Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Lomito

Tomasj schreef: 13 jan 2018, 20:30 Het piekvermogen van de Klever is 600Watt (staat duidelijk aangegeven in de specs dat dit MAX vermogen is), dat van de ST1X is 800Watt. Stromer heeft beslist om de specificaties in 2018 aan te passen en niet langer over Nominaal overgedragen vermogen te spreken. Ik heb de nieuwe folder voor volgend jaar al gezien, en daar staat duidelijk 800Watt, ook bij de ST1X.
Het piekvermogen heeft geen invloed op de kruissnelheid, daarvoor is het nominale vermogen maatgevend. En zoals gezegd rijdt de X speed met een beduidend hogere kruissnelheid dan de ST1x zodat moet worden aangenomen dat ht nominale vermogen van de X speed hoger is. Ik geloof dus niet dat de ST1x een sterkere motor heeft dan de X speed.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ellende met dit soort vermogens is precies dezelfde ellende als we hebben met Wattages van bijvoorbeeld luidsprekers, Lumen van verlichting, Pixels van digitale camera's en ga zo maar door: 1. het zegt niet alles, want er spelen altijd meer factoren mee en 2. er wordt categorisch met dit soort gegevens gegoocheld.

Daarom zijn dit soort praktijktests en het delen van ervaringen ook zo ontzettend belangrijk. Want wij hebben als eindgebruikers geen andere manier om vast te stellen hoe goed de motor van een speed pedelec (of extra koplamp etc.) nu wérkelijk presteert.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

RHJ schreef: 13 jan 2018, 21:09
Tomasj schreef: 13 jan 2018, 20:51 Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat wanneer ik volgende week 40 km ver geraak met de Klever in stand 3, ik de Klever koop. Indien dit niet lukt, doe ik nog een tweede test in stand 2. Haal ik met alleen maar stand 2 een gemiddelde van boven de 38,5 km/h en kan ik zo meer dan 45 km afleggen, koop ik hem ook, ongeacht het resultaat in stand 3.

En anders wordt het een Stromer.
Mooi vergelijk van de Klever en de Stromer. Diep in uw :ba is de keus al lang gemaakt :cool2:

Als ik voor de Klever zou gaan, zou ik nog even wachten op de X Speed Limited Edition.... heeft een vaste carbon voorvork (onderhoudsvrij!) die desgewenst met een Redshift Shockstop toch net even wat veercomfort op de voorvork kan geven.
Echt niet hoor. Indien die fiets volgende week niet voldoende ver rijdt, wordt het een ST2. Het is meer het prijsverschil dat mij in de richting van de Klever stuurt, ik vind de ST2 geen 1500 EUR beter. Maar indien ik een tweede batterij moet kopen om met de Klever thuis te geraken, is het verschil nog maar 300 EUR, en dan gaat de balans snel in de andere richting kantelen denk ik.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Dat klinkt inderdaad als een heel logische afweging met het hoofd :bu: en het is een fors prijsverschil.
Ben benieuwd welke het uiteindelijk gaat worden.
Veel succes bij de laatste en beslissende fase in uw zeer weloverwogen aankoopproces :az
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Nog een vraagje, hebben jullie die brake regeneration op de stromer geactiveerd staan? En heeft er hier iemand eens getest hoeveel verschil dat maakt. Want die stond dus uit tijdens mijn tests, en dat zou nog wat impact op de range kunnen hebben.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Er zijn twee regenerationfuncties op de Stromer:
- REGEN via de remhendels, kracht in te stellen via de OMNI
- REGEN op de motor, kracht in te stellen via de PLUS / MIN knop
Stel je er niet al te veel van voor, in NL hebben we geen eindeloze afdalingen en daarmee is stroomopwekking via de REGEN-functie marginaal, futiel, lachwekkend...

Maar wel heel erg cool om de Grebbeberg af te kachelen met 30 km/uur zonder een remhendel aan te raken!
mhoutman

Heb je deze app nodig op een Klever?

Klever connect by App-Device Inc.
https://itunes.apple.com/nl/app/klever- ... ?l=en&mt=8

App is nl al een jaar niet geüpdatet :shock:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Die app wordt gereleased begin 2018, maar ze is alleen voor Apple op dit ogenblik. Ik heb verdere info gevraagd aan de verdeler, ik vermoed die vandaag te krijgen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tomasj schreef: 13 jan 2018, 23:18
RHJ schreef: 13 jan 2018, 21:09
Tomasj schreef: 13 jan 2018, 20:51 Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat wanneer ik volgende week 40 km ver geraak met de Klever in stand 3, ik de Klever koop. Indien dit niet lukt, doe ik nog een tweede test in stand 2. Haal ik met alleen maar stand 2 een gemiddelde van boven de 38,5 km/h en kan ik zo meer dan 45 km afleggen, koop ik hem ook, ongeacht het resultaat in stand 3.

En anders wordt het een Stromer.
Mooi vergelijk van de Klever en de Stromer. Diep in uw :ba is de keus al lang gemaakt :cool2:

Als ik voor de Klever zou gaan, zou ik nog even wachten op de X Speed Limited Edition.... heeft een vaste carbon voorvork (onderhoudsvrij!) die desgewenst met een Redshift Shockstop toch net even wat veercomfort op de voorvork kan geven.
Echt niet hoor. Indien die fiets volgende week niet voldoende ver rijdt, wordt het een ST2. Het is meer het prijsverschil dat mij in de richting van de Klever stuurt, ik vind de ST2 geen 1500 EUR beter. Maar indien ik een tweede batterij moet kopen om met de Klever thuis te geraken, is het verschil nog maar 300 EUR, en dan gaat de balans snel in de andere richting kantelen denk ik.
Ondertussen beslist dat ik geen Klever zal bestellen. Daar zijn twee redenen voor:
1. Zelfs indien de batterij me tijdens de test 40 km ver brengt, wil dat zeggen dat ik 60-65 km kan rijden met een volle batterij. Mijn werk is 55 km ver. Wanneer er flinke tegenwind is ('s avonds rijd ik vaak 50 km lang wind op kop) is dat onvoldoende en moet ik gaan opletten en afmeten, dat is wat ik net wil vermijden.
2. Het controle-panel doet mij te ouderwets aan en de knopjes op de Stromer zijn fijner om te bedienen. Ik ben iemand die houdt van mooi afgewerkte dingen, dus...

geen Klever, maar een ST2 of misschien tot een ST1x (dat oranje is zo mooi ). Maar eerst de oude speedbike verkocht krijgen, dat lijkt niet zo eenvoudig.
En die test ga ik ook niet meer doen met de KLever. Misschien probeer ik de ST1X nog eens op standje 3 om een beter idee van de snelheid op vlak terrein te krijgen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Lomito schreef: 14 jan 2018, 19:47 <...>
- REGEN via de remhendels, kracht in te stellen via de OMNI
- REGEN op de motor, kracht in te stellen via de PLUS / MIN knop
<...>
Ik zou op mijn fiets nooit REGEN aanzetten. Wordt zonder al vaak genoeg nat.
(flauw, ik weet het)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie