Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 31 okt 2018, 22:56 Ik haalde 35 km met de Klever en de kleine batterij, en zoals hierboven al aangegeven, ook niet erg traag; en toen was het 2°C. Ik snap echt niet hoe mensen maar 40 km uit die 850h batterij halen;
Ik 30, dat wil zeggen: bij 25km gaf hij aan dat ik nog 5km kon. Ik heb hem niet leeg gereden. De 850Wh accu is 1,5x zo groot als de 570Wh accu, dus met die grote accu zou ik in vergelijkbare omstandigheden 45km ver komen.

Laten we positief zijn en zeggen dat die 5km rest afstand niet nauwkeurig is, dat ik in werkelijkheid 35km had kunnen fietsen. Dan zou ik onder die omstandigheden 52km kunnen halen. MAAR: dat was bij 2 graden en windkracht 3 tegen. Met 5 graden vorst en windkracht 5 tegen kom je dan maar iets meer dan 40km ver.

Dat terzijde: ook bij de X-Speed kan de ondersteuning getweaked worden, alleen moet hier de dealer dat doen. Dus je kunt 2 verschillende leenfietsen niet meteen met elkaar vergelijken zonder dit aspect mee te nemen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 31 okt 2018, 22:17
Stromeur schreef: 31 okt 2018, 21:07 Maar mijn advies is daarom wel om een dealer uit te kiezen die goede en snelle service levert.
Ik kan geen Klever-dealer aanbevelen. De dealer in een nabijgelegen plaats bakt er voor mij niets van...
Ik ook niet. De dealer in Eindhoven/Veldhoven waar ik geweest ben (vestiging het Eindhoven, maar het is dat volgens mij al Veldhoven) bakte er ook weinig van.
Bij alle problemen die ik meldde was zijn antwoord "dat ik dan iets fout deed". Toen ik hem 1 van de bugs demonstreerde en hem letterlijk vroeg: "wat doe ik dan fout?" begon hij zich er onderuit te wormen. Toen was ik er klaar mee. Duidelijk een dozenschuiver die niks snapt van fietsen of mensen. :aq
Ik zou mijn fiets nog liever bij fietsenwinkel punt geen-service halen. :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 31 okt 2018, 21:07 De X-Speed is momenteel overigens bepaald niet vrij van kinderziektes. Op zich begrijpelijk, want het is een vrij nieuw model en bij Stromer gebeuren deze dingen ook. Volgens mij doen ze bij Klever ook echt hun best om de boel goed op de rit te krijgen. Maar mijn advies is daarom wel om een dealer uit te kiezen die goede en snelle service levert.
Tja, wanneer ik de betrouwbaarheid vergelijk met die van recent uitgeleverde Stromers, heb ik de indruk dat die Klevers het best wel Ok doen. Mijn collega heeft twee probleem gehad, zijn eerst uitgeleverde batterij verloor zeer snel haar laadcapaciteit, en dan een probleempje met waterschade aan het display (dat laatste issue is al verholpen in het nieuwe design). Ik ken nog iemand die een Klever heeft en er ook erg tevreden van is.

Janno: aangezien we niet weten waar je woont is het moeilijk om je een goede dealer aan te raden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 01 nov 2018, 09:49 Tja, wanneer ik de betrouwbaarheid vergelijk met die van recent uitgeleverde Stromers, heb ik de indruk dat die Klevers het best wel Ok doen.
Problemen waar ik tot nu toe van gelezen heb (geen incidenten, maar issues die door meerdere gebruikers zijn gemeld):

Aflopende ketting bij voorblad (voorblad wordt vervangen).
Cranks laten los.
Problemen met de rail waar de accu op wordt geschoven (wordt vervangen, en gebruikers lossen dit zelf op).
Problemen met het contact van de accu, wegvallende ondersteuning.
Achterwiel lijkt niet sterk genoeg te zijn (wordt bij problemen vervangen).
Onregelmatige weergave van de snelheid.
Resonantie/trillingen bij een snelheid rond de 30km/u.
Diverse foutmeldingen na accu upgrade (is volgens mij opgelost met FW update?)
Slecht contact met de afneembare display.
Display loopt vast.
Plots wegvallende ondersteuning en afremmen, zonder foutmelding op de display.
Condens in de display.
Stelschroef valt uit geveerde voorvork en wordt onderweg verloren.
Vertraagde levering van de 850Wh accu, en toen hij er eindelijk was werd hij direct weer teruggeroepen wegens niet waterdicht (wordt nu mondjesmaat alsnog uitgeleverd).

Als ik het zo opsom, dan oogt het natuurlijk wel heel erg rampzalig. Van Stromer kan ik ook wel een lijstje opboeren. Maar opstart-probleemvrij is de X-Speed vooralsnog absoluut niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Yup. Mijn collega had ook een probleem met zijn display (condens). Dat was een ontwerpfout. En die ontwerpfout is aangepakt, door het ontwerp van het display volledig te veranderen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Dag luitjes,
Ik ben nieuw op dit forum, dus als ik domme vragen stel begin niet gelijk met :bp: :bi
Ik heb me ingelezen hier en er veel van opgestoken, bedankt. Maar de vraag is of ik alles onthouden heb :bn:


Mijn situatie is als volgt. 25Km van het werk af. De weg is op een viaduct en 4 verkeerslichten na, als te omschrijven als, vlammen maar. Ik doe aan mountainbiken, en ben in staat om 50Km te biken tegen 19,5Km/int uur. Dit komt neer op (Strava) gemiddeld 120W.

Maar welke moet ik nu kopen? (Vraagiknunaardebekendeweg) Budget max €6000. Ik heb me verder ingelezen en het gaat tussen Klever en Stromer, da's zeker.
De Stromers zijn duurder, maar met een overjarig model komen de prijzen dichtbij elkaar. Een groot nadeel van de ST1 X vind ik toch wel de 26" wielen. Die zijn in de XC mtb wereld al verbannen. En is het 27,5" of 29" . Deze wielen lopen lichter en hebben meer grip. (De ST3 en 5 zijn ver boven het budget) In dit topic heb ik er nog niet veel over gelezen :shock: Bij de Klever blijf ik worstelen met het frame. Het is het aparte, maar de accu is er wel handelbaar door. Dan weer wel een geveerde voorvork.

De vraag is, kan ik met dit gegeven relaxt op een accu van 850Wh op het werk aankomen. Op weg naar huis durf ik gerust wat meer inspanningen te leveren. Maar het tempo zou toch wel +40Km /int uur moeten zijn.
Heeft er iemand praktijkervaring vwb de stijfheid van de frame's, accu verbruik onderhoudskosten en degelijkheid onderling.
Zal zeker ook zelf een proefritje gaan maker, maar ervaringen op de lange duur, is ook wel een ding.

Alvast bedankt.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Needspeed schreef: 03 dec 2018, 07:54 Mijn situatie is als volgt. 25Km van het werk af. De weg is op een viaduct en 4 verkeerslichten na, als te omschrijven als, vlammen maar. Ik doe aan mountainbiken, en ben in staat om 50Km te biken tegen 19,5Km/int uur. Dit komt neer op (Strava) gemiddeld 120W.

Maar welke moet ik nu kopen? (Vraagiknunaardebekendeweg) Budget max €6000. Ik heb me verder ingelezen en het gaat tussen Klever en Stromer, da's zeker.
De Stromers zijn duurder, maar met een overjarig model komen de prijzen dichtbij elkaar. Een groot nadeel van de ST1 X vind ik toch wel de 26" wielen. Die zijn in de XC mtb wereld al verbannen. En is het 27,5" of 29" . Deze wielen lopen lichter en hebben meer grip. (De ST3 en 5 zijn ver boven het budget) In dit topic heb ik er nog niet veel over gelezen :shock: Bij de Klever blijf ik worstelen met het frame. Het is het aparte, maar de accu is er wel handelbaar door. Dan weer wel een geveerde voorvork.
Je gaat met die fiets niet mountainbiken, die 26¨ hebben echt wel voldoende grip. Er zijn ook zeer goede winterbanden beschikbaar voor de ST1x en ST2.
Het frame van de Klever heeft één nadeel: er is een probleem met trillingen rond de 30 km/h. De accu verwijderen bij de Klever is idd een pak makkelijker.
De vraag is, kan ik met dit gegeven relaxt op een accu van 850Wh op het werk aankomen. Op weg naar huis durf ik gerust wat meer inspanningen te leveren. Maar het tempo zou toch wel +40Km /int uur moeten zijn.
Ik haalde 35 km tijdens een testrit aan > 40 km/h bij koude. Dus met de 850Wh ga je zelfs bij flinke wind tegen zonder problemen die 25 km afleggen
Heeft er iemand praktijkervaring vwb de stijfheid van de frame's, accu verbruik onderhoudskosten en degelijkheid onderling.
Zal zeker ook zelf een proefritje gaan maker, maar ervaringen op de lange duur, is ook wel een ding.
Het Klever frame heeft door de aparte vorm last van trillingen (lijkt me een eigenfrequentiegeval).Dat is wel alleen bij 30-32 km/h, en zou voor jou dus geen probleem zijn. Het komt niet systematisch voor.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Tomasj schreef: 03 dec 2018, 08:30
Needspeed schreef: 03 dec 2018, 07:54 Mijn situatie is als volgt. 25Km van het werk af. De weg is op een viaduct en 4 verkeerslichten na, als te omschrijven als, vlammen maar. Ik doe aan mountainbiken, en ben in staat om 50Km te biken tegen 19,5Km/int uur. Dit komt neer op (Strava) gemiddeld 120W.

Maar welke moet ik nu kopen? (Vraagiknunaardebekendeweg) Budget max €6000. Ik heb me verder ingelezen en het gaat tussen Klever en Stromer, da's zeker.
De Stromers zijn duurder, maar met een overjarig model komen de prijzen dichtbij elkaar. Een groot nadeel van de ST1 X vind ik toch wel de 26" wielen. Die zijn in de XC mtb wereld al verbannen. En is het 27,5" of 29" . Deze wielen lopen lichter en hebben meer grip. (De ST3 en 5 zijn ver boven het budget) In dit topic heb ik er nog niet veel over gelezen :shock: Bij de Klever blijf ik worstelen met het frame. Het is het aparte, maar de accu is er wel handelbaar door. Dan weer wel een geveerde voorvork.
Je gaat met die fiets niet mountainbiken, die 26¨ hebben echt wel voldoende grip. Er zijn ook zeer goede winterbanden beschikbaar voor de ST1x en ST2.
Het frame van de Klever heeft één nadeel: er is een probleem met trillingen rond de 30 km/h. De accu verwijderen bij de Klever is idd een pak makkelijker.
De vraag is, kan ik met dit gegeven relaxt op een accu van 850Wh op het werk aankomen. Op weg naar huis durf ik gerust wat meer inspanningen te leveren. Maar het tempo zou toch wel +40Km /int uur moeten zijn.
Ik haalde 35 km tijdens een testrit aan > 40 km/h bij koude. Dus met de 850Wh ga je zelfs bij flinke wind tegen zonder problemen die 25 km afleggen
Heeft er iemand praktijkervaring vwb de stijfheid van de frame's, accu verbruik onderhoudskosten en degelijkheid onderling.
Zal zeker ook zelf een proefritje gaan maker, maar ervaringen op de lange duur, is ook wel een ding.
Het Klever frame heeft door de aparte vorm last van trillingen (lijkt me een eigenfrequentiegeval).Dat is wel alleen bij 30-32 km/h, en zou voor jou dus geen probleem zijn. Het komt niet systematisch voor.
Bedankt voor de reactie :cool2:
Het is ondanks de prijs toch de ST3 geworden. Na korte testritten op de ST1, ST2 en ST3 . Is voor mij de ST3 het best passend. Banden, velgen en frame blijken toch wel het verschil te maken in rijgedrag. Ook mede door de kick die je krijgt van de motor op de ST3 , was mij de meerprijs waard.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Berichtgeving over de Klever X Speed 2019 afgespitst naar een eigen topic:

viewtopic.php?f=23&t=2192#p47114
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie