Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Die Limited Edition van de Speed X wordt geleverd met een lampje dat duidelijk OK is. Geen Supernova Pro, maar best wel veel licht.
https://www.bumm.de/en/products/e-bike- ... s7-01.html
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik ben dus vandaag beide fietsen gaan testen. Enerzijds de ST1x, anderzijds de Klever X Speed.
Ik heb met beide fietsen een rit van ongeveer 20 km gemaakt, over een glooiend parcours (113 hoogtemeters over 20 km).

De testomstandigheden
De eerste 5 km bestaat uit een stuk stevig vals plat van 1,8 km aan gemiddeld 1,7%, gevolgd door een afdaling aan 1,8% over 2,5 km. Daarna een stukje van 3 km dat heel lichtjes stijgt (15 m). Daarna draaide ik om en reed ik exact dezelfde weg in de omgekeerde richting. De eerste en laatste 5 km reed ik in stand 3, het stuk van 10 km tussenin in stand 2.De temperatuur bedroeg 2°C en het was perfect windstil.

De cijfers
De eerste fiets die aan bod kwam is de ST1X (met 813W batterij). Op het testparcours reed ik deze afstand aan 38,7 km/h gemiddeld, met een topsnelheid van 44,6 km/h volgens mijn GPS. Op het einde van de rit had ik nog 62% van de batterij over, met die 813W batterij zou ik dus 70 km ver kunnen rijden...

Daarna reed ik met de X Speed. Op datzelfde parcours reed ik met de Klever aan een gemiddelde snelheid van 41,5 km/h, de topsnelheid bedroeg 46,5 km/h volgens mijn GPS. Op het einde van de rit gaf de batterij nog een autonomie van 15 km weer (één km voor de aankomst sprong de autonomie teller terug van 20 naar 15 km), terwijl ik 21 km had gereden. Dat wil dus zeggen dat ik met de 570W batterij net geen 40 km ver zou geraken. Ik moet er wel bijzeggen dat het aanloopstuk naar het testparcours (winkelstraat) met de Klever erg moeizaam verliep; meerdere malen sterk moeten afremmen). Een batterij van 850W zou me dus 50-60 km ver brengen .

Ik wil bij deze niet beweren dat de Klever sneller is dan de ST1X, stand 2 van Klever geeft duidelijk wat meer vermogen af dan die van Stromer (de af-fabriek instelling bij de St1X). Ik heb wel de indruk dat het met de Klever iets makkelijker is om de 45 km/h aan te houden op lange rechte stukken en de topsnelheid van de Klever is duidelijk iets hoger, maar bij hernemingen na vertragingen is hij minder reactief (lees verder).
Ik wou vooral kijken of ik met de Klever op een aanvaardbare manier mijn woon-werkverkeer kan afleggen.

Bovendien zijn die resultaten niet conform met een andere tester bij dezelfde handelaar. Die heeft de ST1X, X Speed en ST2 getest over een afstand van 6 km, en zag dat de ST2 de snelste was, gevolgd door de ST1X (10 sec trager) en nadien de Speed X (nog eens 10 sec trager). Ik vermoed dat deze tester de fietsen over het hele traject in stand 3 (vol vermogen) heeft getest.

De rijervaringen
Van bij de start viel me op dat de ST1x erg vlot uit de startblokken schiet, wat mij betreft zou ik bij Stromer kiezen om hem iets gezapiger te laten versnellen om extra autonomie te bekomen. Ik rijd zo goed als altijd op koersfietsen met 23mm of 28 mm banden, dat soort fietsen rijdt bikkelhard en stuurt retescherp door de bochten. De ST1X (en de X Speed) voelen in vergelijking met die fietsen aan als een boot.
Qua rijcomfort ging mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Klever (de dempers had ik zo goed als volledig dichtgedraaid).
De Klever lijkt iets gezapiger te vertrekken (iets minder zing), maar hij heeft dan ook minder vermogen dat de Stromer (ja U leest dit goed, de St1X motor heeft 800 Watt vermogen (staat ook zo in nieuwe catalogus 2018), de Klever X Speed 600 Watt).
De sturing van de ST1X is wel een pak verfijnder dan de Klever. Wanneer je met de Klever even inhoudt met trappen, is er een flinke 'lag' alvorens de motor terug 'meedoet'. Dat kan makkelijk 1-2 seconden duren, en dit zowel in stand 2 als stand 3. De Stromer reageert zo goed onmiddellijk op mijn getrap.
Nog een minpuntje bij de Klever: bij versnellen krijg je last van wat trillingen (resonantie) wanneer je van 30 - > 32 km/h gaat.

Ergonomie
De knopjes van de Stromer zijn duidelijk wat beter afgewerkt dan die van de Klever, wanneer je op een knopje drukt, is dat meer consistent bij de Stromer.
De remhendels van de Klever (van Maguira) zijn erg licht, die van de Stromer geven meer vertrouwen (zijn wat steviger gebouwd).

Concept & Batterij
De batterij verwijderen is bij de Klever een pak makkelijker dan bij de Stromer. Zoals al eerder schreef, de manier waarop de batterij in de fiets past is een heel stuk doordachter, en lijkt mij veel makkelijker om waterdicht te houden dan de Stromer. Een contact onderaan in een holle ruimte, dat lijkt mij gewoon vragen om problemen (ophoping van vocht).
De toeter staat ook op een correcte plaats opgesteld (vooraan, onder het licht).
Het kleine LCD van de Klever kan je verwijderen, maar lijkt met niet zo handig, het is qua uitvoering ook erg basic (2010 - feel, al bijna vintage)

Varia
De Klever heeft een antidiefstal alarm wanneer je de batterij in de fiets laat zitten (piepend geluid, remmende motor). Wanneer je het LCD van de fiets afneemt, kan je die fiets niet starten met een ander schermpje (indien je dat instelt), alleen een fietsenmaker kan dat resetten.
De Stromer heeft in iedere fiets een GPS/SIMcard , zodat je de fiets ten allen tijde kan tracken.
De spatborden van de Klever zijn niet geoptimaliseerd uit esthetische overwegingen, maar ontworpen om zo efficiënt mogelijk modder en water op te vangen, het voorste spatbord komt een flink stuk lager bij de Klever.
De spiegel van de Stromer was beter om achteruit te kijken, maar zat een stuk breder, die van de Klever verbreedt het stuur niet.
Bij de Klever kan je de verschillende ondersteuningsstanden niet finetunen, maar de fietsmaker kan dat wel voor jou doen. Bij de Stromer kan je dat, zoals jullie allemaal weten, erg makkelijk doen, via de GSM
Verlichting van zowel ST1X als X Speed zijn zeker geen bouwlampen, 't was helder kon ze niet direct met mekaar vergelijken.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 13 jan 2018, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Heb ik dan nu een definitieve keuze gemaakt tussen beide fietsen? Neen.

De autonomie van de Klever blijft voor mij een vraagstuk. Ik zal volgende week de fiets nog eens testen en zal dan een stuk van mijn woon-werkparcours afleggen (het wordt een duurtest). Indien ik zekerheid krijg dat ik met één batterij van 850W de afstand ruim kan afleggen in stand 2, dat is aan een kruissnelheid van 43 km/h), is de kans groot dat ik voor de Klever ga, ook al zijn er die trillingen bij 31km/h en ook al reageert hij iets trager. Da arzijn verschillende redenen voor: niet alleen de prijs, ook de betere bagagedrager, de betere spatborden, het design (ook al is de fiets IRL minder mooi dan op foto) en het feit dat de X Speed qua concept me beter ligt: de batterij is makkelijker te verwijderen en ik denk dat de kans op waterschade bij de Stromer gewoon groter is. De eerste jaren wordt zoiets via de garantie opgelost, maar nadien? Ik rijd voornamelijk lange rechte stukken, kom bijna niet door drukke stadscentra, en het euvel wat betreft de hernemingen stoort mij niet direct. Indien ik met zo'n fiets veel keerwerk zou hebben, zou ik zeker voor de STromer gaan.

Dus volgende week een volgende test. Indien de autonomie volstaat, moet ik zal ik waarschijnlijk kiezen voor de X-Speed Limited edition (beter licht). Indien de autonomie te beperkt blijkt, wordt het naar alle waarschijnlijkheid een ST2, die ik dan ook niet zal getest hebben, met 983Kw batterij (prijsverschil met ST1X is vrij beperkt, en ik krijg een beter licht). Ik ga niet voor een dubbele batterij-optie bij de Klever, want zo'n batterij wisselen onderweg is uiteindelijk ook een gedoe. En de Stromers hebben ook hun troeven (de afwerking, de mogelijkheid om stand 2 aan te passen, de betere sturing van de motor)
Laatst gewijzigd door Tomasj op 13 jan 2018, 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Hartelijk dank Tomasj, fijn stukje test & tekst.
Hier kan ik wat mee.
Zelf heb ik een St1x met bijna 14.000 km op de teller (7 maanden doortrappen....) maar ga begin volgend jaar een nieuwe speed pedelec kopen. Dan wil ik wel het juiste product kopen voor de juiste prijs. Tot op heden is Stromer voor mij de enige juiste fiets. Met de verschijning van de Klever X is er een potentiële concurrent .....als er maar een veel grotere accu leverbaar is.
Sommige dingen van Stromer vind ik TOP en sommige vind ik minder geslaagd. De aankomende periode (als volledig tevreden St1x-rijder) ga ik lekker eens een Klever proberen EN eens zien hoe de service, uitdagingen/gebreken, etc bij Klever zijn. Wat dat betreft heeft Stromer zich voor mij al bewezen en da's een sterk argument......
Tezamen moet dat genoeg informatie genereren voor een goede keuze.

Nogmaals dank voor je forum-bijdrage,
Groetsels, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geweldige en zéér interessante review Tomasj! Bedankt dat je de moeite hebt genomen om dit allemaal te delen. Ik denk dat heel veel mensen die twijfelen tussen een Klever en een Stromer veel aan jouw ervaringen zullen hebben. Het is mij op basis van jouw relaas wel duidelijk geworden dat beide merken zo hun voors en tegens t.o.v. elkaar hebben, en de keus tussen deze twee zal dus echt een zeer persoonlijke worden voor iedereen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Reinout-St1x schreef: 13 jan 2018, 15:22 ... een St1x met bijna 14.000 km op de teller (7 maanden doortrappen....)....
Dat zijn best zieke stats Reinout :shock: :bf:

En mooie review Tomasj, na de aankoop van mijn St1X zat ik stiekem toch ook wel verlekkerd naar de Klever te kijken. Gelukkig springt 1 van beide er niet heel erg uit, maar zijn ze voornamelijk verschillend.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Bedankt Tomasj voor de review, veel opmerkingen zijn voor mij herkenbaar maar enkele bevindingen deden mijn wenkbrauwen de lucht ingaan...
Tomasj schreef: 13 jan 2018, 14:56 De eerste fiets die aan bod kwam is de ST1X (met 813W batterij). Op het testparcours reed ik deze afstand aan 38,7 km/h gemiddeld, met een topsnelheid van 44,6 km/h volgens mijn GPS...

Daarna reed ik met de X Speed. Op datzelfde parcours reed ik met de Klever aan een gemiddelde snelheid van 41,5 km/h, de topsnelheid bedroeg 46,5 km/h volgens mijn GPS.
Dit was ook mijn ervaring, de X speed is zo soepel dat je in no-time op de 46+ km/uur zit op de snelheidsmeter van de fiets en die is zoals alle fietsen enkele km/u hoger dan de GPS. De fiets is daarmee opvallend soepeler en sneller dan de ST1x en dat is ook logisch gezien de verschillen in ondersteuning: 600 Watt vermogen en 41 Nm voor de Klever tegenover 500 Watt en 35 Nm voor de ST1x. De ondersteuning van de X speed is zo goed dat ik deze gerust gelijk durf te stellen op het niveau van de ST2. Mijn enige opmerking daarbij is dat de ondersteuning bij het wegrijden anders aanvoelt dan bij de Stromer die veel directer en daardoor natuurlijker aanvoelt. Maar ik weet niet of dat een kwestie van instellingen is. In ieder geval een belangrijk punt om tijdens de uitgebreide test in april te onderzoeken. En dan uiteraard allebei de fietsen op de hoogste ondersteuningsstand en alle sensoren op maximaal, anders heeft vergelijken weinig zin.
Bovendien zijn die resultaten niet conform met een andere tester bij dezelfde handelaar. Die heeft de ST1X, X Speed en ST2 getest over een afstand van 6 km, en zag dat de ST2 de snelste was, gevolgd door de ST1X (10 sec trager) en nadien de Speed X (nog eens 10 sec trager). Ik vermoed dat deze tester de fietsen over het hele traject in stand 3 (vol vermogen) heeft getest.
Bij een gemiddelde snelheid van 40 km/u en 6 km kom ik op een reistijd van 15 minuten ofwel 900 seconden. Een verschil van 10-20 seconde is dan slechts 1-2 % ofwel grote kans dat andere zaken (verkeer, wind) daar invloed op hebben gehad. Voor een goed vergelijk moet je een flinke rit maken, zeg 30-40 km.
De Klever lijkt iets gezapiger te vertrekken (iets minder zing), maar hij heeft dan ook minder vermogen dat de Stromer (ja U leest dit goed, de St1X motor heeft 800 Watt vermogen (staat ook zo in nieuwe catalogus 2018), de Klever X Speed 600 Watt).
Het lijkt er inderdaad op dat de Klever minder alert reageert op het wegrijden alsof de ondersteuning even wordt ingehouden maar echt storend is het niet. Het is vooral anders als je de directe en alerte reactie van de Stromer gewend bent. Met minder vermogen heeft dat niets te maken, zelfs niet met de trekkracht (koppel) want op beide punten overtreft de Klever de ST1x. Het zit dus echt in de sensor en/of de software die bepaald hoe het vermogen wordt afgegeven.

Verder moet je onderscheid maken tussen nominaal vermogen (langdurig) en piekvermogen (kortstondig). Het nominale vermogen van de fietsen zijn 600 Watt voor de Klever en 500 Watt voor de Stromer, het piekvermogen is van beide fietsen niet bekend... het zou kunnen dat het piekvermogen hoger is dan die van de Klever maar logisch is dat niet. Eigenlijk zouden fabrikanten een vermogens- en koppelkromme moeten publiceren van hun motoren zoals normaal is bij verbrandingsmotoren. Zou je een vermogenstest op een rollenbank kunnen doen met een speed pedelec?
De sturing van de ST1X is wel een pak verfijnder dan de Klever. Wanneer je met de Klever even inhoudt met trappen, is er een flinke 'lag' alvorens de motor terug 'meedoet'. Dat kan makkelijk 1-2 seconden duren, en dit zowel in stand 2 als stand 3. De Stromer reageert zo goed onmiddellijk op mijn getrap.
Ik ga er vanuit dat dit dezelfde vertraging is als bij het wegrijden en vraag me af of dat softwarematig in te stellen is, in ieder geval een zeer belangrijke vraag aan Klever tijdens het interview in voorbereiding.
Nog een minpuntje bij de Klever: bij versnellen krijg je last van wat trillingen (resonantie) wanneer je van 30 - > 32 km/h gaat.
Daar waarschuwde de plaatselijke FM me al voor, daar werd aan gewerkt en zou met een update worden verholpen. Tijdens de proefrit in november heb ik er overigens niets van gemerkt maar geloof direct dat dit probleem alle aandacht heeft.

In ieder geval bedankt voor de input, ik heb toch zeker enkele interessante punten ontdekt in jouw review die ik tijdens de test in april zeker zal meenemen!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 13 jan 2018, 19:53 Bij een gemiddelde snelheid van 40 km/u en 6 km kom ik op een reistijd van 15 minuten ofwel 900 seconden. Een verschil van 10-20 seconde is dan slechts 1-2 % ofwel grote kans dat andere zaken (verkeer, wind) daar invloed op hebben gehad. Voor een goed vergelijk moet je een flinke rit maken, zeg 30-40 km.
Tenzij je een parcours selecteert waar je zonder problemen kan doorrijden, maar het is natuurlijk nog steeds een beperkte test. Het kan natuurlijk ook dat die kerel een ST2 wou kopen en een alibi zocht :bu: :bu:
Lomito schreef: 13 jan 2018, 19:53 Verder moet je onderscheid maken tussen nominaal vermogen (langdurig) en piekvermogen (kortstondig). Het nominale vermogen van de fietsen zijn 600 Watt voor de Klever en 500 Watt voor de Stromer, het piekvermogen is van beide fietsen niet bekend... het zou kunnen dat het piekvermogen hoger is dan die van de Klever maar logisch is dat niet. Eigenlijk zouden fabrikanten een vermogens- en koppelkromme moeten publiceren van hun motoren zoals normaal is bij verbrandingsmotoren. Zou je een vermogenstest op een rollenbank kunnen doen met een speed pedelec?
Het piekvermogen van de Klever is 600Watt (staat duidelijk aangegeven in de specs dat dit MAX vermogen is), dat van de ST1X is 800Watt. Stromer heeft beslist om de specificaties in 2018 aan te passen en niet langer over Nominaal overgedragen vermogen te spreken. Ik heb de nieuwe folder voor volgend jaar al gezien, en daar staat duidelijk 800Watt, ook bij de ST1X.

Verder heeft de Klever grotere wielen, wat hem iets meer inert maakt (de ST5 gaat dat ook hebben, één van de redenen waarom Stromer die iets meer vermogen heeft gegeven). De grotere wielmaat zou ook één van de voornaamste redenen zijn voor het hogere verbruik van de Speed X
Lomito schreef: 13 jan 2018, 19:53
Tomasj schreef: 13 jan 2018, 14:56 De sturing van de ST1X is wel een pak verfijnder dan de Klever. Wanneer je met de Klever even inhoudt met trappen, is er een flinke 'lag' alvorens de motor terug 'meedoet'. Dat kan makkelijk 1-2 seconden duren, en dit zowel in stand 2 als stand 3. De Stromer reageert zo goed onmiddellijk op mijn getrap.
Ik ga er vanuit dat dit dezelfde vertraging is als bij het wegrijden en vraag me af of dat softwarematig in te stellen is, in ieder geval een zeer belangrijke vraag aan Klever tijdens het interview in voorbereiding.
Ik dacht dat het te maken had met het regeneratief remmen, maar dat was niet geactiveerd. De Customer service van Klever had me gevraagd mijn bemerkingen door te geven na de test, ik heb daarin aangegeven dat dat mijn grootste probleem was, misschien krijg ik wel feedback

Lomito schreef: 13 jan 2018, 19:53
Tomasj schreef: 13 jan 2018, 14:56 Nog een minpuntje bij de Klever: bij versnellen krijg je last van wat trillingen (resonantie) wanneer je van 30 - > 32 km/h gaat.
Daar waarschuwde de plaatselijke FM me al voor, daar werd aan gewerkt en zou met een update worden verholpen. Tijdens de proefrit in november heb ik er overigens niets van gemerkt maar geloof direct dat dit probleem alle aandacht heeft.
Wat mij betreft moet de sturing sneller reageren bij hernemingen, en ik denk dat het verschil tussen niveau 2 en 3 iets groter mag zijn (dat is nu 43,5 en 46,5 km/h wanneer ik doorduw).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat wanneer ik volgende week 40 km ver geraak met de Klever in stand 3, ik de Klever koop. Indien dit niet lukt, doe ik nog een tweede test in stand 2. Haal ik met alleen maar stand 2 een gemiddelde van boven de 38,5 km/h en kan ik zo meer dan 45 km afleggen, koop ik hem ook, ongeacht het resultaat in stand 3.

En anders wordt het een Stromer.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Tomasj schreef: 13 jan 2018, 20:51 Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat wanneer ik volgende week 40 km ver geraak met de Klever in stand 3, ik de Klever koop. Indien dit niet lukt, doe ik nog een tweede test in stand 2. Haal ik met alleen maar stand 2 een gemiddelde van boven de 38,5 km/h en kan ik zo meer dan 45 km afleggen, koop ik hem ook, ongeacht het resultaat in stand 3.

En anders wordt het een Stromer.
Mooi vergelijk van de Klever en de Stromer. Diep in uw :ba is de keus al lang gemaakt :cool2:

Als ik voor de Klever zou gaan, zou ik nog even wachten op de X Speed Limited Edition.... heeft een vaste carbon voorvork (onderhoudsvrij!) die desgewenst met een Redshift Shockstop toch net even wat veercomfort op de voorvork kan geven.
+STROMER- ST5
Plaats reactie