Pagina 15 van 18

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 18:39
door rvaneijk
Stromeur schreef: 20 jan 2018, 18:33 Misschien een domme vraag, maar ik kon het serieus zo snel niet terug vinden. Wordt deze machine nou toegelaten als speed-pedelec, of als iets anders?
De Brinco S en de Albero (2018) zijn speed-pedelec in NL. Vanaf fabriek dus 45 Km/h.

Software kan getuned worden door de dealer. Ik hoorde trouwens van een ander stromer-dealer dat de ST2 in Zwitserland 55 km/h rijdt en dat hij in NL vanwege de typegoedkeuring teruggebracht is naar 45 km/h. Dat was nieuw voor me.

Het verschil tussen Bultaco en Stromer is dus, dat er blijkbaar wel instellingsmogelijkheden zijn in de configuratie van de software. Maar dat hebben we natuurlijk ook al gezien bij andere merken, met name de 25 km/h modellen die nu 35 km/h rijden zonder kenteken.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 18:41
door Stromeur
rvaneijk schreef: 20 jan 2018, 18:39 Software kan getuned worden door de dealer. Ik hoorde trouwens van een ander stromer-dealer dat de ST2 in Zwitserland 55 km/h rijdt en dat hij in NL vanwege de typegoedkeuring teruggebracht is naar 45 km/h. Dat was nieuw voor me.
Dit wist ik ook nog niet, maar het verbaast me niet. Ik ben er al vanaf dag één van overtuigd dat de Stromer enkele tientallen km's per uur harder kan dan 45km/u. Het is alleen nog niemand gelukt om een Stromer te tunen volgens mij.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 21 jan 2018, 00:35
door rvaneijk
Laatste comment dan voor vandaag, de Albera (in het Spaans). Na het zien van de review denk ik dat ik mijn voorspatbord ook maar zo in ga korten :lol:


Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 21 jan 2018, 01:17
door Stromeur
Ik zie vooral dat ik op die wegen zelf ook gefietst heb, maar dan met een gewone vakantie-randonneur inclusief bepakking voor en achter, en ik ging daar bergaf echt véél harder dan die "treinta kilométros por hora". :bj

Jammer dat je ze niet echt ziet fietsen, op het promo-filmpje met inmiddels echt onvermijdelijke man in pak na.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 27 jan 2018, 18:50
door Erwin
Dag allemaal,

Heeft er al iemand gedacht aan de Klever B Speed als concurrent?

https://www.anwb.nl/fietsen/nieuws/2016 ... er-b45-iii

Hou er wel rekening mee dat er vanaf 2018 een aangepaste overbrenging op de B Speed is om beter de 45 te halen. En vanaf april de 850 Wh batterij!!

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 02 feb 2018, 09:51
door Stromend
Nonoiz: 500 watt motor, 600+ accu, waterdicht display in stuur geïntegreerd, hydrolische remmen en voorvering. €2195,- pfffff.
https://www.nonoiz.nl/nonoiz-live-speed-pedelec

De Bultaco lijkt me een serieuze concurrent voor Stromer maar wel met geheel ander rijgevoel. Ik vind vooral het scharnierpunt van de achterbrug weinig vertrouwenwekkend.
Op hoge snelheid wil je graag een stijf frame. Een SP fietst voornamelijk op hoge snelheid.
De oplossing die Bultaco kiest is functioneel maar lijkt mij niet zo sterk dat het nadeel van schranken wordt voorkomen bij vering op hoge snelheid.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 02 feb 2018, 10:16
door Tomasj
Stromend schreef: 02 feb 2018, 09:51 Nonoiz: 500 watt motor, 600+ accu, waterdicht display in stuur geïntegreerd, hydrolische remmen en voorvering. €2195,- pfffff.
https://www.nonoiz.nl/nonoiz-live-speed-pedelec
Scherpe prijs. De vraag is wel wat de afmontage van dit fietsje is, daar staat niets over vermeld in die link.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 02 feb 2018, 10:20
door rvaneijk
Stromend schreef: 02 feb 2018, 09:51 De Bultaco lijkt me een serieuze concurrent voor Stromer maar wel met geheel ander rijgevoel. Ik vind vooral het scharnierpunt van de achterbrug weinig vertrouwenwekkend.
Op hoge snelheid wil je graag een stijf frame. Een SP fietst voornamelijk op hoge snelheid.
De oplossing die Bultaco kiest is functioneel maar lijkt mij niet zo sterk dat het nadeel van schranken wordt voorkomen bij vering op hoge snelheid.
Als van één ding op aan kunt, dan is dat de Bultaco constuctie super stijf is. Ik heb hier op aanraden van een Stromerdealer op gelet bij mijn proefrit. Ik heb geen zijwaartse beweging waargenomen. Het is denk ik een punt waar Bultaco in de marketing wel aandacht aan moet gaan besteden.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 02 feb 2018, 10:41
door LNY
Stromend schreef: 02 feb 2018, 09:51
De Bultaco lijkt me een serieuze concurrent voor Stromer maar wel met geheel ander rijgevoel. Ik vind vooral het scharnierpunt van de achterbrug weinig vertrouwenwekkend.
Op hoge snelheid wil je graag een stijf frame. Een SP fietst voornamelijk op hoge snelheid.
De oplossing die Bultaco kiest is functioneel maar lijkt mij niet zo sterk dat het nadeel van schranken wordt voorkomen bij vering op hoge snelheid.
De meeste motorfietsen gebruiken een zelfde achterbrug concept met een zelfde soort vering.
De snelheden liggen daar nog wel een klein stukje hoger en daar is stijfheid zeker geen probleem.
Er zijn zelfs enkele merken die enkelzijdige achterbruggen gebruiken (ducati) en dat gaat niet ten koste van de stijfheid van het hele chassis.
Dan zou het bij de Bultaco ook wel moeten kunnen. Zeker omdat ze een volledig instelbare achterveer geplaats hebben (ingaand, uitgaand en preload).
De roots van Bultaco liggen ook bij de motorfietsen. Die kennis zullen ze ongetwijfeld goed toegepast hebben op de Albero

Uiteraard kan een dergelijke achtervering indirecter aanvoelen dan een chassis zonder vering, maar daar staan weer andere voordelen tegenover. Zoals een achterwiel dat langer en beter contact houdt met het wegdek bij oneffenheden. En natuurlijk een stukje comfort.
Hoe zwaarder een fiets, brommer of motor wordt, hoe belangrijker het wordt om de wielen goed in contact te houden met het wegdek.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 02 feb 2018, 13:47
door rvaneijk
LNY schreef: 02 feb 2018, 10:41 Uiteraard kan een dergelijke achtervering indirecter aanvoelen dan een chassis zonder vering, maar daar staan weer andere voordelen tegenover. Zoals een achterwiel dat langer en beter contact houdt met het wegdek bij oneffenheden. En natuurlijk een stukje comfort.
Hoe zwaarder een fiets, brommer of motor wordt, hoe belangrijker het wordt om de wielen goed in contact te houden met het wegdek.
Het advies van de Bultaco-dealer is om vooral met de voorrem te remmen. Deze heeft 4 cylinders (achter 2). De voorvork zal bij inveren een groot deel van de energie opnemen. Het gevolg is dat je bij een noodstop (1) sneller af kunt remmen dan op de Stromer en (2) het achterwiel contact met de weg blijft houden ondanks het gebruik van de voorrem.