Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Sped
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 apr 2018, 09:28
Locatie: Leuven (BE)
Merk SP: Klever X Alpha
Km-stand: 1.500

De meeste Klever-rijders melden 30 km op de hoogste stand te kunnen rijden. Ikzelf rij met mijn Klever X Speed eerder 25 km. Mogelijk kunnen hier een paar km's bij door op de tweede stand te rijden (van de drie). Zowel in de tweede als derde stand is het makkelijk om 45 km/u gps-snelheid aan te houden op rechte, vlakke stukken. Ik vermoed dat Klever en Stromer hierin aan elkaar gewaagd zijn. Ik haal vlot 35 à 36 km/u gemiddeld over mijn traject.

Met twee grote batterijen kom je er dus zeker. Met één betwijfel ik het sterk. Vermoedelijk zou één reislader op het werk trouwens volstaan als je ze na elkaar kan opladen.

Persoonlijk zou ik voor die afstand eerder voor een Stromer gaan. Onderweg stoppen om de batterij te wisselen lijkt me niet handig. Bovendien zal de kost voor de speciale fietstas met batterijhouder en voor een extra grote batterij ook een serieus bedrag zijn, ik betwijfel dat dit werkelijk goedkoper is dan een Stromer met één grotere batterij. Bovendien kan je bij Stromer de instelling zodanig fine-tune dat je steeds zeker bent dat je er zal geraken. Bij Klever heb je een lage stand met zeer weinig ondersteuning en dan nog twee standen met heel veel ondersteuning, geen mogelijkheid om iets ertussen te hebben.
Klever X Alpha
Bartmarcus
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 01:47
Locatie: Geel
Merk SP: Klever X-speed
Km-stand: 12000

Allen alvast hartelijk dank voor de interessante feedback!
Ik heb twee afspraken gepland bij m'n dealer: ik krijg enkele dagen een Stromer ST1X mee, en daarna enkele dagen een Klever X Speed. Het moet mijn een idee geven wat betreft bereik versus mijn eigen geleverde inspanning, rekening houdend met het feit dat de actieradius in de winter 20 tot 30% zakt.
Sinds kort is bij hem ook de ST3 leverbaar! Ziet er ook heel interessant uit.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1779
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Bartmarcus schreef: 09 aug 2018, 12:03 Sinds kort is bij hem ook de ST3 leverbaar! Ziet er ook heel interessant uit.
Altijd fijn als je de gelegenheid gesteld wordt om zaken te kunnen vergelijken in het echt en niet een kwartiertje !

Wat betreft de ST3 leverbaar ? je bedoeld bestelbaar neem ik aan....of worden ze al uitgeleverd ? van mij mag het :cool2:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Bartmarcus
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 01:47
Locatie: Geel
Merk SP: Klever X-speed
Km-stand: 12000

Bestelbaar idd, leverbaar ergens in november (in Geel, België).
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Gewoon zelf gaan testen.
Ik heb ook de Klever X vs ST2 getest en alhoewel ik vooraf mijn zinnen op de X gezet ben ik 180gr gedraaid.

De X eerst getest (30km en accu net leeg bij thuiskomst) en direct opgestapt op de ST2.
(40km en nog +-8% over dacht ik)

Bij het opstappen op de ST2 voelde ik direct een verschil, naar mijn gevoel was de X gedegradeerd tot speelgoed.
Kan mss komen door mijn 2m en 104kg maar de ST2 voelde gelijk veel robuuster en degelijker aan.

X pakte ook veel trager op en als testfiets van de dealer zou ik wel verwachten dat die de laatste softw updates had.

Als de prijs nu veel scherper was dan een Stromer zou ik nog omkijken maar bij een gelijkwaardige batt setup voor de 50km te kunnen doen is het verschil niet groot genoeg.
Dus ik ga wss een ST3 bestellen.
(As week nog eens ST2 voor 2 dagen testen)
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
AirJonn
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2018, 19:00

Ook ik ben uiteindelijk voor de ST2 gegaan na het testen van beide.

De ondersteuning van de X waar ik op fietste was extreem onregelmatig, met flinke tegenwind schommelde ik steeds tussen de 35 en 42 km/u terwijl ik hetzelfde bleef trappen. Motor leek het niet helemaal te begrijpen en ging alleen bij vlagen voluit. Het geheel voelde niet natuurlijk aan. Met wind mee was het een stuk rustiger.

Wat ook niet hielp was de afstelling van de fiets, de remmen deden het zeer beroerd en het schakelde continu mis. Best raar dat je zoiets meegeeft als demo.

Na mijn verhaal te hebben gedaan kreeg ik een tweede fiets op test en de ondersteuning leek een stuk regelmatiger en vlotter, maar eigenlijk was mijn vertrouwen in Klever op dat moment al verdwenen, ook omdat er binnen nog 2 stonden met electrische problemen en vooral het accu leveringsprobleem.
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

In het begin had de motor inderdaad schommelingen in de ondersteuning (en nog wat andere problemen). Maar dat probleem werd opgelost na een software update. Inmiddels ben ik 2000+ km verder, en ben ik reuzeblij dat ik toch voor de X heb gekozen.

Stromer blijft wel een optie voor mijn volgende SP. Ik ben niet merkgebonden, en zal telkens een keuze maken voor het merk met het meeste bang for buck. Voor mij was dat binnen mijn budget een Klever.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

AirJonn schreef: 01 okt 2018, 13:52
Wat ook niet hielp was de afstelling van de fiets, de remmen deden het zeer beroerd en het schakelde continu mis. Best raar dat je zoiets meegeeft als demo.
Inderdaad als fm lijkt het me logische dat je er voor zorgt dat je demo fietsen in orde zijn...man man :bh:
Van al die probleempjes die je daar had heb ik bij mijn eigen fiets gelukkig (nog) niets gemerkt.

Van een tevreden x speed rijden , die ruim over de eerste 1000 km zit , en sinds vorige week ook met de 850 Wh batterij fietst :D
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Gisteren eerste keer X speed in het grijs gezien, ook mooi! Kwam me voorbij gefietst en draaide op het jaagpad af richting Arendonk, iemand van het forum misschien?
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Sfeerfoto van een wasbeurt.

Afbeelding
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Plaats reactie