Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

Vandaag was een mooie dag om eens lekker te gaan Stromeren met m’n nieuwe ST3. Na vanochtend eerst met gezin ongeveer 11 km zonder ondersteuning op pad te zijn geweest ben ik vanmiddag alleen op pad geweest om lekker te genieten. Met nog 3% batterij over kwam ik thuis. Ik ben tevreden met het bereik van de ST3, in ieder geval een heel stuk beter dan dat van de X-Speed.

Afbeelding
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Aha.... een ervaringsdeskundige! :ay
Ik ben benieuwd naar de plussen en minnen van de ST3 vergeleken met de X-Speed. Heb je die hier al ergens gepost?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
jannijm
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
Locatie: NL - Gelderland
Merk SP: Stromer

Ja hoor, die heb ik hier al wel gepost. Rijden met de X-Speed is naar mijn mening absoluut geen straf, het is een mooie en zeer krachtige speed pedelec. Maar ik ben zeker blij met de keuze die ik nu voor de ST3 heb gemaakt. De rit die ik vandaag met de ST3 heb gemaakt had ik met één batterij in de Klever X-Speed nooit kunnen maken. Samen met de andere voordelen van de ST3 is voor mij de stevige meerprijs van de ST3 wel waard geweest. :bp:
🇾🇪 Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Zo, mijn eerste rit naar het werk zit er op. Even mijn opmerkingen. Heel de weg was lichtjes zij-tegenwind.

1. De fiets rijdt ongelofelijk goed. Tegen wind met wat zelf trappen heel de tijd 46,6 gereden. De kracht van de motor is ongeëvenaard en muisstil. Wat een revelatie komende van een luide middenmotor.
2. Het batterijverbruik ligt aan de hoge kant, hoewel ik heel flink meetrap en trapsensor halverwege gezet heb. Wel twee fietszakken en een 8kg bagage mee. De accu staat nu op 58 % na 26km (1kw batterij). Op die manier geraak ik net terug zonder bij te hoeven laden (gelukkig want fragiele stromer laders heb ik reeds gelezen). Maar bij zware tegenwind vrees ik er net niet te geraken. Dan is er gelukkig nog stand 2 om naar huis te gaan.
3. De stromer verbruikt wel wat in 'op slot' modus (vannacht van 98% naar 91% gegaan. Gelukkig voor vertrek nog kunnen bijladen). Dit baart me wel wat zorgen, als ik vb tegen vanavond nog eens 8% verloren ben. Daarmee raak ik nu wel thuis, maar niet als het flink tegenwind is en als het kouder is inde winter.
4. De fiets voelt log aan en weinig wendbaar in de bochten. Ik durf dus absoluut niet snel te gaan in 90° bochten. Dit werd al in ander topic besproken, maar merk dit dus ook. Ben de fiets nog niet gewoon dus weet niet of hij echt weinig wendbaar is of gewoon zo aanvoelt. Op mijn Raleigh zoefde ik aan hoge snelheid door de bochten. Deze fiets was veel vinniger. Het jongentje in mij ziet dit als een minpunt, maar de volwassene als een groot pluspunt. De fiets zet niet aan tot onnodige risico's En ik ben wel met mijn raleigh 2 keer gevallen door te snel de bocht in te draaien en weg te slippen.
5. De Pirelli banden, hoewel weinig lekbestendig zijn echt wel heel goed. Heel erg stil en ongelofelijk dempend. Ik durf zelfs stellen dat mijn ST3 zonder vering comfortabeler rijdt over kasseistenen en kleine bultjes dan mijn geveerde Raleigh. Dit komt waarschijnlijk omdat de achterbanden van de Stromer ook veel schokken wegnemen die niet opgevangen werden met vorige fiets. Werkelijk fantastisch. Ik zie geen enkele nood aan voorvering voor mijn traject.
6. De urban comfort stuurpen is fenomenaal. Ik ben 1m97 en ik zit mooi comfortabel en vrij rechtop. Dit was de grote gok die ik maakte om toch voor de iets te kleine stromer XL te gaan, maar heeft heel goed uitgepakt. Voel me heel veilig ivm voorover leunen op test ST3. Dit heeft jammergenoeg wel zeker invloed op mijn batterijverbruik.
7. De Abus bordo is een ongelofelijke miskoop. Maar helaas vond ik geen andere sloten die art2 waren en goed transporteerbaar.... Hij kan niet door gaten van vele fietsenstallingen en indien het wel lukt is hij te kort om rond het kader en rond de paal te gaan.
`8. Ik vind mijn gading nog niet in de versnellingen. De 11Tand vind ik te hard rijden en geeft wat gebibber in de ketting. die erna 13t? rijd ik nu op, maar is net iets te weinig. Had graag iets tussen laatste en voorlaatste gehad. Dus topic van cassette ga ik nog eens goed lezen...
9. Ik laad mijn batterij op met timerstopcontact. Dit geeft wel telkens foutmelding op fiets. Dit gaat wel weg na opnieuw opstarten, maar begrijp niet waar dit vandaan komt. Idee is om te laden tot 80% savond en dan smorgens nog eens 20% net voor vertrek.
10. Ik las op dit forum dat je batterij veel minder verbruikt bij iets lagere snelheden. Dit lukt me echter niet. Ik trap gewoon mee en de fiets gaat automatisch naar 46+km/u Ik slaag er niet in dat lager aan te houden, want dan verval ik in slakkengangetje van rond de 35. Dit moet ik nog oefenen om op 42 ofzo stabiel te kunnen rijden.
ST3 black 983wh
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Bram Roose schreef: 11 jun 2019, 12:00 Zo, mijn eerste rit naar het werk zit er op. Even mijn opmerkingen. Heel de weg was lichtjes zij-tegenwind.

1. De fiets rijdt ongelofelijk goed. Tegen wind met wat zelf trappen heel de tijd 46,6 gereden. De kracht van de motor is ongeëvenaard en muisstil. Wat een revelatie komende van een luide middenmotor.
2. Het batterijverbruik ligt aan de hoge kant, hoewel ik heel flink meetrap en trapsensor halverwege gezet heb. Wel twee fietszakken en een 8kg bagage mee. De accu staat nu op 58 % na 26km (1kw batterij). Op die manier geraak ik net terug zonder bij te hoeven laden (gelukkig want fragiele stromer laders heb ik reeds gelezen). Maar bij zware tegenwind vrees ik er net niet te geraken. Dan is er gelukkig nog stand 2 om naar huis te gaan.
3. De stromer verbruikt wel wat in 'op slot' modus (vannacht van 98% naar 91% gegaan. Gelukkig voor vertrek nog kunnen bijladen). Dit baart me wel wat zorgen, als ik vb tegen vanavond nog eens 8% verloren ben. Daarmee raak ik nu wel thuis, maar niet als het flink tegenwind is en als het kouder is inde winter.
4. De fiets voelt log aan en weinig wendbaar in de bochten. Ik durf dus absoluut niet snel te gaan in 90° bochten. Dit werd al in ander topic besproken, maar merk dit dus ook. Ben de fiets nog niet gewoon dus weet niet of hij echt weinig wendbaar is of gewoon zo aanvoelt. Op mijn Raleigh zoefde ik aan hoge snelheid door de bochten. Deze fiets was veel vinniger. Het jongentje in mij ziet dit als een minpunt, maar de volwassene als een groot pluspunt. De fiets zet niet aan tot onnodige risico's En ik ben wel met mijn raleigh 2 keer gevallen door te snel de bocht in te draaien en weg te slippen.
5. De Pirelli banden, hoewel weinig lekbestendig zijn echt wel heel goed. Heel erg stil en ongelofelijk dempend. Ik durf zelfs stellen dat mijn ST3 zonder vering comfortabeler rijdt over kasseistenen en kleine bultjes dan mijn geveerde Raleigh. Dit komt waarschijnlijk omdat de achterbanden van de Stromer ook veel schokken wegnemen die niet opgevangen werden met vorige fiets. Werkelijk fantastisch. Ik zie geen enkele nood aan voorvering voor mijn traject.
6. De urban comfort stuurpen is fenomenaal. Ik ben 1m97 en ik zit mooi comfortabel en vrij rechtop. Dit was de grote gok die ik maakte om toch voor de iets te kleine stromer XL te gaan, maar heeft heel goed uitgepakt. Voel me heel veilig ivm voorover leunen op test ST3. Dit heeft jammergenoeg wel zeker invloed op mijn batterijverbruik.
7. De Abus bordo is een ongelofelijke miskoop. Maar helaas vond ik geen andere sloten die art2 waren en goed transporteerbaar.... Hij kan niet door gaten van vele fietsenstallingen en indien het wel lukt is hij te kort om rond het kader en rond de paal te gaan.
`8. Ik vind mijn gading nog niet in de versnellingen. De 11Tand vind ik te hard rijden en geeft wat gebibber in de ketting. die erna 13t? rijd ik nu op, maar is net iets te weinig. Had graag iets tussen laatste en voorlaatste gehad. Dus topic van cassette ga ik nog eens goed lezen...
9. Ik laad mijn batterij op met timerstopcontact. Dit geeft wel telkens foutmelding op fiets. Dit gaat wel weg na opnieuw opstarten, maar begrijp niet waar dit vandaan komt. Idee is om te laden tot 80% savond en dan smorgens nog eens 20% net voor vertrek.
10. Ik las op dit forum dat je batterij veel minder verbruikt bij iets lagere snelheden. Dit lukt me echter niet. Ik trap gewoon mee en de fiets gaat automatisch naar 46+km/u Ik slaag er niet in dat lager aan te houden, want dan verval ik in slakkengangetje van rond de 35. Dit moet ik nog oefenen om op 42 ofzo stabiel te kunnen rijden.
Leuk je ervaringen re horen; ik reageer op 2 punten:
3. Slotmodus
Omdat ik meer vertrouwen heb in een art slot, en het van de verzekering verplicht is te gebruiken, gebruik ik slotmodus nooit. Het lijkt leuk maar zolang de huidige bug in de software zit zou ik hem niet gebruiken. Het voegt imho niets toe aan een echt slot; zeker niet als je weet hoe je er “langs” kan.

10. Ik heb laatst met mijn vrouw 40 km mee gefietst; zij op een “trap”-fiets ik op een ST5, gemiddeld 17,5 km/h standje 1, heb 14% verbruikt.
Wanneer ik de aanname doe dat het percentage lineair is zou ik op een range van 285 km :shock: uitkomen.
Dus voldoende kansen hier :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

M.b.t. punt 10: hoe heb je jouw fiets geconfigureerd? Welke waarden heb je ingevoerd?
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Henry schreef: 11 jun 2019, 12:45 M.b.t. punt 10: hoe heb je jouw fiets geconfigureerd? Welke waarden heb je ingevoerd?
Het is mijn begrip dat je geen waarden kan invoeren in stand 3 (niet kan configureren) behalve rem en trapsensor?
Ik ben een beetje bezorgd omdat trapsensor slechts op 50% staat. Kan dus nog dubbel zo 'vinnig' gezet worden, maar verbruik is nu reeds vrij hoog. Kan natuurlijk zijn dat de accu nog op zijn best moet komen na enkele keren geladen te zijn. Staat bij 'zeer goed'.

Remkracht één blokje boven de helft, maar ik maak me geen illusies dat dit veel regeneratie biedt. Gebruik dit vooral om remmen te sparen, daarvoor is het naar mijn mening wel heel goed.
ST3 black 983wh
mrstrom

Bram Roose schreef: 11 jun 2019, 12:00
3. De stromer verbruikt wel wat in 'op slot' modus (vannacht van 98% naar 91% gegaan. Gelukkig voor vertrek nog kunnen bijladen). Dit baart me wel wat zorgen, als ik vb tegen vanavond nog eens 8% verloren ben. Daarmee raak ik nu wel thuis, maar niet als het flink tegenwind is en als het kouder is inde winter.

10. Ik las op dit forum dat je batterij veel minder verbruikt bij iets lagere snelheden. Dit lukt me echter niet. Ik trap gewoon mee en de fiets gaat automatisch naar 46+km/u Ik slaag er niet in dat lager aan te houden, want dan verval ik in slakkengangetje van rond de 35. Dit moet ik nog oefenen om op 42 ofzo stabiel te kunnen rijden.
Gewoon niet op slot maar uitzetten. Dat op slot is beetje wassen neus. Ik hebzelf de seamless ride uitgezet, vond steeds gedoe en als ie je telefoon niet vind sta je weer te wachten.

Als je de trapsensor op maar 50% hebt staan en toch 46km/u of meer haalt dan is je verbruik wel aardig. Weet je zeker dat ie 50% staat of is dat voor stand 2?
Ik heb hem op 90% staan, 1 stapje onder voluit. Ik rijd dan ook rond de 46. En met veel wind doe je dan ca. 60km op een volle accu. Bij veel tegenwind kan dat nog minder worden tot ongeveer 48km is mijn "record" .

Ik zou die trapsensor nog eens checken, want maar op 50% en toch zo hard, dan trap je of flink bij of het is de tweede stand instelling?
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Trapsensor geldt voor elke stand dacht ik. Maar staat zeker 50% in stand 3 en daarop rijd ik ook.
ST3 black 983wh
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Trapsensor geldt voor elke stand dacht ik. Maar staat zeker 50% in stand 3 en daarop rijd ik ook.
'op slot' heb ik alvast uitgezet, bedankt voor de tip.
Bijlagen
20190611_130524.jpg
20190611_130524.jpg (1.41 MiB) 2924 keer bekeken
ST3 black 983wh
Plaats reactie