeg was om goed te anticiperen. Dus lekker rustigaan op het fietspad en zorgen dat je niet in het ongevallen draadje terecht komt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Walscro
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2019, 20:57

Heb mijn stromer een klein maandje en de eerste 1000 km zijn een feit, desondanks de verloren pedaal en gisteren een platte achterband zeker geen spijt van mijn st3. (Hoe doen jullie dat, vervangen jullie die onderweg?had gelukkig een winkel in de buurt die stromer fietsen hadden, te Heist od berg, vriendelijke mensen en in uiterste geval heb ik pechdienst) Gebruik hem praktisch voor elke verplaatsing, nog net niet voor nh wc te gaan 😉
Woon-werk Scherpenheuvel - Antwerpen 60 km
Walscro
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2019, 20:57

Oblix schreef: 30 mei 2019, 18:26 Het gaat me in de eerste plaats over (opnieuw) wat bewegen. Enkel wanneer de ring rond Antwerpen echt vast zit, kan ik wat tijdwinst boeken. Tot een jaar of 7 geleden heb ik flink wat afstand afgelegd op de racefiets (tot 10k per jaar en ritten tot 200km, bijna altijd alleen). Ook daar was het motto calorieën verbranden en voor het overige genieten (voor zover dat tegen 200km nog kon :) )en proberen geen brokken te maken.
Van waar moet jij komen en welk is jouw traject? 🤔
Woon-werk Scherpenheuvel - Antwerpen 60 km
joo1970
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2019, 22:19

beste

ik heb gisteren op een stromer gereden, ideaal als je snel van a naar b moet gaan, maar als je wat sportief bezig wilt zijn zal ik deze fiets niet snel kopen.
voor mij voelt het aan als scooter zeg maar, omdat je nauwelijks hoeft te trappen
en hier in belgie is de stromer levensgevaarlijk ivm hele smalle fietspaden

dus mijn zoektocht gaat voort
Plaats reactie