Lakbeschadiging drager en motor ST3

Het jonge broertje/zusje van de ST5.
Bram Roose
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 428
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door Bram Roose » 14 jan 2020, 15:00

We hebben dit al zien passeren, zij het niet bij de ST3, maar bij de oudere ST2's. Daar is die motor onder garantie vervangen. Dit zou niet mogen gebeuren en kan een productiefout zijn.

De corrosie aan je bagagedrager is wel heel erg duidelijk krassen en afbladering door fietstassen, dus daar wordt het een pak moeilijker om garantie te claimen. De meesten hier beschermen hun lak op verschillende manieren, daar loopt minstens één topic over.
De motor beschermen kan natuurlijk niet, en daar zou dit ook niet mogen gebeuren. In feite volgens mij zelfs ook niet als je door pekel rijdt... Mijn auto heeft nul roestplekken en ik spoel die helemaal ook niet af elke keer ik door zout gereden heb. Stromer weet dat dit normale zaak is bij woon werkverkeer en dat je dit niet elke avond kan inzepen en afspoelen. Het lijkt me wel voornamelijk uit de spaken te komen. Ik zou denken dat met slecht aangespannen spaken de spanning op de motor te groot wordt en bij elk bultje of putje dat een stoot geeft aan de verf?
ST3 black 983wh

+/-
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door +/- » 14 jan 2020, 15:22

De plekken bij de spaken zijn duidelijk ontstaan door het galvanisch koppel. Door potentiaalverhoging zal het onedelere alu van de motor roesten en laat de verf los. Water en pekel stimuleren dit proces...
ST3 black, 983Wh

Bram Roose
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 428
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door Bram Roose » 14 jan 2020, 15:29

+/- schreef:
14 jan 2020, 15:22
De plekken bij de spaken zijn duidelijk ontstaan door het galvanisch koppel. Door potentiaalverhoging zal het onedelere alu van de motor roesten en laat de verf los. Water en pekel stimuleren dit proces...
Wat bedoel je daarmee? Hoe ontstaat die galvanische koppel en hoe komt het dat dit bij alle andere ST3 rijders niet gebeurt? Of ga je verder op het idee van te losse spaken waardoor dit galvanisch koppel ontstaat?
ST3 black 983wh

+/-
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door +/- » 14 jan 2020, 20:23

Twee verschillende aan elkaar gekoppelde metalen vormen een galvanisch koppel. In dit geval de velg en spaak. Door het potentiaalverschil zal het minder edele alu zich opofferen ten gunste van de spaken. Hiervoor is nog wel water nodig. In de scheepvaart maakt men hier gebruik van om een romp tegen corrosie te beschermen. Wellicht is de specifieke st3 een buitenslaper? Of idd rammelende spaken? Verontreinigde alu? Kan eigenlijk van alles zijn. In tegenstelling tot de op de foto afgebeelde spaken zijn die van mijn net aangeschafte st3 overigens zwart gecoat.
ST3 black, 983Wh

Bram Roose
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 428
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door Bram Roose » 15 jan 2020, 13:40

+/- schreef:
14 jan 2020, 20:23
In tegenstelling tot de op de foto afgebeelde spaken zijn die van mijn net aangeschafte st3 overigens zwart gecoat.
Ik denk de zijne ook, opgedroogde modder en stof maken dat ze grijs lijken.
ST3 black 983wh

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 10838
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door Stromeur » 15 jan 2020, 13:45

M.a.w.: deze Stromer ziet er niet uit. En dat zal waarschijnlijk ook door de FM worden meegewogen in het afhandelen van een garantieclaim.

Ik ben inmiddels wel benieuwd wat de uitslag is van het bezoek aan de FM?
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

DavidvD
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2019, 19:54

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door DavidvD » 15 jan 2020, 13:51

Wij hebben dezelfde fiets en ongeveer even lang in bezit. Bij mij wel wat lak schade bij de tas contact punten (inmiddels voorzien van tape), maar de lakschade op de motor lijkt mij niet normaal in zo'n korte periode. Is bij mij ook nog zeker niet aan de orde. Moet wel zeggen dat ik na een pekelritje bij thuiskomst de hele boel even afspoel met de tuinslang,

jovdt
Expert
Expert
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door jovdt » 15 jan 2020, 14:46

viewtopic.php?f=14&t=2750
Bij deze ben je niet alleen ....Deze is in garantie vervangen en neen het was geen oude ST2(2018).
Slechte reeks....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 10838
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door Stromeur » 15 jan 2020, 15:10

Dat was, als ik me niet vergis, na 9 maanden en 7.000km op jouw ST2.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

jovdt
Expert
Expert
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bericht door jovdt » 15 jan 2020, 22:30

Klopt.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten