Stuur- en stuurpen-opties voor de Stromer ST3

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 22 apr 2019, 12:49 Niet bedoel als aanval hoor, maar gewoon omdat ik het me afvraag: wie zegt dat jouw stuurpenverhoger niet ineens kan afbreken?
Ook niet zo opgepikt. Niemand zegt me dat mijn stuurpenverhoger heel blijft. Maar hetzelfde geldt voor mijn goedgekeurde en originele voorvork. Die is goedgekeurd voor gebruik op een SP en zou niet mogen afbreken, maar dat deed hij in 2016 wel.

Met fietsen op een SP neem je een risico, dat geldt voor een ongemodificeerde SP en wat meer met een gemodificeerde SP. Voor mij geeft fietsen met een ongemodificeerde SP (mijn fiets zonder stuurpen verhoger en zonder verende zadelpen) een reëler risico voor schade aan mijn lijf dan hoe hij nu is: ik zat 1-2 keer per jaar bij de manueel therapeut om mijn nek en rug weer probleemvrij te krijgen. Zowel de zadelpen als de stuurverhoger zorgen ervoor dat ik mijn lijf niet verkeerd belast op de fiets. En het fietsen zorgt ervoor dat ik wel mijn beweging krijg.

Er is voor lange mensen gewoon te weinig te krijgen. Dan is het heel makkelijk oordelen en zeggen dat je de fiets maar gewoon moet verkopen, maar persoonlijk vind ik dat wat gemakkelijk.

Dit staat overigens helemaal los van wetgeving: ik vind de regeling dat je goedgekeurde spullen op een SP moet zetten op zich goed. Wellicht trouwens dat er ondertussen wel voor SP gebruik goedgekeurde stuurpen verhogers zijn, dit is een goed moment om eens te zoeken (of dat aan Golvas over te laten :mrgreen: )
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 22 apr 2019, 16:02 Niemand zegt me dat mijn stuurpenverhoger heel blijft. Maar hetzelfde geldt voor mijn goedgekeurde en originele voorvork. Die is goedgekeurd voor gebruik op een SP en zou niet mogen afbreken, maar dat deed hij in 2016 wel.
Dat jouw voorvork het begeven heeft kan twee dingen betekenen: de test van de vork deugt niet of er was sprake van een fabrieksfout (individueel geval dus). (Of drie: de vork is overbelast door een combinatie van factoren, waaronder wellicht dat je destijds ook al een stuurpenverhoger gebruikte?)

Maar daaruit volgt dus opnieuw een drogreden: "een goedgekeurd onderdeel ging stuk, dus ik kan net zo goed niet-goedgekeurde onderdelen monteren". Het eerste rechtvaardigt dat laatste toch niet?
FreddyH schreef: 22 apr 2019, 16:02 En het fietsen zorgt ervoor dat ik wel mijn beweging krijg.
Snap ik. Ik heb om vergelijkbare redenen een Stromer gekocht: revalidatie van twee geplette benen. Maar niemand verplicht ons om onze beweging te halen uit een SP. (Al is dat natuurlijk wel verrekte handig, want je slaat veel vliegen in één klap als je 'm gebruikt voor ww, maar er is mij door de traumachirurg destijds ook een hometrainer aangeboden bijvoorbeeld.)
FreddyH schreef: 22 apr 2019, 16:02 Er is voor lange mensen gewoon te weinig te krijgen. Dan is het heel makkelijk oordelen en zeggen dat je de fiets maar gewoon moet verkopen, maar persoonlijk vind ik dat wat gemakkelijk.
Zoals gezegd, ik loop als kleintje tegen vergelijkbare problemen aan, dus ik snap je wel ;)
FreddyH schreef: 22 apr 2019, 16:02 Wellicht trouwens dat er ondertussen wel voor SP gebruik goedgekeurde stuurpen verhogers zijn, dit is een goed moment om eens te zoeken (of dat aan Golvas over te laten :mrgreen: )
Ik weet dat Ergotec spullen verkoopt waarvan ze zeggen dat ze op een speed pedelec mogen. Die hebben volgens mij ook stuurpenverhogers. Maar hoe het nou precies zit met de regelgeving en garantie, daar ben ik nog niet uit. (Wel mee bezig in het Regelgeving-topic.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 22 apr 2019, 17:56
Dat jouw voorvork het begeven heeft kan twee dingen betekenen: de test van de vork deugt niet of er was sprake van een fabrieksfout (individueel geval dus). (Of drie: de vork is overbelast door een combinatie van factoren, waaronder wellicht dat je destijds ook al een stuurpenverhoger gebruikte?)


Optie 2: individueel geval. Ik had toen nog geen stuurpen verhoger. (En ook al had ik die wel al dan kan ik me nog steeds niet voorstellen dat die overbelasting zou veroorzaken, maar da's off topic)
Stromeur schreef: 22 apr 2019, 17:56 Maar daaruit volgt dus opnieuw een drogreden: "een goedgekeurd onderdeel ging stuk, dus ik kan net zo goed niet-goedgekeurde onderdelen monteren". Het eerste rechtvaardigt dat laatste toch niet?


Ik wilde hem niet als excuus aangeven, meer als: je hebt geen garanties in het leven, ook niet van wel goedgekeurde artikelen (van die laatste wel meer kans dat het goed gaat maar nog steeds geen garantie)
Stromeur schreef: 22 apr 2019, 17:56 Ik weet dat Ergotec spullen verkoopt waarvan ze zeggen dat ze op een speed pedelec mogen. Die hebben volgens mij ook stuurpenverhogers. Maar hoe het nou precies zit met de regelgeving en garantie, daar ben ik nog niet uit. (Wel mee bezig in het Regelgeving-topic.)
Ik heb een Ergotec verhoger, maar daarop staat met een veiligheids nummer aangegeven tot welke snelheid hij gebruikt kan worden. Hij voldeed iig niet tot 45 km/h volgens de spec.

Daarmee heb ik toen een inschatting gemaakt, en heb toen bedacht dat ik vooral mezelf heb als er iets mis gaat (ik acht de kans kleiner dat het net mis gaat als ik dicht genoeg bij iemand in de buurt ben). Maar ik heb mezelf op een andere manier als ik het ding niet gebruik.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 22 apr 2019, 16:02 Wellicht trouwens dat er ondertussen wel voor SP gebruik goedgekeurde stuurpen verhogers zijn, dit is een goed moment om eens te zoeken (of dat aan Golvas over te laten :mrgreen: )
Stromeur schreef: 22 apr 2019, 17:56 Ik weet dat Ergotec spullen verkoopt waarvan ze zeggen dat ze op een speed pedelec mogen. Die hebben volgens mij ook stuurpenverhogers.
Ergotec werkt met Safety Levels en afhankelijk van het totaalgewicht zijn (volgens Ergotec zelf) Safety Level 5 en 6 geschikt voor een SP ... zie deze link voor wat meer tekst en uitleg daarover.

De Ergotec Ahead 3 adapter en de Up & Down Turn 3 adapter zijn de twee verhogers met het hoogste Safety Level : "slechts" 4 ... dit Safety Level maakt ze dus niet geschikt voor de SP (wel voor een pedelec) ... misschien komt er in de toekomst nog wel iets op de markt, bij Ergotec of bij een andere fabrikant ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 22 apr 2019, 21:16 De Ergotec Ahead 3
Volgens mij heb ik die. Mocht iemand een geschikte verhoger kennen die op een SP kan dan hoor ik dat graag.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

JeroenDG schreef: 03 apr 2019, 20:51 Zoals beloofd, wat meer foto's:
Jeroen, is dit nu ook een comfort stuurpen?
Of alleen een andere stuur?
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Foto's zijn van het riser stuur in combinatie met de standaard stuurpen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Blue schreef: 30 apr 2019, 23:02 Jeroen, is dit nu ook een comfort stuurpen?
Of alleen een andere stuur?
Dit is het riser stuur met extra backsweep op de standaard stuurpen.
Dus in combinatie met de andere stuurpen kan je nog wat hoger uitkomen, maar voor mij is enkel het riser stuur voldoende.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Bart DL
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 dec 2018, 20:44
Locatie: Gent

Ik heb m'n ST3 sinds februari en ondertussen > 4000 km. Samen met de fiets ook het riser-stuur besteld. Niettegenstaande mijn dealer een vrij grote Stromer-dealer is blééf die ook wachten op dit stuur en kwam dit niet binnen. Vorige maand was ik in Zwitserland en ben dan zelf bij het Stromer-hoofdkwartier langsgegaan. Mét succes, deze sturen zijn daar op voorraad en kreeg ik meteen mee! De eigen Zwitserse markt blijft duidelijk prioriteit krijgen...
Monteren houdt niet veel in en heb ik zelf gedaan. Na 500 km ben ik er zeker van dat dit stuur voor mij het rijcomfort en -plezier gigantisch verhoogt! Allen op vakantie naar Zwitserland...??
ST3 L 983Wh zwart - Suntour zadelpen - spatbord verlengers - zadel Brooks Flyer Special - comfortstuur - brooks leather grips - Lazer Anverz MIPS
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Dat snap ik dus niet.
Zijn in Benelux wss tientallen die er al maanden op wachten en daar ligt het dan niets te doen op stock....

Die mentaliteit moet toch wijzigen als ze ooit echte concurrentie krijgen.


Lagen er ook ST3/5 vorken? :mrgreen:
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Plaats reactie