Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Meld ik me hier zonet aan om wat bijkomende informatie op te vragen betreffende een Stromer St1x die mijn huidige speedbike zou vervangen, om dan onmiddellijk op dit topic uit te komen. Hebben er ondertussen nog bijkomende mensen deze fiets getest?

Puur op specificaties lijkt deze fiets op zowat alle vlakken superieur aan de St1x, terwijl hij met een 850Wh batterij bijna 300 EUR goedkoper is dan de Stromer St1x met 813Wh batterij. Want je krijgt niet alleen een krachtigere motor met meer koppel, ook een antidiefstalalarm, een verende voorvork én een afmontage Deore Xt/SLX ipv Deore....
En eerlijk gezegd ziet hij er ook véél, maar dan ook veel beter uit dan de Stromer St1X.

Ik hoop volgend week-end te kunnen testen. De dealer is slechts 9 km hier vandaan
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Hallo Tomas, welkom op ons forum. Aangezien jij geen ST1x-ervaring hebt en daardoor geen ingesleten oordeel hebt over het karakter van de Stromer-ondersteuning (zoals ik duidelijk wel heb na 8400 km) ben ik zeer benieuwd naar jouw omschrijving van het rijgedrag van de X speed. Ik hoor graag van je, desnoods via PB.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik zal hier wel mijn ervaringen posten. Ik heb wel nog ergens anders gelezen dat de Klever extreem stil is als elektrische fiets.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Tomasj schreef: 08 jan 2018, 05:45 Ik zal hier wel mijn ervaringen posten. Ik heb wel nog ergens anders gelezen dat de Klever extreem stil is als elektrische fiets.
Niet anders dan een Stromer, dat heeft met de achterwielmotor te maken, daar zitten geen tandwielen in zoals bij de 'jankende' middenmotor.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tomasj, dank dat je jouw ervaring hier wilt posten. Wellicht ook even dit topic doorlezen.

Het grote verschil tussen een (traditionele) fiets en een (speed) pedelec is de aanwezigheid van een hulpmotor, een accu, een controller, een bedieningspaneel en de kabels om die boel aan elkaar te verbinden. Via de controller en de software wordt bepaald hoe de motor (in het achterwiel) reageert.

Kun je net als bij de Stromer via een aantal variabellen het gedrag van de motor beinvloeden of blijft het bij de (relatief eenvoudige) optie om de mate van ondersteuning in een aantal stappen te bepalen?

Vocht is de grootste vijand van elektronica. Ik zou het fijn vinden als je keek hoe Klever deze onderdelen heeft verwerkt in hun X-Speed. Ik denk dan in het bijzonder aan de plek van de controller (zit die controler verwerkt in de "doos" waar je de accu aan koppelt en hoe is die waterdicht/waterafstotend gemaakt?) en de verbindingstekkers (de plekken op de fiets en of ze tegen vocht bestand zijn). Je hoeft zelf geen diepgaande kennis van elektronica te hebben, maar het stellen van de vraag aan de dealer/fietsenmaker zal je in ieder geval een antwoord opleveren. Zo zie ik dat de verbindingsstekker van de motor op een plek zit die, als het regent, redelijk veel water zal vangen.

Ook ben ik benieuwd of Klever opties biedt ter vervanging van de onderdelen die er nu op zitten. Ik denk in het bijzonder aan bijvoorbeeld een betere koplamp en of er op eenvoudige wijze een goed (ring)slot kan worden bevestigd. Ook zou achtervering in de vorm van een bodyfloat een welkome aanvulling zijn en ben ik benieuwd hoe zij aankijken tegen het plaatsen van een ander tandwielsetje (ik weet niet wat er standaard gemonteerd zit, maar in de praktijk zul je de grote tandwielen achterin nauwelijks gebruiken. Een casette waar het aantal tanden per tandwiel niet te snel oploopt heeft mijn voorkeur).

Al met al: ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is nogal een lijstje met vragen.

Is het misschien een ideetje als je zelf eens een Klever gaat bekijken?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik rijd nu al met een speedbike (haibike xduro race). Die fiets bevalt me erg goed,maar is iets te extreem voor mijn lange woon-werkverkeer (55 km enkel).
Ik ben zelf ingenieur, en vanop afstand is het voor mij al duidelijk dat qua waterbestendigheid de klever voor een inherent beter ontwerp heeft gekozen. te bevestigen bij nadere controle
Klever heeft geen configureerbate onferdteuning, dat is één van de punten waar stromer beter scoort, op basis van specificaties.
Maar ik probeer er aandacht aan te schenken, beide testritten zijn voor zaterdag gepland.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Tomasj schreef: 08 jan 2018, 17:45 ...configureerbate onferdteuning...
Als het heel koud is dan praat ik ook zo... :bj
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Of als je te lang op het terras gezeten hebt :cool2:
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Lomito

aaddoes schreef: 09 jan 2018, 00:23 Of als je te lang op het terras gezeten hebt :cool2:
Te lang is me nog nooit overkomen... :mrgreen:
Plaats reactie